Processor.

herrk

Processor.

Inlägg av herrk »

jag har en AMD Athlon 2200 XP 2200 processor. Ska jag ha AMD64 Versionen eller Intelx86 versionen? Eller kan jag inte andvända ubunto överhuvud taget med min processor och isånnafall, finns det något annat Linux system som rekomenderas och som funkar med min processor? Tacksam för svar M v H Johan
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

SV: Processor.

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Jo, Ubuntu klarar sig alldeles utmärkt med den processorn :)
Du ska ha x86-versionen... det finns en speciell kernel kompilerad/optimerad för AMD's K7, men vinsten blir så pass liten att det inte är värt det IMHO...

Lycka till, och välkommen till the wonderful world of Ubuntu! :D
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Håller med fregående talare, vill bara lägga till att du som Ubuntu & Linux användare kan råka ut för en del onödigt strul (med bl.a. Java) om du använder den AMD optimerade versionen. Kör på x86 spåret så kommer du snabbare fram!

Välkommen & Lycka till!
herrk

Inlägg av herrk »

Hmm, jaa jag har lite problem. När jag har brännt ner den på nero och ska boota från disc så fungerar det inte. Datorn är inställd på Boot från CD i första hand men efter minnes testet ohc sånt så kommer det upp en skärm däe det står(kommer alltid upp vid uppstart):

Boot from CD:_
Boot from CD:_
_

När jag har skivan i så tar det längre tid än vanligt men sedan startar windows normalt.. Jag har även haft andra problem med datorn som resulterade i att vi installerade om windows XP(Utan att formatera om hårddiskar). Efter det är XP ovanligt segt och I Den här Datorn visar den upp 3 extra dvd enheter(funderar på om det är deamon tools som spökar vilket jag har tagit bort) som jag inte har. I övrigt funkar discarna och jag porvade att köra skivan på in gammla lap top, med liknande resultat och när jag försöker utforska skivan så säger den att den är oläsbar, kanske skadad.
Hoppas ni kan hjälpa ;) mvh johan
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Det verkar som om det är fel på skivorna. Du måste bränna en avbild (image) inte bara kopiera över .iso-filen till CDn. Det är också bra att bränna på låg hastighet.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Som svar på din första fåga, du kan installera buntu med alternatskivan på en dator med gamal PII-CPU, alltså under trehudra mhz
Bild
herrk

Inlägg av herrk »

Hmm, alltså, jag bränner en skiva i nero, burn image to disc och det står Burned sucessfully och så men det verkar ju fortfarande vara någor fel... ska prova att bränna den med min andra dator och se om det går bättre. Finns det någon med lite ubuntu skivor i närheten av solna/råsunda annars? :-) Återkommer.
hanzukun
Kontakt:

Inlägg av hanzukun »

Som nämndes ovan förslår jag att du provar igen och skriver i lägsta hastighet, det kan påverka rätt mycket.
herrk

Inlägg av herrk »

hmm, men mitt nero är konstigt, jag kan inte ändra hastigheten :/
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"