Scribus

Användarvisningsbild
fonsterbage 2.0

Scribus

Inlägg av fonsterbage 2.0 »

Ny på det här med ubuntu. Efter allt för många år med microsoft.

Installationen gick bra. Det mesta funkar över förväntan. Några problem kvarstår dock. Ett är att jag behöver ett layoutprogram och Scribus fyller mina behov. Men det finns ju bara i rpm-format och jag begriper inte hur jag ska få in det i ubuntu hur mycket jag än försöker läsa (My english is not so very large och de instruktioner jag hittar på nätet förutsätter tydligen elementära kunskaper i linux som jag ännu inte besitter).

Kan någon hjälpa mig med en ENKEL steg för stegförklaring? På linuxnybörjarnivå alltså . . .
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Scribus

Inlägg av ozamosi »

1. Starta System -> Administration -> Pakethanteraren Synaptic. (det här förutsätter att du hade internet under installationen, annars följer du den här guiden, och aktiverar Main: http://ubuntu-se.org/Wiki/L%c3%a4gga_ti ... 6rr%c3%a5d)
2. Sök på scribus
3. Välj paketet scribus,tryck på det och markera för installation.
4. Välj verkställ. Paketet kommer nu att laddas ner, och installeras. Sedan hittar du programmet i Program-menyn.
Användarvisningsbild
fonsterbage 2.0

Scribus

Rodnande tackar jag och bugar. Var det SÃ… enkelt?

Funkar perfekt även det. Ett par problem kvar (skrivare och installation av typsnitt), försöker experimentera på egen hand ett tag och ser om jag kan lösa det. I annat fall återkommer jag.

Blir mer och mer imponerad av ubuntu.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Scribus

Inlägg av ozamosi »

Tänk på att om du aktiverar Universe med ovastående länk får du tillgång till runt 17 000 paket. Det här ska innebära att du aldrig behöver ladda ner någonting som inte ligger i ubuntu-förråden, och därmed aldrig behöver installera program på annat sätt än med synaptic. Givetvis händer det att man springer på något som inte finns där, men det är väldigt sällan.
Användarvisningsbild
fonsterbage 2.0

Scribus

Låter helt lysande. Då är bara problemet att veta vilket av alla dessa 17 000 paket som gör vad.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Scribus

Inlägg av ozamosi »

Du kan även starta Program -> Lägg till program. Då får du de vanligaste och populäraste programen bättre kategoriserade, och i vad vissa kan tycka är ett bättre gränssnitt.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"