bootloader och mjukvaru-raid?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Jalle_88

bootloader och mjukvaru-raid?

Inlägg av Jalle_88 »

Jag har installerat både ubuntu och arch på mjukvaruraid förut, men bara när det har funnits ett annat operativsystem på datorn vars grub jag använde för att boota med.

Nu hade jag tänkt gå över till att bara ha ett operativsystem, och trodde att det skulle bli enklare... men icke...

Det jag försöker göra är att installera bootloadern på en raid-1-enhet på 100M och resten på en raid-5-enhet med lvm.

Jag har försökt ungefär 20 gånger med arch linux (ingen överdrift), men då lyckades jag aldrig installera bootloadern.

Nu tänkte jag att det skulle vara lättare med ubuntu server 10.04.3...

Allting går utmärkt och installationsskriptet meddelar att allt är klart, bara att starta om datorn, så jag gör det och då går det inte att boota utan det grub säger första att det har inträffat ett hårdvarufel (vilket jag inte tror på eftersom alla installationer och partitioneringar (fyra bara ikväll tror jag) har funkat utan problem) och att arrayen som /boot ligger på är degraded, men att den ändå skall startas.
Sedan kommer:

Gave up waiting for root device

och sedan

ALERT! /dev/mapper/rootvol-root does not exist. Dropping to a shell!

och så kommer jag till en initramfs-prompt. därifrån kan man se att /dev/mapper bara innehåller control

Är det överhuvudtaget möjligt att installera mjukvaruraid så som jag försöker göra?
Hela systemet är ju installerat, så det borde gå att komma in i det på något sätt, tycker jag... men jag vet inte alls hur...
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Re: bootloader och mjukvaru-raid?

Inlägg av Barre »

Det går, exakt vad som går fel kan jag inte svara på.
Jag gjorde en beskrivning på hur jag gjorde en liknande installation på min nuvarande dator för ett par år sen: http://gargamel.nu/2009/01/raid-och-lvm2/

Re: bootloader och mjukvaru-raid?

Inlägg av Jalle_88 »

Tja, jag gjorde mer eller mindre exakt som du. Sedan har jag partitionerat med fdisk, gdisk, och kört mdadm, pvcreate och lvcreate... osv...

Summan av kardemumman är att man måste vara en riktig expert på linux för att kunna använda mjukvaru-raid på rotsystemet...

En lösning skulle kanske kunna vara att köra linux i en vm i FreeBSD för att få redundansen... hur som helst så kommer det nog ta ett antal år innan jag kan tillräckligt om linux för att kunna göra det jag vill
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"