Ändra filnamn från stora till små bokstäver

Användarvisningsbild
StarglowOne
Kontakt:

Ändra filnamn från stora till små bokstäver

Inlägg av StarglowOne »

Hej hej alla!

Jag har ett litet problem, jag har filer som är döpta som t.ex Hej_Hopp.Mp3 dock så står filnamnet i sfv filen som hör till med bara små bokstäver, som ni förstår då så misslyckas kontrollen. Finns det något program som kan hjälpa mig att ändra filnamnen till enbart små bokstäver, utan att man ska behöva ändra var fil för sig? Hade intge varit något problem att göra det för hand så att säga om det inte var för att det är för många filer som behövs fixas till.
BjörnF

SV: Ändra filnamn från stora till små bokstäver

Inlägg av BjörnF »

Har du provat med easytag? Där vet jag man kan ändra på stora och små bokstäver i taggarna i alla fall, kanske filnamnen också.

EDIT,

Jag gjorde just ett test och det verkar som easytag kan lösa det. Markera filerna, tryck på filnamnet uppe till höger med höger knapp och välj små bokstäver. Voila!

EDIT igen;

Eller det fungerade kanske inte så bra med närmare eftertanke... bara den "sista" filen som ändrades.. :/ men, jaja. det går säkert att lösa :]
Senast redigerad av 1 BjörnF, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
StarglowOne
Kontakt:

Inlägg av StarglowOne »

Oki tackar, blev ju lite lättare i vart fall.

Om någon annan har ett bättre förslag så vore det bra dock.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Terminaler är din vän för sådana uppgifter.
Detta byter namn på alla filer med en stor bokstav i den katalogen där du står... Jag tror inte detta klarar åäö dock.

Kod: Markera allt

for f in *[A-Z]*
do
    mv "$f" "$(echo $f| tr [:upper:] [:lower:])"
done
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

För ett tag sedan lärde jag mig att man inte ska använda [A-Z] eftersom det beror på vilken locale man använder. Det kan betyda ABC...XYZ eller AaBbCc...YyZ eller AbBcC...zZ. Det bästa är att använda [[:upper:]].
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"