Datorn startar om hela tiden

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
LA
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Datorn startar om hela tiden

Inlägg av LA »

Behöver lite hjälp här. Min stationära dator verkar vara helt slut, startar om hela tiden, fick den att fungera i ca 10 min sen startar den om igen, och om igen, och om igen... ja ni fattar. Går inte ens att boota från skiva eller starta i felsäkert läge. Dock har jag en liten teori om vad det kan vara. Skiten piper hela tiden och min teori är att fläkten är lite sisådär och att den klagar på att den är överhettad (vilken den givetvis inte är efter några minuter) och därför vill stänga ner?

Vad har ni för teorier?

Desperat då jag nu är tvungen att sitta med frugans XP dator...
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Datorn startar om hela tiden

Inlägg av webaake »

Kolla det billigaste först;

1. damm i cpu flänsarna och/eller dålig fläkt. Öppna chassit och kolla med ficklampa.
2. Kolla att cpu fläkten går
3. kolla ev. andra fläktar, t ex grafikkortets

Om inget damm förekommer kolla alla kondensatorer med ficklampan. de skall vara hela utan sprickor och ingen elektrolyt på utsidan.

Nästa fel kan vara nätagget. Svårare att kolla, kanske låna en kompis nätagg?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Antec

Inlägg av Antec »

webaakes svar om läckande kondningar skulle jag först kontrollera, det är faktiskt inte så ovanligt att det händer... Om kondningar läcker så ser man det på att en gul sörja tränger ut på toppen av kondningen, läcker en så brukar fler läcka, titta speciellt nära cpu.
LA
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av LA »

Tackar för svaren, skall kollas!

Kan detta vara en av anledningar till ljudet med?
Antec

Inlägg av Antec »

omöjligt att veta, men moderbord som har läckande kondningar brukar starta om hela tiden om och om igen, om det skulle vara så att du råkat ut för det så är det inte så kostsamt att lösa alls, det är lätt att köpa nya kondningar via Elfa och löda dit dom och det kommer inte att kosta skjortan alls...
RevJesseCuster
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av RevJesseCuster »

LA skrev: Skiten piper hela tiden och min teori är att fläkten är lite sisådär och att den klagar på att den är överhettad (vilken den givetvis inte är efter några minuter) och därför vill stänga ner?
Sätter hundra spänn på att processorfläkten inte snurrar.
Dagens processorer drar snabbt upp värmen långt över det tillåtna om det inte finns kylning.
Hade samma fenomen här när jag bytte till ny kylare, som jag inte fick fast ordentligt. Datorn lät som ett brandlarm samt startade om hela tiden. På 20 sekunder var tempen uppe i 110 grader, då gick bios eller moderkortet in och startade om datorn. Så höll det på tills jag hittade att kylaren inte hade kontakt med processorn.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"