NAS av Ubuntu 8.04 LS

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker

Ska jag chansa på att uppgradera

Omröstningen slutade 02 feb 2012, 09:01

Självklart ska du ta den risken
1
33%
Fungerar det nu, så varför uppgradera
2
67%

Antal röster: 3

idgforum
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

NAS av Ubuntu 8.04 LS

Inlägg av idgforum »

Bild

Hade inget ledigt usb minne och inga cd-skivor att bränna på så det fick bli 8.04-skivan jag fick med när jag köpte en nyare dator från GGS för 3 år sedan.

Ingen Ubuntu-Server eller FreeNas med andra ord. Men det verkar fungera bra med gamla men uppdaterade 8.04 LS workstation och administration i Webmin.

Nu till min fråga:

Det finns ju risker med att uppdatera till 10.04 LS att det inte ska fungera på Intel Celeron M processor 1.50GHz och eftersom det fungerar bra som det är nu så vad är det dåliga med att inte uppgradera?
I5 4690K Server med 1 SSD 3 2TB Mekaniska och diverse överblivna 2,5 tummare
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: NAS av Ubuntu 8.04 LS

Inlägg av mcNisse »

Det är att du helt enkelt inte längre får några säkerhetsuppdateringar för de paket som inte räknas till server. Du behöver dock ändå uppdatera om ett år för då försvinner all hardy support.
idgforum

Inlägg av idgforum »

Problemet är bara att den gamla Asus-Laptopen inte lirade särskilt väl med redan Ubuntu 8.10 (och över) när jag försökt, en gång i tiden. Fast det var GNOME som ställde till det och jag loggar ju aldrig in med det, så kanske det skulle gå.

Går det konventera till Ubuntu Server nu när jag fått ordning på allt med hjälp av GNOME GUI? Tvärt om verkar ju gå: http://www.youtube.com/watch?v=WX6EXfIAFvE
Eller så bygger jag en liten burk av nya delar. Jag har ju ett problem med Laptopen, oavsett OS, att BIOS inte klarar av att starta med stora usb-diskar. Jag får stänga av dem vid uppstart men sedan monteras de utan problem. Tyvärr har det inte släppts någon BIOS uppdateringen på flera år
EDIT
Återställde bios inställningar till default så löste det sig. Och jag som retat mig på detta i några år så var det lätt att lösa. Kan nu starta om utan att biosuppstarten hänger sig. Gamla Asus får nog, med sin trasiga skärm, hänga med ett tag till.
Mätte strömförbrukningen och ligger på 30W med skärmen i Idle. Nöjd.
idgforum

Inlägg av idgforum »

F-n jag skulle inte uppdatera. Blank skärm och kan inte logga ens med ssh.

http://www.ubuntugeek.com/how-to-fix-ub ... artup.html

http://ubuntu.se/threads/10092-Ordna-pr ... t-av-Lucid

Startade i recover mode och försökte med trick 3 men icke. Nej, timmar av att svara på frågor med uppdatering och så detta. Jag visste det men var tvungen att försöka.

Värre är att alla mina utdelningar är förstörda och det tog också timmar att skapa plus att webmin måste ominstalleras efter varje boot och samba+ftp måste startas om.

Thats, life?

--------------------------------

Åkte och köpte mig en Netgear ReadyNas Duo (RND2120) och då ska vi se om jag blir nöjd. Ska dock vara sämre fart med en NAS. Med Laptoppen fick jag 70 Mb/s.
idgforum

Inlägg av idgforum »

Det blev en Netgear ReadyNAS RND2000 2TB för 2500 kr men om det inte var för att min gamla dator krånglade med stora usb diskar så hade jag lämnat tillbaka min NAS. Farten när man kopierar från USB till Disk är farten hälften av vad en "trådlös-router-kabel" kopiering är. Sedan får man lära sig nytt och datorn klarar av mycket mer inställningar och är inte lika seg i webin som Netgears UI är.

Mätte strömförbrukningen och 28 mot datorns 30 Watt men då är usb-disken medräknad i bägge och den ska bort från NAS: en när kopieringen är färdig om 20 timmar.

Mitt råd är att gå och köp en billig Netbook istället för en NAS
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1011258
Konfigurera sedan Ubuntu Server precis hur du vill om du har kunskapen,
vilket jag inte har så det blev en NAS.

PS - kör med nyinstallerad Ubuntu 8.04 LS på "Old Laptop" och har den som seg extradator. "Old Laptop" = Celeron M 370 1.5GHz Processor., 512MB DDR PC 2700 minne och en 40GB (eg 36 GB) hårddisk som snurrar i makliga 4200 köpt 30 december, 2005 and still going strong.

http://www.dustinhome.se/asus-z92726lbh ... mp=con_sel

Ubuntu bild
idgforum

Inlägg av idgforum »

Hej!

Jag får revidera mig lite angående Netgear ReadyNAS RND2000

USB är kanske långsam men FTP går helt okej. Trådlöst till router och kabel till NAS = 68 Mbit/s ;D
Trådat hela vägen och 128 Mbit/s.

Jag skulle inte köpa NAS: en och ha den i ett rum jag sitter i. Den låter som en gammal dator från 1999- Men jag har den i garderoben och ut från den hörs inga fläkt-ljud. Brummande diskar hörs men disken är tyst.

Strömförbrukningen utan USB-disk är 20Watt

Slutet gott allting gott!
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"