Ubutu startar ej efter installation

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
alpe
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Ubutu startar ej efter installation

Inlägg av alpe »

Efter installation av Ubutu 11.10 från Cd vägrar systemet att boota.

Får felmeddelande: no such devise (och en massa siffror och bokstäver) samt: grub rescue HJÄLP !
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubutu startar ej efter installation

Inlägg av ubot »

Det skadar inte att prova att reparera Grub2 med Boot-Repair om du startar Ubuntu från en Ubuntu Live CD: https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair
Det kan ha blivit något fel på starthanteraren Grub. Annats vet jag inte vad som är fel. Du kanske ska testa att ominstallera Ubuntu? Det kan ha blivit något fel under installationen som du gjorde nyss.
Termografen
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Termografen »

Jag har samma problem.
Får upp "No such device"

Provade att installera om, men det resulterade i att jag fick ytterligare en installation av Ubutu 11.10
Detta syntes efter boot med CD och koll med sudo fdisk -l
Laddade hem Boot-Repair CD'n
Den identifierar partitionen som Ubutu ligger på. /sdb5

Dock tror jag att jag hade en D: partition på min C:drive
och det är där allt ligger.

Hur bär man sig åt för att återställa hårddisken, jag installerade ju med optionen att kunna boot både Widows och Ubuntu.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Dock tror jag att jag hade en D: partition på min C:drive
och det är där allt ligger.
C: och D: är enhetsbeteckningar i Windows. Ubuntu använder sda och sdb där siffrorna anger partitionerna.
Hur bär man sig åt för att återställa hårddisken, jag installerade ju med optionen att kunna boot både Widows och Ubuntu.
Om du vill radera Ubuntu helt så föreslår jag att du bootar Ubuntu Live och i programmet gparted tar bort Linux-partitionerna (ta INTE bort partitionerna som har filsystemet NTFS eftersom det är Windows). Ta bort Växlingsdisken (swap) och sda* med filsystemet ext4 så blir du av med Ubuntu. Därefter får du formatera filsystemet i NTFS och expandera Windows till att ta upp hela disken igen. När du startar Windows nästa gång så kommer Windows säkert att klaga eftersom du har modifierat filsystemet. Du får då låta Windows reparera sig innan Windows fungerar normalt igen.
Jag rekommenderar också att du kör Windows repair-alternativ för att återställa Windows starthanterare MBR så slipper du använda Grub som är Ubuntus starthanterare.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"