Ubuntu installerad, datorn stängs av

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Hymer
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ubuntu installerad, datorn stängs av

Inlägg av Hymer »

Det var för några år sedan jag användde Ubuntu och nu efter att jag har tragglat med Vista på min laptop längtade jag tillbaka till den. Jag stoppade in Ubuntu-skivan och klickade jag på "Installera inom Windows", om jag minns rätt. Allting såg ut som om det skulle gå rätt, men sedan installationen går inte att starta varken Windows eller Ubuntu. När jag startar datorn, får jag välja Windows eller Ubuntu, men sedan stängs allting av inom några sekunder, innan någonting kommer igång. :o
Om jag inte väljer någonting, inte rör datorn alls, kommer igång Startup Repair. Första gången gick inte genom. Nu, medan jag skriver dessa rader pågår Startup Repair för andra gången och jag håller andan.
Vad har hänt och vad kan jag göra om det Startup Repair går åt pipan som första gången?
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu installerad, datorn stängs av

Inlägg av ubot »

Du borde kunna ominstallera Windows starthanterare MBR: http://support.microsoft.com/kb/927392 Det förutsätter att du kommer åt alternativen som står i guiden.
Dock så lär det inte göra så du får tillbaka Wubi.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

:) Min laptop har återupstått. Start Repair reparerade, sedan stängdes av och när jag startade, tog väldigt lång tid med en liten snurrande markör i svarta skärmen innan Windows startades. Nu vet jag inte om Ubuntu installerades och jag vet inte heller om jag vågar stänga av datorn eller ska jag hålla igång den dag och natt. Vad ska jag göra?
ubot

Inlägg av ubot »

Du ser väl om Wubi går att avinstallera när du är inne i Windows? Jag tror du vågar stänga av och starta om datorn som vanligt. Dock tror jag inte att du kommer att kunna starta Wubi om du inte installerar det på nytt.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Jag hittar ingen Wubi i Windows. Jag ska våga starta om och jag ska testa Ubuntu igen. 8)
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Problemet är inte slut än. Jag har lyckats starta om, tittade omkring i Ubuntu, sedan ville jag starta om igen för att komma in i Windows. Nu stängs datorn av direkt igen, innan Start repair kommer igång. Kan det vara någonting med hårdvaran att göra? Att laptopen blir för varm? Det borde jag fråga annanstans, men det har aldrig hänt förut och nu vet jag inte om det ärUbunturelaterad eller bara rena slumpen att det började just nu. ???
ubot

Inlägg av ubot »

När du får igång Windows nästa gång så kan du ju installera ett program för att hålla koll på temperaturen så ser du var CPU, GPU m.m. ligger på ungefär: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Läs om programmet här: http://www.maximumpc.com/article/how-to ... _hwmonitor
Spela upp en film, strömma en video från svtplay.se och gör något annat som belastar dator så ser du hur temp. förändras och om den når en kritisk nivå. Titta på CPU och GPU temp. och jämför med specifikationsbladet för din processor och ditt grafikkort.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Nu är jag ganska säker på att problemet är Ubunturelaterad. Varje gång när jag har kört Ubuntu och sedan vill jag starta datorn, blir samma sak: den stängs av efter några sekunder. Enda sättet att hålla igång datorn är att inte röra den, när jag har alternativet att välja Windows Vista eller Ubuntu 11.10. Om jag inte rör datorn utan låter nedräkningen göra sitt, då kommer Start Repair igång. Sen får jag inte välja språk heller, för att då blir det avstängning också. Det är möjligt att jag installerade på fel sätt. Jag hade Windows på, jag ville inte installera än, bara kolla lite, men sedan klickade jag på att installera inom Windows. Ändå har jag en installation utanför Windows. ???
Hur kan jag avinstallera?
Antec

Inlägg av Antec »

Kolla om just din pc finns i den här listan? Finns den där så ser det ut som att den inte kommer att fungera särskilt bra med Linux!

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... &px=OTk4NQ
titta här också:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... tion&num=1
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Jag har Acer Aspire 5535. Just 5535 finns inte med på listan, men rätt nära. Ska jag avstå från Ubuntu? Jag vill avinstallera den, till att börja med. Hur gör man det? Sedan gör jag ett försök att installera rätt, starta datorn med skivan i. Eller ska jag ge upp helt enkelt?
Antec

Inlägg av Antec »

Jag tycker du ska fortsätta med Ubuntu, prova installera den sida vid sida av windows... Om du har wubi installerat redan så avinstallera det först under lägg till ta bort program i windows...Glöm inte att defragmentera hård disken innan bara i windows
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Jag har inte hittat Wubi i Lägg till ta bort program. Har den kanske något förnamn? Men hur får jag bort själva Ubuntu som verkar ligga utanför Windows, eftersom när jag startar datorn, den erbjuder valet Windows eller Ubuntu.
Antec

Inlägg av Antec »

Okej du har installerat redan sida vid sida... Ta det lungt bara inget är förstört än... Hämta hem gparded bränn filen det är en ISO fil där kan du ändra /utöka windows partisionen så att Linux försvinner, men du måste starta på skivan!
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Om jag förstår rätt, jag ska starta Ubuntu på skivan sedan gparded är klar. Det är inga problem, men Windows-skiva har jag inte, jag fick inte med datorn, men tydligen det behövs inte heller. Finns inget annat sätt att avinstallera Ubuntu? Det känns så ovanligt att breda ut det ena för att strypa den andra.
Antec

Inlägg av Antec »

Ta det lugnt.. du ska bara starta skivan som du brände ...strunta i allt annat.. med programmet som följer med kan du strypa/stänga Ubuntu....
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

OK, tack för hjälpen Antec. Det ska jag göra imorgon.
ubot

Inlägg av ubot »

installera inom Windows. Ändå har jag en installation utanför Windows.
Det är inte alls säkert. Du kan mycket väl ha installerat Ubuntu i Windows. Det du ser när datorn startar är bara en starthanterare som låter dig välja operativsystem när datorn startas. Jag tror du har installerat Ubuntu i Windows om du valde detta: https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#Installation
Om du har sett ett fönster som ser ut så här så har du definitivt inte installerat Ubuntu utanför Windows: https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide?actio ... bi-123.png
Läs hur du avinstallerar Wubi här: https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#Uninstallation
Däremot så lägger sig en starthanterare utanför Windows för att låta dig välja operativsystem när datorn startar.
Oavsett vilket så verkar det som om Grub kommer upp när du startar datorn. Prova att ominstallera Wubi i Windows nästa gång du kommer in så kanske det löser problemet. Wubi ska då ominstallera starthanteraren också och det verkar ju vara något fel där eftersom du inte kan starta Ubuntu eller Windows utan att låta tiden räkna ner.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"