ANTIVIRUS PROGRAM

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
alpe
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

ANTIVIRUS PROGRAM

Inlägg av alpe »

På mina Windowsdatorer har jag ju antivirusprogram som ständigt uppdateras. När jag nu installerat Ubuntu på en annan dator hittar jag inga antivirusprogram. Varför ? Hur gör ni andra ?
Användarvisningsbild
Ganymedes
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: ANTIVIRUS PROGRAM

Inlägg av Ganymedes »

Vi kör utan antivirusprogram. Det finns i praktiken inga virus för Linux. Du behöver för normal användning inte heller aktivera någon brandvägg.

Här kan du läsa lite om säkerheten i Ubuntu:

http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Sakerhet
AlexanderR
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av AlexanderR »

Finns väll ett par IRC baserade perl virus men annars lungt gemför med Windows.
Antec

Inlägg av Antec »

Du kan alltid använda clamtk. Programmet har ett gui så det är enkelt att använda. För att installera det gå till synaptic eller programcentralen och skriv clamtk... Det är smartare att ha antivirus-program än inte just för att risken finns då att man kan sprida virus till typ windows, Infekterade PDF filer eller nått även om du inte med linux råkar särskilt illa ut...
m!rage

Inlägg av m!rage »

Nej, du behöver helt enkelt inget antivirusprogram i Ubuntu.
Antec

Inlägg av Antec »

m!rage skrev:Nej, du behöver helt enkelt inget antivirusprogram i Ubuntu.
Hur menar du då? Att man är isolerat helt men Linux?
m!rage

Inlägg av m!rage »

Jag menar att hotet av virus i Linuxbaserade OS är obefintligt och därför inte lönt att bry sig om. ClamTK och Avast för Linux är mest till för att hålla Windows-virus borta. Inte för att man själv tar skada av dem men för att skydda andra som delar ens filer, om man nu tycker att det är ens eget ansvar. Administrerar man en filserver i ett nätverk med både Linux- och Windowsdatorer kanske det är det, men för hemanvändaren tycker jag inte det.
Antec

Inlägg av Antec »

Visst har alla med Linux ett ansvar med tycker jag och det är även om det inte drabbar oss direkt...Glömmer man hoten som finns bara för man använder linux då världen använder 96% Windows då tycker jag man gör sig en otjänst, framför allt eftersom många har daglig kontakt med windows... Så att säga att det inte behövs tycker jag är fel! Alla som börjar med Linux använder ofta Windows också! Det är min åsikt i allafall... :D
Skriv svar

Återgå till "Internet"