[LÖST] Dela folder i Ubuntu nätverk.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
vedix
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

[LÖST] Dela folder i Ubuntu nätverk.

Inlägg av vedix »

Behöver hjälp med att dela en folder mellan två Ubuntudatorer 11.10 trådlöst via router.

Jag vill dela en folder från dator A till dator B.
Foldern i A har jag högerklickat på valt Sharing Options, någon services installation utfördes.

I dator B har jag installerat Samba. Går till Browse Network och där finns Windows Network, klickar där och kommer till WORKGROUP klickar där och ser ikoner för DATOR A & B. Klickar på dator A och får felmeddelande:

Unable to mount location
Failed to retrive share list from server.

Några tips på vad jag kan hitta på, är helt usel på detta.
Senast redigerad av 1 vedix, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
axel112

Re: Dela folder i Ubuntu nätverk.

Inlägg av axel112 »

Hello!

Jag är inte så säker på detta heller men jag följde beskrivningen under rubriken "Sharing folders via the Shared Folders application" på sidan https://help.ubuntu.com/10.04/internet/ ... hares.html.

Sedan gick jag in på den andra datorn och startade filhanteraren och sedan valde jag bläddra i nätverket. Och det funkade på direkten. ;D

Datorn som jag delade ut filerna med kör Linux Minit 11 (ubuntu 11.04) och den datorn jag valde för att bläddra till den utdelade mappen med kör ubuntu 11.10.
Antec

Inlägg av Antec »

Det ska räcka med att du skapar en lika användare på den linuxdator du vill ha kontakt med, glöm inte att se över hur du ställt brandväggen innan bara!
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Jag har också provat att göra som du. Dvs högerklicka och sedan under utdelningsalternativ ställa in att den skulle vara utdelad, tillåta andra att skapa och ta bort filer samt bockade också i gäståtkomst.

På den andra datorn valde jag att bläddra i nätverket, där dök min dator upp som jag hade delat ut en mapp på. Jag valde inte windows-nätverk utan dubbelklickade på min dator med utdelad mapp och sedan dubbelklickade jag på mappen som jag delat ut.
Användarvisningsbild
vedix

Inlägg av vedix »

axell112, har läst igenom och provat ur länken du postade, samt kollat in http://library.gnome.org/users/shares-a ... ge.html.en
Har provat högerklick på mapp, sharing options.'
Har provat Shared Folders applicationen,,
Läste någonstans att man kunde kolla "service smbd status" det såg ok ut i både dator A&B. olika nummer på process bara, men det kanske inte spelar någon roll.
Även provat en omstart efter lite micklande, men inget gör så att jag kan öppna upp Dator A ifrån B. Får samma felmeddelande.
axel112 skrev: På den andra datorn valde jag att bläddra i nätverket, där dök min dator upp som jag hade delat ut en mapp på. Jag valde inte windows-nätverk utan dubbelklickade på min dator med utdelad mapp och sedan dubbelklickade jag på mappen som jag delat ut.
Om jag väljer (att i dator B) bläddra i nätverk så ser jag direkt två objekt, dels dator B samt en folder Windows Network
Om jag går in i den så finns där två mappar. MSHOME och WORKGROUP.
I MSHOME dyker en windowsdator som jag har upp. I WORKGROUP dyker dator A upp.

Antec: Förstod inte riktigt vad du menade, är lite trött i skallen och ska sova på saken. Brandväggen har jag nog aldrig pillat med. Kanske jag borde ha gjort det?
joni8135
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av joni8135 »

Funkar det om du går till Places-->' Connect to server' och väljer 'Windows server' och sedan anger datorns IP-nummer?

Min 'Browse network' gick sönder förra veckan, men kan ansluta via IP-nummer. Har 2st 10.04LTS och en 11.10, samt en Mac i mitt nätverk.

PS. Får liknande fel som du, när jag bläddrar i nätverket, vilket jag tror beror på något fel med lokal DNS eller nått?
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

vedix skrev:Om jag väljer (att i dator B) bläddra i nätverk så ser jag direkt två objekt, dels dator B samt en folder Windows Network
Om jag går in i den så finns där två mappar. MSHOME och WORKGROUP.
I MSHOME dyker en windowsdator som jag har upp. I WORKGROUP dyker dator A upp.
Om du väljer att direkt gå in i Dator B istället för Windows Network, hur funkar det då?
Användarvisningsbild
vedix

Inlägg av vedix »

Hallå igen, nu har jag kucklat runt lite.

Tack för alla tips.

Dator A är en gammal installation som jag uppdaterat i åratal, kom inte ihåg om jag hade varit på brandväggen, men när Antec tipsade om att kolla den, så visste jag inte riktigt vart jag skulle kolla, men körde ett kommando " sudo ufw disable ", nu vet jag inte om det är bra att ha det så, men..

Nu verkade det hända grejer, när jag tidigare körde " smbclient -L <DatorA IP adr,> " så fick jag error, nu så radar den upp Dator A med tillgängliga foldrar.

När jag nu bläddrar i nätverk så hittar den in i Dator A, men när jag klickar på den mappen jag vill in i så får jag fortfarande "Unable to mount location"
Den mappen ligger i en egen partion på Dator A, när jag provar att dela en mapp som ligger i Ubuntupartitionen, så funkar det, jag kommer åt innehållet.

Fråga som återstår dock varför kan jag inte dela en mapp som ligger i en annan partition?
joni8135
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av joni8135 »

vedix skrev:Hallå igen, nu har jag kucklat runt lite.

Fråga som återstår dock varför kan jag inte dela en mapp som ligger i en annan partition?
Vad är det för partition? Jag delar mina USB-diskar med FAT,NTFS och HFS+ genom editeringh i sambaconf. Jag ville även kunna dela samma mapp med både skriv-läsrättigher OCH med enbart läsrättigheter. Gjorde detta genom att längst ner i:

Kod: Markera allt

nano /etc/samba/smb.conf
lägga till följande

[Media-guest]
path=/media
read only = yes
force user = joni
guest ok = yes
[Media]
path=/media
read only = no
force user = joni
guest ok = no

Var tydligen tvungen att använda force user när det gällde andra filsystem.. Det namnet inom [] dyker upp när jag ansluter till datorn. I media har jag skrivrättigheter men inte i media-guest.
Användarvisningsbild
vedix

Inlägg av vedix »

Nu funkar det :)

Sista problemet med att dela folder i annan partion löste sig.
Jag följde anvisningar i denna tråd, med mina egna uppgifter såklart.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1759685

Sedan högerklick på foldern "sharing options", vid skapande dök ett meddelande upp att man skulle lägga till en rad i smb.conf (för rättigheter tror jag), lade till den och sedan funkade allt.

Tack för all hjälp.
Antec

Re: [LÖST] Dela folder i Ubuntu nätverk.

Inlägg av Antec »

Vad bra du fick det att fungera :D
Användarvisningsbild
axel112

Re: [LÖST] Dela folder i Ubuntu nätverk.

Inlägg av axel112 »

Finemang! ;D
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"