De två senaste versionerna av Firefox har en benägenhet att låsa sig och det händer allt som oftast när man skriver blogginläg i wordpress.org, twitter, disquz. plugin-container verkar vara problemet då den tar massor med CPU. Firefox tar även upp löjligt mycket minne (över 400MB) har alltid legat på max ett par hundra megabyte (jag har oftast inte mer än ett par tre flikar öppna)
Detta händer även i windows har jag märkt, inte bara ubuntu så detta är ett direkt firefox-ralaterat problem. Har sett att många haft detta problem och jag provade ett tips för nån månad sen som innebar att man stängde av plugin-container i about:plugins eller om det var about:config. som visserligen verkade hjälpa men fick några andra problem istället.
Ibland hjälper det att logga ut från kontot och in igen men ibland måste jag starta om hela datorn (i ubuntu i alla fall) för att FF ska bete sig.
Detta händer inte alltid per automatik, men tillräckligt ofta för att det ska vara förbannat irriterande, såpass att jag kör chrome mer och mer. Vill dock helst använda firefox för tilläggen som inte finns till chrome.
Några tips?
Firefox låser sig
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Firefox låser sig
Jag kör 10.04 och jag tycker mig också ha märkt att Firefox har blivit väldigt långsam på sista tiden. Ofta hänger t.ex. sidan inte med när jag scrollar med mushjulet. Ett annat problem jag har drabbats av med de senaste uppdateringarna av Firefox för 10.04 är att det ofta ligger kvar en firefox-bin-process efter att jag har avslutat Firefox som jag måste avsluta med t.ex. Systemövervakaren innan jag kan starta Firefox igen eller stänga av datorn (något en annan person här på forumet också har skrivit om). Jag har även råkat ut för två gånger när jag har skrivit inlägg i Firefox att hela operativsystemet har slutat fungera, har då enbart kunnat markera/avmarkera texten jag precis skrivit men datorn har inte reagerat på någonting annat, har fått stänga av datorn på avstängningsknappen när det har hänt.
Senast redigerad av 1 Christian Johansson, redigerad totalt 11 gånger.
Re: Firefox låser sig
Liknande problem här på en del forum, även Chromium kan sega väldigt.
Men kör utvecklingsversioner av det mesta så antar att en del problem
kommer av det. Så länge någon fungerar för tillfället så är jag nöjd.
Men kör utvecklingsversioner av det mesta så antar att en del problem
kommer av det. Så länge någon fungerar för tillfället så är jag nöjd.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review