Hur gör man för att alltid få ett program starta som sudo
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Hur gör man för att alltid få ett program starta som sudo
Hej.
Jag använder programmet "krusader" hela tiden,
men varje gång jag skall starta det så måste jag i terminalen skriva:
sudo krusader
Då startas det med sudo rättigheter.
Kan man på något sätt göra så det startas med
sudo rättigheter automatiskt när jag trycker på ikonen krusader ?
En en fråga till, när jag skriver "sudo krusader" i terminalen så kan
jag efteråt inte skriva något i terminalen utan måste öppna en ny sida
vilket är väldigt irreterande, vet någon varför ?
sudo krusader
Re: Hur gör man för att alltid få ett program starta som sud
Undra om det är så smart att köra programmet under Sudo överhuvudtaget? Nu har jag inte kolla direkt på just det programmet, men jag ska kolla på det...
Om jag förtått rätt är det liknande nc(norton commander), mc eller gnome commander.. Då undrar jag varför du inte använder gnome commander eller mc istället?
Menar du att du vill öppna programmet som root, eller menar du att du inte kan öppna det som vanlig användare?
Om du vill öppna det som root skriver du "gksudo krusader" (eller kdesudo, om du kör kde). Det kommandot funkar även från menyn (vilket sudo inte gör.)
Om det är så att du inte längre kan öppna det som vanlig användare, kan det vara så att root har blivit ägare till dina konfigurationsfiler för det programmet. Det är risken vad som kan hända om man öppnar grafiska program med sudo.
sudo = öppnar din användares konfigurationsfiler men med rootbehörighet
gksudo = öppnar roots konfigurationsfiler med rootbehörighet
Om du vill öppna det som root skriver du "gksudo krusader" (eller kdesudo, om du kör kde). Det kommandot funkar även från menyn (vilket sudo inte gör.)
Om det är så att du inte längre kan öppna det som vanlig användare, kan det vara så att root har blivit ägare till dina konfigurationsfiler för det programmet. Det är risken vad som kan hända om man öppnar grafiska program med sudo.
sudo = öppnar din användares konfigurationsfiler men med rootbehörighet
gksudo = öppnar roots konfigurationsfiler med rootbehörighet
Att starta ett filhanteringsprogram direkt som root utan att man givit lösenord anser jag är fel! Med gnome commander eller midnight commander väljer man sen då programmet är startat om man vill ha root access
Man måste skriva in lösenordet när man startar med gksudo.Antec skrev:Att starta ett filhanteringsprogram direkt som root utan att man givit lösenord anser jag är fel! Med gnome commander eller midnight commander väljer man sen då programmet är startat om man vill ha root access
självklart men det var ju det han ville slippa?Lennie skrev:Man måste skriva in lösenordet när man startar med gksudo.Antec skrev:Att starta ett filhanteringsprogram direkt som root utan att man givit lösenord anser jag är fel! Med gnome commander eller midnight commander väljer man sen då programmet är startat om man vill ha root access
Nu har jag kollat på programmet och jag står fast med det jag sagt!!!
Skrivjlw skrev:Hej.
sudo krusader
sudo krusader &
i terminalen, så slipper du att öppna ett nytt terminalfönster.
&-tecknet gör att du återfår kontrollen över den aktuella terminalen.
Jag antar att du kör Gnome, så jag kan tyvärr inte hjälpa dej hur man redigerar programmenyn.
Jag gissar att det heter något i stil med gconf-editor som du ska skriva in i terminalen, för att kunna redigera programmenyn.
mvh
KDE-nissen
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Först och främst: Använd hellre rättigheter än kör program som root. I ett Linux-system kan du råka radera _allt_ på hårddisken med felaktig användning av sudo och motsvarande.
Om du fortfarande vill ha hjälp så rekommenderar jag följande:
Här finns en engelsk sida på askubuntu.com om hur man lägger till egna meny-objekt i Unity http://askubuntu.com/questions/13758/ho ... ty-by-hand (jag varken orkar eller tycker att det är vettigt att översätta dem då det är worst practice att använda sudo även när man kanske inte verkligen behöver)
Gör ett sånt och använd "gksudo krusader" som Command/Kommando
Om du fortfarande vill ha hjälp så rekommenderar jag följande:
Här finns en engelsk sida på askubuntu.com om hur man lägger till egna meny-objekt i Unity http://askubuntu.com/questions/13758/ho ... ty-by-hand (jag varken orkar eller tycker att det är vettigt att översätta dem då det är worst practice att använda sudo även när man kanske inte verkligen behöver)
Gör ett sånt och använd "gksudo krusader" som Command/Kommando
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hhhmmm, grundfrågan måste ju vara: varför måste du starta "krusader" med sudo rättigheter överhuvudtaget?