Bygga freenas eller köpa färdigt?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
imem
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Bygga freenas eller köpa färdigt?

Inlägg av imem »

Tjena!
Vill ha tips om begagnad dator att bygga en nas för hemma bruk
Ska användas till Sonos system (musik) och filmer mm någon som har några tips på bilig dator man kan få tag på...

Köper 2 2T WD green till, och hoppas att det går att boota på USB minne...
Har en gammal celeron maskin nu med 1gig minne och 2 60g diska i nu (endast ata ide)
Hyfsad fart på Freenas'en nu (imponerad över farten)

Mycket svammel för min fråga

Frågan är tips på datorer som man kan köpa BILLIGT som går att boota in på USB på.

Im
Senast redigerad av 1 imem, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Re: Bygga freenas

Inlägg av HOLMEN »

Går det inte att boota USB ifrån den Celeron-maskin som du har idag? Kan du annars inte installera FreeNAS på IDE-disken och använda dina nya diskar till lagring? Har man ändå en oanvänd hårddisk kan man väl lika gärna utnyttja de, tänker jag, även om de rekommenderar att köra ifrån USB.

Det som rekommenderas är ju också mycket till RAM, men det lär ju funka ändå. (http://doc.freenas.org/index.php/Hardware_Requirements)

Jag har idg en MyBook World Edition Blue Rings till nätverksdisk och den streamar media utan problem till mitt PS3, dator och mobil.
imem

Inlägg av imem »

HOLMEN skrev:Går det inte att boota USB ifrån den Celeron-maskin som du har idag? Kan du annars inte installera FreeNAS på IDE-disken och använda dina nya diskar till lagring? Har man ändå en oanvänd hårddisk kan man väl lika gärna utnyttja de, tänker jag, även om de rekommenderar att köra ifrån USB.

Det som rekommenderas är ju också mycket till RAM, men det lär ju funka ändå. (http://doc.freenas.org/index.php/Hardware_Requirements)

Jag har idg en MyBook World Edition Blue Rings till nätverksdisk och den streamar media utan problem till mitt PS3, dator och mobil.
Tjena!
Japp en WD Nas skulle naturligtvis vara bra men priset blir ju där efter eller hur

2 WD green diskar på 2T ca 900-1200st plus en gammal dator för 500-1000kr
Det är 4T i Raid0 eller 2T i raid1 för ca2300-3400kr
En WD mybook Raid0 4T Raid1 2T ca3300-4000kr
Eller lägga till en peng och köpa en Synology Disk Station DS411J NAS (No Disk) för ca 2800 och sen köpa en 2T och bygga ut vart efter..
Hummm tål att tänka igenom detta ordändligt ...

Im
imem

Inlägg av imem »

Eller snarare den här...

QNAP TS-410 All In One NAS Server (Ej HDD)

2990:-
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Re: Bygga freenas eller köpa färdigt?

Inlägg av HOLMEN »

Jag förstår inte varför du inte använder den gamla datorn som du har?
imem

Inlägg av imem »

HOLMEN skrev:Jag förstår inte varför du inte använder den gamla datorn som du har?
Den klarar inte SATA diskar! De andra slöare diskarna är dyra som F..
Går ej att bota ifrån USB!
Kanske finns Sata till pci kort man kan stoppa I.
Ska kolla vad ett sådant kostar om det finns!
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Aha! Då är jag med på banan. Är kanske bättre att satsa på något färdigt då ja. Kostar väl rätt så lika som om du skulle bygga något eget, med allt vad det innebär .
m!rage

Inlägg av m!rage »

Bygg själv om du tycker att det är roligt att bygga datorer och konfigurera operativsystem, annars är det nog bättre att köpa färdigt. Prisskillnaden är inte så stor åt det ena eller andra hållet så att det skulle vara en avgörande faktor för mig.
imem

Inlägg av imem »

m!rage skrev:Bygg själv om du tycker att det är roligt att bygga datorer och konfigurera operativsystem, annars är det nog bättre att köpa färdigt. Prisskillnaden är inte så stor åt det ena eller andra hållet så att det skulle vara en avgörande faktor för mig.
En liten grej som jag nu funderar över är strömförbrukningen ett nät agg på ca 350-600w

eller på Qnap
• Effektförbrukning
- Viloläge: 12W
- Drift: 20W (inkl. 4 x 500GB HDD)
Skulle tro du kan dubbla till 40w när man har 1-2T diskar
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"