Installation hänger under uppdatering från 10.10 till 11.04

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
gandhi
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Installation hänger under uppdatering från 10.10 till 11.04

Inlägg av gandhi »

Jobbigt läge.
Startade uppdatering från 10.10 till 11.04 igår kväll på min MSI Laptop. Använde Update Manager och körde alla andra uppdateringar först innan jag startade Uppgrade. Allt gick ok fram tills "ca 3 min kvar" där allt bara avstannade (fläkten gick på hög last då). Datorn fick stå så hela natten, men det var verkligen stopp. Jag tog en bild på terminalfönstret som visar var det stannade.
terminal.jpg
terminal.jpg (124.02 KiB) Visad 2268 gånger
Jag fick tvinga en omstart och nu kommer jag in i 11.04, men bara via terminalen. Jag är usel på linuxkommandon så jag undrar om det finns ett sätt att starta om uppgraderingen via terminalen (om jag har kontakt med nätverket) eller om jag får bita i suräpplet och installera via en sticka? Då tappar jag väl alla inställningar antar jag? Jag kör med dubbla OS på varsin partition. Går det att ha kvar med nyinstallation från sticka?

Tacksam för hjälp.
/K
gandhi

Re: Installation hänger under uppdatering från 10.10 till 11

Inlägg av gandhi »

körde en "sudo apt-get update" som inte funkade rakt av, men terminalen var "snäll nog" att föreslå nästa steg och ange vilket kommando jag skulle knappa in "sudo dpkg --configure -a" och vips var installationen igång igen. Tyvärr blir skärmen svart efter inloggningsrutan.

Startar jag om så kommer jag till terminalen igen. tillbaka till ruta ett

/K
gandhi

Inlägg av gandhi »

dumt nog gjorde jag ingen kopia av home innan uppgraderingen startades.
går det att kopiera home till ett usb-minne genom att använda terminalkommando?
gandhi

Inlägg av gandhi »

lyckades tillslut komma in i recovery mode i 11.04. Jag fortsatte med uppgr. till 11.10 och allt gick smidigt, men när jag startade om så hamnade jag i tty1-mode (terminal) igen och nu går det inte att komma in i GUI alls.

/K
rkl

Inlägg av rkl »

Jag vill uppdatera från 10.04, som jag nu använder, till den senaste Ubuntu-versionen.

Jag vill minnas att tidigare kom det upp en rad i Uppdateringshanteraren som angav att en ny version av Ubuntu finns tillgänglig för installation. Nu finns inget sådant meddelande. Har sökt i Synaptic utan framgång.

Jag är bara ute efter att uppgradera, inte göra en nyinstallation, så jag har kvar filer och annan information i datorn.

Tacksam för tips.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

rkl skrev:Jag vill uppdatera från 10.04, som jag nu använder, till den senaste Ubuntu-versionen.

Jag vill minnas att tidigare kom det upp en rad i Uppdateringshanteraren som angav att en ny version av Ubuntu finns tillgänglig för installation. Nu finns inget sådant meddelande. Har sökt i Synaptic utan framgång.

Jag är bara ute efter att uppgradera, inte göra en nyinstallation, så jag har kvar filer och annan information i datorn.

Tacksam för tips.
Du vinner mycket på att skapa en egen tråd istället för att använda en gammal. Varför uppgradera från en version som har LTS long time support till en vanlig, jag använder 10.04 och den fungerar bra och den kommer jag att använda till nästa version med LTS kommer.
Antec

Inlägg av Antec »

rkl skrev:Jag vill uppdatera från 10.04, som jag nu använder, till den senaste Ubuntu-versionen.
Du kan inte uppgradera från 10.04 till den senate direkt! Men från 10.04 ska det gå att uppgradera direkt till 12.04 men det är inget jag rekommenderar eftersom 12.04 bygger idag på 11.10, men det kommer att gå men hur bra blir det? Den uppgraderingen gäller ju så klart efter att 12.04 är släppt i vår.. Här finns det guider hur du gör för att uppgradera från 10.04 till 10.10, och sen kan du uppgradera från 10.10 till 11.04 osv fram till 11.10..

https://help.ubuntu.com/community/MaverickUpgrades
https://help.ubuntu.com/community/NattyUpgrades
https://help.ubuntu.com/community/OneiricUpgrades
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"