Varning för Svevsk språkuppdatering!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Getmarken
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Varning för Svevsk språkuppdatering!

Inlägg av Getmarken »

Vill varna för att uppdatera Languagepack SV . Sen uppdaterade versionen är korrupt på ett sätt som verkar oreparabel! Förhoppningsvis kommer snart lösning på problemet!
Läs om problemet på annan tråd i forumet
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Varning för Svevsk språkuppdatering!

Inlägg av ubot »

Länk till den andra tråden?
Användarvisningsbild
Getmarken

Inlägg av Getmarken »

Lennie

Inlägg av Lennie »

Vilka problem har ni andra fått pga det? Jag har inte sett nåt som slutat fungera i Xubuntu 11.10 sen jag installerade senaste uppdateringarna. 2 paket ligger kvar i synaptic som uppgraderingsbara, men kan inte uppgraderas, men jag kan inte se att de stör på något sätt. Den svenska översättning är precis som jag minns att den varit hela tiden.
Användarvisningsbild
Getmarken

Inlägg av Getmarken »

Problemet är ju att skrivbordet är på engelska och att det inte går att fixa till. Languagepack se för Gnome ar trasigt på så sätt att det är oreparabelt. Det som är extra tråkigt är att detta fel påverkar nya Ubuntutestare, de tycker nog att det finns bättre saker att pyssla med än ett OS som inte funkar från start. Mycket olyckligt! Jag vet ju inte ifall någon ansvarig ännu ens känner till problemet :(
johnh3
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av johnh3 »

Gjorde en nyinstallation av Ubuntu 11.10 idag. Blev en blandning av engelska och Svenska när jag var klar.
Har skrivit en buggrapport om problemet:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/899968

Tills problemet är löst får jag använda nåt annat Linuxsystem under tiden.
Lennie

Inlägg av Lennie »

Getmarken skrev: Problemet är ju att skrivbordet är på engelska och att det inte går att fixa till. Languagepack se för Gnome ar trasigt på så sätt att det är oreparabelt. Det som är extra tråkigt är att detta fel påverkar nya Ubuntutestare, de tycker nog att det finns bättre saker att pyssla med än ett OS som inte funkar från start. Mycket olyckligt! Jag vet ju inte ifall någon ansvarig ännu ens känner till problemet :(
Använde du force för att installera språkpaketet? Jag försökte återskapa felet i Xubuntu 11.10, utan att lyckas... Det enda jag inte provade var force.

Jag försökte även installera språkpaketet i en gammal bortglömd version i Virtualbox av Ubuntu 11.10 alfa 3 - (uppdaterat sista gången i mitten av september), för att se om det var skillnad på Ubuntu och Xubuntu. Men samma där, jag lyckades inte installera de trasiga paketen. Däremot gick det bra att installera de paket jag laddat ner.

Hade jag inte haft så långsamt Internet, dessutom begränsat till 10 GB /månad, så hade jag laddat ner en ny iso för att se om felet visar sig då.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Prova att ta bort språkpaketet, uppdatera systemets listor över paket och installera språkpaketet på nytt:

Kod: Markera allt

sudo apt-get purge language-pack-sv && sudo apt-get update && sudo apt-get install language-pack-sv
Lennie

Inlägg av Lennie »

ubot skrev:Prova att ta bort språkpaketet, uppdatera systemets listor över paket och installera språkpaketet på nytt:

Kod: Markera allt

sudo apt-get purge language-pack-sv && sudo apt-get update && sudo apt-get install language-pack-sv
Det funkar inte, eftersom den då försöker installera de trasiga paketen. Man måste ladda ner språkpaketen och installera lokalt. Se det här inlägget:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 17#p447717
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"