language-pack-gnome-sv trasigt efter installation av 11.10

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
tornado
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

language-pack-gnome-sv trasigt efter installation av 11.10

Inlägg av tornado »

Hej,
Jag gjorde precis en nyinstallation av ubuntu 11.10 x64 och har problem med två språkpaket. Jag försöker installera svenska som användarspråk

När jag försöker sätta språket till Svenska i 'language support' får jag följande felmeddelande: 'Språkstödet är inte fullständigt installerat' och det refererar till paketen 'language-pack-gnome-sv' och 'language-pack-gnome-sv-base'

När jag markerar paketet 'language-pack-gnome-sv-base' för installation i synaptic får jag följande felmeddelande:

language-pack-gnome-sv-base:
Depends: language-pack-sv-base men det kommer inte att installeras

Jag kan markera language-pack-gnome-sv för installation men ifall jag gör det och väljer egenskaper står det att paketet är trasigt.

När jag väljer: Redigera/Rätta till trasiga paket får jag följande felmeddelande:
E: Unable to correct problems, you have held broken packages.
E: Error, pkgProblemResolver::Resolve generated breaks, this may be caused by held packages.
E: Kunde inte rätta till beroenden
E: Error, pkgProblemResolver::Resolve generated breaks, this may be caused by held packages.
E: Kunde inte rätta till beroenden

Så långt har jag klarat mig själv men nu vet jag inte hur jag ska gå vidare. Kan någon hjälpa mig?
stort tack!
tomas
martinkellner

Re: language-pack-gnome-sv trasigt efter installation av 11.

Inlägg av martinkellner »

Jag har motsvarande problem i 10.04 efter nyinstallation, fast om jag tar " rätta trasiga paket" i Synaptic så säger den att den har lagat alla trasiga paket.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Jag vet inte om det är relaterat men jag kör 10.04 och igår kom en uppdatering av language-pack-gnome-sv. Jag installerade den men något verkar ha blivit konstigt för efter det så har jag i Uppdateringshanteraren en skuggad language-pack-gnome-sv som jag inte kan välja att installera.
Christian Johansson

Christian Johansson skrev:Jag vet inte om det är relaterat men jag kör 10.04 och igår kom en uppdatering av language-pack-gnome-sv. Jag installerade den men något verkar ha blivit konstigt för efter det så har jag i Uppdateringshanteraren en skuggad language-pack-gnome-sv som jag inte kan välja att installera.
Ser i Synaptic att om jag försöker välja att markera paketet för uppgradering så får jag ett meddelande om olösliga beroenden:

Kod: Markera allt

language-pack-gnome-sv:
  Beroende av: language-pack-gnome-sv-base (>=1:10.04+20110204) men 1:10.04+20100714 kommer att installeras
  Beroende av: language-pack-sv-base (>=1:10.04+20110204) men 1:10.04+20100714 kommer att installeras
martinkellner

Inlägg av martinkellner »

Det är samma som jag får. Man undrar ju om det bara är vi 3 som har det här problemet eller... Förbaskat irriterande är det i vilket fall som helst. Jag vill ha mitt ubuntu på svenska!
tornado
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av tornado »

Jag är ganska säker på att det är specifikt problem med det svenska språkpaketen och att det inte är ett problem generellt med dessa paket. Jag installerade polska och det fungerade utmärkt.
sunemangs
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av sunemangs »

Samma här. Jag kör 11.10 och har två Rekommenderade uppdateringar som inte går att installera.
GNOME translation updates for language Swedish
translation updaters for language Swedish
Går inte att bocka för dessa för installation.
Samtidigt sägs under rutan "Det finns inga uppdateringar att installera"

Jag är rätt kass på terminal osv. Men jag försökte ändå med apt-get install och smacka in just de filnamnen. Det blev bara massa felmeddelande hitan och ditan så jag sopa rent den virtuella installationen. Dystert.
Har någon av er hitta referenser till problemet någon annanstans?
gorarf

Inlägg av gorarf »

Jag tror mig ha funnit orsaken till problemet: Den senaste uppdateringsfilen är korrupt.

På en tidigare installerad maskin som jag hittills inte uppdaterat fullt ut är de svenska paketen ordentligt installerade och fungerar. Dessa har vesionsbeteckning 1:11.10+20111006

Versionsbeteckningen på den trasiga filen är 1:11.10+20111121.

Jag uppmanar de ansvariga för uppdateringar att snarast rätta till detta.

gorarf
Användarvisningsbild
Getmarken

Inlägg av Getmarken »

Jag fick precis samma fel igår när jag skulle installera på en SSDdisk. Hela dagen gick åt utan att det löste sig. Efter att jag trodde felet hade med SSDn att göra, installerade jag på en vanlig HD med SAMMA resultat!
Nu hade jag börjat ladda ner en ny ISO ifall det berodde på den så kollade jag "olösta trådar" och ser att fler än jag har samma problem. Har någon kollat på huvudsidan ifall probleme finn med andra språk också?
Programdatabasen är korrupt så jag undrar ifall det går att åtgärda utan ominstallation. Törs man låta de andra datorerna uppdatera?????

Lasse
Christian Johansson

gorarf skrev: ...
Jag uppmanar de ansvariga för uppdateringar att snarast rätta till detta.

gorarf
Jag uppmanar också ansvariga att fixa det. Ser att problemet nu har börjat diskuteras på ett annat svenskt Ubuntu-forum också. Praktiskt taget alla i Sverige som kör med svenska som språk borde drabbas så det känns rätt så prioriterat att fixa tycker jag.
Lennie

Inlägg av Lennie »

Annars är väl bara att ladda ner de föregående versionerna och installera lokalt, för den som inte vill vänta på nästa uppdatering.

language-pack-sv 1:11.10+20111006
language-pack-sv-base 1:11.10+20111006
language-pack-gnome-sv 1:11.10+20111006
language-pack-gnome-sv-base 1:11.10+20111006
Enklast är att lägga alla paketen i en mapp där det inte finns några andra debfiler, och ställa sig i den med terminalen och köra

Kod: Markera allt

sudo dpkg -i *.deb
Jag har samma trasiga paket i Xubuntu 11.10 som inte går att uppdatera till. Men det funkar ju ändå med de gamla versionerna.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Märkligt att det blir så för er jag får den uppdateringen gråmarkerad och kan inte installera den, jag använder 10.04 och har inte märkt av något som helst krångel sedan jag installerade den när den kom och obs jag gjorde en ren installation och ingen uppdatering från någon annan version
Användarvisningsbild
Getmarken

Inlägg av Getmarken »

Tyvärr är det inte så enkelt. Prövade just det du förklarade men negativt.
Lennie

Inlägg av Lennie »

På vilket sätt fungerade det inte?

Jag provade att avinstallera de 4 språkpaketen genom synaptic (total borttagning). (Ändrade språket till engelska innan jag gjorde det.)
Sen laddade jag ner de paket jag länkat till och installerade som jag skrev i förra inlägget. För mig fungerade det hur smidigt som helst, och svenskan funkar bra igen.

Men då provade jag förstås inte att försöka installera genom "språkstöd" eller fixa trasiga paket eller nåt sånt, om det kan vara det som har rört till det.

Kör du 32- eller 64-bit? Eftersom TS skrev att det gällde 64-bit så länkade jag till de versionerna, men det stod i namnet på debfilerna xxx.all.deb, dvs samma för 32- och 64-bit. (Kollade upp det nu och 32-bit versionen heter likadant.)
gorarf

Inlägg av gorarf »

Jag har just avslutat ett paketbyte enligt Lennies tips och det fungerade. Jag uppskattade att få länkarna till paketen - det underlättade. Tack för det!
Christian Johansson

norhager skrev:Märkligt att det blir så för er jag får den uppdateringen gråmarkerad och kan inte installera den, jag använder 10.04 och har inte märkt av något som helst krångel sedan jag installerade den när den kom och obs jag gjorde en ren installation och ingen uppdatering från någon annan version
Vad menar du med blir så för er? Det är ju precis så som du beskriver som det blir för mig också, d.v.s. att uppdateringen är gråmarkerad och inte går att installera. Ja, Ubuntu fungerar lika bra som tidigare och jag har fortsatt menyer på svenska liksom tidigare men det stör mitt ordningssinne väldigt mycket att det ligger ett gråmarkerat paket som inte går att installera ... och jag är rädd att det kan ställa till problem om jag vill uppgradera till en ny version.
Användarvisningsbild
Getmarken

Inlägg av Getmarken »

Jag har fixat fram och tillbaka flera gånger -tagit bort och lagt till. Har nu ett fungerande system efter terminalinstallation som beskrivits. Kör 64 bitars system.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Christian Johansson skrev:
norhager skrev:Märkligt att det blir så för er jag får den uppdateringen gråmarkerad och kan inte installera den, jag använder 10.04 och har inte märkt av något som helst krångel sedan jag installerade den när den kom och obs jag gjorde en ren installation och ingen uppdatering från någon annan version
Vad menar du med blir så för er? Det är ju precis så som du beskriver som det blir för mig också, d.v.s. att uppdateringen är gråmarkerad och inte går att installera. Ja, Ubuntu fungerar lika bra som tidigare och jag har fortsatt menyer på svenska liksom tidigare men det stör mitt ordningssinne väldigt mycket att det ligger ett gråmarkerat paket som inte går att installera ... och jag är rädd att det kan ställa till problem om jag vill uppgradera till en ny version.
I med och att den är gråmarkerad så går den inte att installera jag nöjer mig med det och eftersom dessutom fungerar min Ubuntu hur bra som helst.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

En vanlig uppdatering med aptitude och en ominstallation av
language-pack-gnome-sv [1:10.04+20100421 (lucid)]
language-pack-gnome-sv-base [1:10.04+20100421 (lucid)]
fixade mitt 32-bitars 10.04. Aptitude fixar en del fel som apt-get inte klarar. Liten ranking;

1. aptitude
2. apt-get
3. synaptic
...
...
99. software center
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Antec

Inlägg av Antec »

webaake skrev:En vanlig uppdatering med aptitude och en ominstallation av
language-pack-gnome-sv [1:10.04+20100421 (lucid)]
language-pack-gnome-sv-base [1:10.04+20100421 (lucid)]
fixade mitt 32-bitars 10.04. Aptitude fixar en del fel som apt-get inte klarar. Liten ranking;

1. aptitude
2. apt-get
3. synaptic
...
...
99. software center
Den version du hänvisar till är ju den som inte är uppdaterad!.. Det finns beroenden som saknas for att kunna uppdatera till senaste versionen 1:10.04+20110930! därav att det finns språkfiler som inte går att uppdatera i dagsläget och som syns i update-managern.. Samma gäller 11.10 att den uppdateringen saknar också beroenden för att kunna uppdatera
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"