TV-kort med två frontends, ändra ordningen?

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Jimbo

TV-kort med två frontends, ändra ordningen?

Inlägg av Jimbo »

Jag har köpt in ett TV-kort med både DVB-T och DVB-C, frontends ligger på /dev/dvb/adapter0/frontend0 respektive frontend1.

Problemet som jag har är att Tvheadend endast läser från den första frontenden, så om jag vill använda frontend1 måste flytta frontend0 jag döpa om frontend1 till 0.

Går det att byta ordning på dom utan att behöva skriva om drivrutinen så att jag slipper det ovan varje gång datorn startas om?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: TV-kort med två frontends, ändra ordningen?

Inlägg av webaake »

På jobbet nu, men det går med egna Udev rules. Googla udev rules dvb card.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Getmarken
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Getmarken »

Jag har samma problem med ett Hauppauge 4000. Kollade söksidorna som du blev hänvisad till men har svårt att få till det ändå. Finns med specifik hjälp att få? :-\
Jimbo

Inlägg av Jimbo »

Problemet ligger i att Tvheadend är hårdkodat till frontend0, jag fick tips av Hein på det officiella forumet att ändra lite i koden men har inte hunnit:

"Other option, but it will require you to chamge tvheadend code and compile your own version, is to change the default frontend that tvheadend is using. In src/dvb/dvb_adapter.c at line 263 there is a hardcoded frontend0. So if you change that to frontend1 it will work in your situation."

Jag har kollat i koden och det ser enkelt ut, men har inte kommit mig för att testa.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Denna tråd ser ut att vara exakt vad som behövs för att få udev att ändra frontendX för respektive dvb kort:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1179797

Det är inte lätt men dvb-kort är nog något av det mest komplicerade vi har. Speciellt dubbla med både -T och -C.

Jag skulle nog föredra att laborera med udev rules framför att mecka med koden till drivrutinen. Enklare att testa sig fram och behöver inte göras om vid varje större kerneluppdatering.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Bild"