Sveriges radio, Firefox 8 och aspx

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
itmannen_online

Re: Sveriges radio, Firefox 8 och aspx

Inlägg av itmannen_online »

Ja jag har Firefox 8 i både 11.10 och 12.04
Användarvisningsbild
fingal12
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av fingal12 »

Kan bara meddela att det tydligen är samma fel i firefox 9, vilket jag kör med, så det är nog en bugg.
Användarvisningsbild
Ganymedes
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ganymedes »

ubot:

Jodå, jag kom in på sidan. :)

Jag skulle gärna skriva en buggrapport om det inte vore för att jag tyvärr är alldeles för dålig på engelska. Så jag hoppas att någon annan vill ta på sig det. Om det känns angeläget. Det är ju ingen ko på isen, det är ju bara att starta Chromium om man har ärenden till SR. Men Firefox är ju Ubuntus standardwebläsare och SR är en stor sida som borde fungera.
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Det är ännu fler som har problem. Från inlägg 2 handlar det om Firefox 8:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1815428&
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

När jag går in på länken när jag använder Tor så fungerar länken precis som i Chromium. Jag misstänker därför att felet ligger i hur sverigesradio.se hanterar informationen som Firefox User Agent innehåller.

Edit:

Nu har jag "lekt" lite med Firefox User Agent. Det här verkar vara en workaround:

1. Installera pluginet User Agent Switcher: https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... src=search
2. Rensa cookies, m.m. genom att trycka Ctrl+Shift+Del
3. Ändra User Agent till Internet Explorer 8 genom: Verktyg -> User Agent -> Internet Explorer 8
4. Rensa cookies, m.m. genom att trycka Ctrl+Shift+Del
5. Ladda om sidan som innehåller länken (tryck på F5 eller Ctrl+R) : http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=791
6. Rensa allt igen med: Ctrl+Shift+Del
7. Länken fungerar nu oavsett hur många ggr man klickar för att besöka sidan! Öppna länken i en ny flik med Ctrl+Vänsterklick.

Eller har jag fel?
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Med "User switcher agent" fungerar det hos mig med. Menar du att det ändå skulle kunna vara sverigesradio.se som är problemet? Och frågan är väl också varför det fungerar för andra men inte för oss? Kan det bero på vilken internetleverantör man har?

Min Yahoo mejl slutade fungera när den tror jag har Explorer 8, den tycker den är för gammal. Det går att lägga en knapp för "User switcher agent" i navigeringsfältet så blir det lite enklare att ändra när man vill in på SR. Den finns under "Visa >Verktygsfält > Anpassa".

Tillägg: Det verkar som att man inte behöver plocka bort kakan om man öppnar sidan i en ny flik istället för att ladda om den.
ubot

Inlägg av ubot »

Kan det bero på vilken internetleverantör man har?
Det tror jag inte. Det låter lite långsökt. Det är väl bara itmannen som har lyckats komma in på sidan i Firefox 8 och jag misstänker att han har provat för få ggr. Om han försöker komma in på programmens sidor några ggr så tror jag att default.aspx kommer att dyka upp precis som för oss.
Min Yahoo mejl slutade fungera när den tror jag har Explorer 8, den tycker den är för gammal.
Testa att skapa ett nytt alternativ i User Agent Switcher under Edit User Agents... Skapa ett alternativ som ser ut så här: http://img24.imageshack.us/img24/7729/2 ... x311sc.png
Då borde inte Yahoo klaga på att Internet Explorer är för gammal och programlänkarna på sverigesradio.se borde fungera också. Du kan i.s.f. använda Internet Explorer 9 som User Agent hela tiden när du surfar.

Här är raderna du ska kopiera och klistra in när du skapar en ny User Agent i User Agent Switcher:

Kod: Markera allt

Internet Explorer 9
Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 9.0; Windows NT 6.1; Trident/5.0)
Mozilla
Microsoft Internet Explorer
5.0 (compatible; MSIE 9.0; Windows NT 6.1)
Win32
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Jag hittad det här tillägget, UAControl, när jag sökte runt lite:

https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... uacontrol/

Om man lägger till sverigesradio.se under inställningar och markerar "Block-send no UA" så fungerar det som det ska (hittills i alla fall). Och då behövs inte "User agent switcher".

Tack för din hjälp! :) Nu behöver jag inte starta Chromium, jag trivs bäst med Firefox.
ubot

Inlägg av ubot »

Frågan är om det inte blir problem på vissa sajter om du inte skickar någon information om User Agent ö.h.t? Vissa sajter kanske kräver informationen för att fungera?
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Man väljer vilka sajter man blockar UA med det tillägget, och jag har bara lagt in sverigesradio.se. Det fungerar finfint :)

Till alla andra sajter skickas då rätt information, och det känns lite bättre än om jag hela tiden skulle påstå att jag har IE 9. Jag provade med det först men då var det bla. fortfarande en annan mejl jag hade som inte fungerade.

Är det inte så att om man påstår att man är något annat än det man är så stöter man förr eller senare på problem, oavsett om man är en webbläsare eller en människa i verkliga livet? ;)
ubot

Inlägg av ubot »

Jo. Det låter smidigt. Att bara blocka just sverigesradio.se. Då blir det nog inte några problem.
Lii
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Lii »

Ganymedes skrev:Jag hittad det här tillägget, UAControl
Wii! Äntligen funkar det! Tack Ganymedes!

Jag hade precis detta problem men det försvan med UAControl. Krångligt bara att man ska behöva ännu ett tillägg.
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Lil:

Tack själv! :)

Det största tacket ska ändå ubot ha som förstod att det fungerade om man fipplade med "User agent", jag hittade bara ett annat tillägg som fipplade på ett lite annat sätt. Trevligt att det fungerade för dig.

Det här är vad jag förstår en bugg som kommer att åtgärdas så småningom, tills dess så är det ju bra att det är så pass enkelt att få det att fungera.
ubot

Inlägg av ubot »

Det största tacket ska ändå ubot ha som förstod att det fungerade om man fipplade med "User agent", jag hittade bara ett annat tillägg som fipplade på ett lite annat sätt. Trevligt att det fungerade för dig.
Tack för tacket. Jag tycker vi enas om att vi löste det tillsammans! :)
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

ubot skrev:Tack för tacket. Jag tycker vi enas om att vi löste det tillsammans! :)
Okej då! :)
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

I Firefox 10 verkar det fungera som det ska igen. :)
Skriv svar

Återgå till "Internet"