Hej,
Jag har en Tellstick kopplad till min Ubuntu Server. Den har stått och gått ett tag nu med TellstickController som schemaläggare.
Nu har jag börjat spåna på nya och mer användarvänliga program för att styra och schemalägga mina mottagare. Framför allt vill jag kunna använda min Androidlur för att styra dom.
I alla fall har jag hittat ett program skrivet i java som jag är väldigt intresserad av att testa som heter NexaHome. Men detta är ju ett grafiskt program och jag har ingen skrivbordsmiljö installerad på min server.
Jag undrar nu om och hur man kan få igång programmet på servern ändå för att sedan via ssh eller liknande använda själva gränssnittet på programmet.
Har googlat i två dagar men bara hittat två trådar på ubuntuforums.org som behandlar ämnet. Jag blir dock inte riktigt klok på svaren där.
Därför undrar jag nu om någon vänlig själ här kan hjälpa mig med lite tipps och tricks.
Grafiskt program på server utan skrivbordsmiljö?
Grafiskt program på server utan skrivbordsmiljö?
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Laptop - Windows XP, Netbook - Windows 7
PDA - Windows Mobile 2003 SE , Mobil - Android , Wii -
???

- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Grafiskt program på server utan skrivbordsmiljö?
Här har du en grov beskrivning hur du gör.
Installera en xserver på maskinen som du använder för att logga in servern om du kör windows eller osx.
Starta x servern
Sedan ser du till att tunnla X när du ansluter till servern. Hur du gör beror på vilken klient du använder.
Installera en xserver på maskinen som du använder för att logga in servern om du kör windows eller osx.
Starta x servern
Sedan ser du till att tunnla X när du ansluter till servern. Hur du gör beror på vilken klient du använder.
Klienten jag ansluter med spelar mindre roll. Ansluta och använda gränssnittet kommer ju ske ett par gånger om året. Och jag använder Ubuntu lika ofta som windows.
Det viktiga är att programmet står och går hela tiden på servern. Sedan den dagliga användningen kommer ju att ske med programmets inbyggda webserver eller med en adroid app.
Vilken X-server är att föredra? Enligt tråden på ubuntuforums.org är det Xvfb, men förstår inte varför.
Det viktiga är att programmet står och går hela tiden på servern. Sedan den dagliga användningen kommer ju att ske med programmets inbyggda webserver eller med en adroid app.
Vilken X-server är att föredra? Enligt tråden på ubuntuforums.org är det Xvfb, men förstår inte varför.
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
???

- mcNisse
Jag trodde det var en klient som du kör för att konfigurera enheten.
Xvfb är en x-server där du kör program virtuellt. Det skulle fungera utmärkt om programmet är en webserver.
Kan du ge länkarna till trådarna som du lästa?
Xvfb är en x-server där du kör program virtuellt. Det skulle fungera utmärkt om programmet är en webserver.
Kan du ge länkarna till trådarna som du lästa?
Nej. Java-programmet jag vill köra på servern är både en webserver och schemaläggare för enheten. Programmet är ett grafiskt program så GUI måste köras, men behöver inte "synas" om du förstår vad jag menar.
Här kommer dom:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1762265
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1740572
Tycker dom är lite röriga, men jag tror jag har förstått lite bättre nu.
Här kommer dom:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1762265
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1740572
Tycker dom är lite röriga, men jag tror jag har förstått lite bättre nu.
???

- mcNisse
Länk 2 är ju bra. Då kan du komma åt GUIt via en vnc-klient.
Det borde bara vara att installera det här och skapa ett ett startskript ala länk2.
Det borde bara vara att installera det här och skapa ett ett startskript ala länk2.
Kod: Markera allt
sudo apt-get install xvfb x11vnc