Köpa laserskrivare som även funkar om 1 år!

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Emil.s
Kontakt:

Köpa laserskrivare som även funkar om 1 år!

Inlägg av Emil.s »

Har idag en HP bläcks-skrivare, och det är nog det mest korkade och sämsta köp som någonsin gjorts...

Det är inte bara det att man INTE kan skriva ut svart/monokrom för att FÄRGEN är slut, utan färgen tar även slut trots att man inte använder den.
HP har ju räknat med att man kommer att använda en viss mängd bläck varje vecka, så efter några månader så är patronerna "tomma" oavsett om man använt dem eller ej...

Brother har jag fått för mig är ganska bra? Har ju dessutom Linuxdrivrutiner.
Men hur är det med toner? Med bläck så verkar det ju släppas nya typer av patroner snabbare än skrivarna hinner produceras... Är ju nästan omöjligt att köpa bläck till en äldre skrivare...

Så nu söker jag en billig laser som även är billig i drift.
Finns det chyssta färglasrar till en rimlig peng så vore även det trevligt.
Antar att det blir jättedyrt att köpa en multifunktions-färglaser?

Är ganska öppen för förslag, med för en ny HP krävs nog en rejäl motivering...

Idéer på bra, testade, och billiga skrivare? (som dessutom funkar både mekaniskt och i förbrukningsväg om 3-4 år?)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Re: Köpa laserskrivare som även funkar om 1 år!

Inlägg av Peetra »

Det är inte bara Hp, som har inbyggt att de "ska gå sönder" eller "ha slut på bläcket", men det är inte nån information, som tillverkare stoltserar med på förstasidan direkt. Jag tror inte att det går att hitta någon kompetent nog att säga vilken NY skrivare du kan köpa, som inte har nåt chip i sig, som går sönder om 6000 prints eller så. :( Äldre printers finns det ju information om av konsumenter, men vi vanligt folk kan ju omöjligt veta hur en idag ny produkt fungerar om två år.

Trenden HAR brytits till viss del, då folk börjar bli lite mer miljömedvetna, så jag tror att det finns skrivare, som har, som försäljningsarghument att de inte är programmerade/tillverkade för att gå sönder. Jag hoppas att någon här har hittat en sån tillverkare. *väntar hoppfullt*
m!rage

Inlägg av m!rage »

Emil.s skrev:...
Det är inte bara det att man INTE kan skriva ut svart/monokrom för att FÄRGEN är slut, utan färgen tar även slut trots att man inte använder den.
HP har ju räknat med att man kommer att använda en viss mängd bläck varje vecka, så efter några månader så är patronerna "tomma" oavsett om man använt dem eller ej...
...
Jag kan ha ungefär samma problem med min HP PSC 1350 (multifunktions-bläck). Den funkar rakt-upp-ur-lådan i Ubuntu, men med standardinställningarna gör den svart färg genom att blanda upp från trefärgspatronen, istället för att använda den svarta patronen. Avhjälps genom att manuellt ändra utskriftsläge till gråskala under skrivaralternativ i egenskaper för skrivare. Är det ungefär samma symptom för dig?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

m!rage skrev:
Emil.s skrev:...
...
Jag kan ha ungefär samma problem med min HP PSC 1350 (multifunktions-bläck). Den funkar rakt-upp-ur-lådan i Ubuntu, men med standardinställningarna gör den svart färg genom att blanda upp från trefärgspatronen, istället för att använda den svarta patronen. Avhjälps genom att manuellt ändra utskriftsläge till gråskala under skrivaralternativ i egenskaper för skrivare. Är det ungefär samma symptom för dig?
Ne. Har en C5180, med 6 olika färgpatroner (Cyan/LightCyan/Magenta/LightMagenta/Yellow/Black).
I vissa patroner hör man att det är bläck kvar, men skrivaren säger att den är tom...

Kikat lite, och det lutar lite åt en Brother DCP-9010CN.

Har en känsla av att "business" skrivare bör vara bättre då man inte kan/vill jävlas lika mycket med företag som med konsumenter.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Ok, hör av dig hur det går. Har själv funderat på att byta till laser men de verkar så vansinnigt dyra i drift (jämfört med bläck).
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Dyra i drift? Är väl just det som är poängen med laser. Att de är enormt mycket billigare än bläck.
bjoost61
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av bjoost61 »

Måste försvara HP lite, åtminstone deras färglasrar är utmärkta. Jag köpte 2008 en
HP MFP CM1017 från Dustin för det nästan löjligt låga priset 1995:-(+moms). Det var då en kombination av ett introduktionspris från HP och rea på Dustin.
Skrivaren har hela tiden fungerat utmärkt med Ubuntu (nu 11.04), jag både skriver ut och skannar via det trådlösa nätverket från flera datorer. Kör dessutom fortarande efter 3 år på samma toners som satt i från början trots flitigt användande både vad det gäller fotoutskrifter och text, så billigt i drift blir det med laser.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Har inte hört talas om att moderna HP-skrivare visar att bläcknivån minskar även om man inte använder dem men om det är så kan jag tänka mig några förklaringar. Jag hade två HP-skrivare på 90-talet, i den andra hade jag samma bläckpatroner i så länge att de började läcka inne i skrivaren för att jag skrev ut väldigt lite. Man kan tänka sig att HP vill undvika att bläckpatronerna blir så gamla. Sedan kan också igentäppta munstycken vara ett problem. Det problemet har jag dock upplevt mer på Epsn-skrivare tror jag än jag gjorde på HP-skrivarna. Dock så sitter munstyckena i själva bläckpatronerna i HP-skrivarna (inte i skrivaren som de gör i Epson-skrivare) så också där kan det verka vettigt att undvika att bläckpatroner sitter i skrivaren för länge på HP-skrivare för att undvika täppta munstycken.

Orsaken till att jag gick över från HP till Epson för ca 10 år sedan är för övrigt främst att bläckpatronerna till HP då var väldigt dyra. Det var billigare att köpa en ny Epson-skrivare än att köpa nya patroner till HP-skrivaren.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Emil.s skrev:Dyra i drift? Är väl just det som är poängen med laser. Att de är enormt mycket billigare än bläck.
Tror jag menade inköp egentligen. Det kan ju kosta tusentals kronor att byta tonerkassetter, men sen håller de säkert längre än patronerna i en bläckskrivare med.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Jag är inne på min andra laserskrivare från Brother och är väldigt nöjd. Jag tror att alla Brothers produkter fungerar tillsammans med Linux, men sådant är bäst att kolla modell för modell.

Toner och tonerkassetter kan vara ett problem. Jag fixar det genom att gå till en specialbutik som fyller på toner. Då står man inte med skägget i brevlådan då tillverkaren byter kassetter. För det andra kostar det kanske hälften av vad en ny kassett kostar och för det tredje måste det vara bättre för miljön att fylla på än att köpa en ny stor kassett. Kvaliteten på utskrifter är för blotta ögat lika bra som med "finkassetter". Jag har visserligen en s/v laser, men jag tror inte att kvaliteten är märkbart sämre i en färglaser. Jag tror att sådana butiker finns på alla större orter, annars kan man nog fixa det genom att skicka kassetten också.

Min laserskrivare är åtta år gammal. Jag har kvar originalkasseten som fyllts på flera gånger. Skrivaren börjar få litet åldersproblem, men duger för vardagsutskrifter.

Dödsstöten för en laserskrivare är trumman. Den håller kanske för 10 kassetter (osäker här, sådant skiljer säkert mellan märken och kvaliteter) med ett antal tusen utskrifter per kassett. När trumman blir dålig är det i många lägen bättre att köpa en ny skrivare än att byta.

Laser är billigare än bläck, särskilt om man skriver ut mycket.

Man ska fundera över vilken teknik man vill ha: Laser eller LED. Utskrifter ser litet olika ut beroende på teknik. Det bästa är om man kan få se en provutskrift.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag har också en brother-skrivare som hängt med sen 2002. Den fungerar fortfarande jättebra och har aldrig dragit pappret snett eller slukat dubbla papper.
Jag har säkert skrivit ut 30000 sidor på den. Det är en Brother HL-1450.
Pavel skrev: Dödsstöten för en laserskrivare är trumman. Den håller kanske för 10 kassetter (osäker här, sådant skiljer säkert mellan märken och kvaliteter) med ett antal tusen utskrifter per kassett. När trumman blir dålig är det i många lägen bättre att köpa en ny skrivare än att byta.
Tonerkassetten till min skrivare klarar 6000 sidor med 5% täckning. Efter några år lös lampan att det var dags att byta trumma men jag brydde mig aldrig om att byta den.
6 år senare så fungerar den lika bra som när den var ny. :)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
mole
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mole »

är det någon som känner till en aktuell multifunktions-laserskrivare (svartvit) som fungerar väl i ubuntu? samtliga funktioner bör fungera alltså och den ska vara såpass aktuell att den finns att köpa i butik ;) har en canon lide-scanner idag som kräver att jag dualbootar till win7. min bläckstråleskrivare (hp deskjet 5940) från hp däremot funkar prima i ubuntun.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Som sagt; oftast fungerar HP och Brother skrivare - t.ex. http://www.netonnet.se/art/dator/skriva ... 9797.4108/

som fungerar på Linux enligt följande:

http://hplipopensource.com/hplip-web/mo ... 2_mfp.html
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

HP och Brother fungerar utan smärre problem med Linux... Märkte igår även att vår lilla skruttsak ute hos vår kund som är en Lexmark fungerade perfekt under Linux!

Har haft en Brother HL-2070N ståendes i skrubben som är kopplad på nätverket och den tutar och går sen några år tillbaka.

Brother:
Tonerkassett svart 2.500 sidor (inkClubs) 435:-
Trumma för överföring av toner (inkClubs) 748:-

Tänk då vad en helt vanligt patron kostar då? Och en patron räcker oftast till 50 sidor och kostar drygt hälften av vad en toner gör som klarar 2.500 sidor.

Så frågan är vad du tjänar på? ;)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
mole

Inlägg av mole »

har kikat på en Samsung SCX-3205W, multifunktions-monolaser för 1590kr på Webhallen. enligt manualen finns det ett bra stöd för linux och man verkar kunna både skriva ut samt scanna via nätverket (trådat och trådlöst). stilig var den också, lutar åt ett köp!
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Har också en Brother HL-2070N (svart-vit nätverkslaser i A4). Funkar utmärkt med Ubuntu sedan flera år :)

Har läst att Lexmark funkar bra med Linux, men vet inte om det stämmer. Någon här som vet mer? Jag skulle ha användning av en svart-vit laser i A3, och Lexmark har en sådan, men den kostar 30K :-\
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

För egen del så vart det en Brother DCP-9010. Kanske lite dyr, men det känns som ett bra köp iallafall.
johnh3
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av johnh3 »

Jag har en svart/vit laserskrivare Samsung ML-1640 och den funkar med Ubuntu utan problem, och även med andra distar jag har testat. Lexmark har ju inte varit så Linuxvänliga förut precis.
Hur det är nu vet jag inte.

Kolla gärna denna lista och gå efter skrivare markerade med 3 pingviner:
http://www.openprinting.org/printers

Då är det rätt säkert att de är Linux anpassade.
Användarvisningsbild
mole

Inlägg av mole »

Jag har nu inhandlat en Samsung SCX-3205W från Webhallen och kan meddela att den fungerar utmärkt i Ubuntu 11.10. Både utskrift och scanning fungerar över nätverket. För att få igång alltsammans installerade jag Samsung Unified Linux Driver från en inofficiell repository (med egen support-tråd på ubuntuforums.org). Efter installation kan jag till och med se toner-status. Via något som Samsung kallar för SyncThru Web Service kan jag genom webbläsaren komma åt samtliga inställningar oavsett plattform. Windows-programmet för att konfigurera det trådlösa interfacet kraschade givetvis men SyncThru klarade det galant. Snyggt är det också! Kan även meddela att Samsung har en Android-app vid namn Samsung Mobile Print som medför att jag både kan skriva ut och scanna från min Android-mobil och Android-surfplatta. Grymt bekvämt!

Ubuntu bild
Bilagor
samsung.jpg
samsung.jpg (51.9 KiB) Visad 9502 gånger
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"