Kör på 10.04 Natty Narwhal för tillfället, men funderar på 11.10.
I uppdateringshanteraren står det:
'nya ubuntuutgåvan "11.04" är tillgänglig'
Borde inte uppdateringshanteraren "hitta" 11.10 eller är 11.04 och 11.10 samma sak? Eller är det så att uppdateringshanteraren kräver 11.04 för att "hitta" 11.10?
Vad rekommenderas? Köra 11.04 via uppdateringshanteraren eller ladda ner och uppdatera med sticka? Jag har partionerat för och kör med dubbla operativ (ubuntu/windows).
/K
är 11.04 och 11.10 samma sak?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: är 11.04 och 11.10 samma sak?
Jag har också problem med att uppdatera till 11.10, men från 11.4. Min uppdateringshanterare hittar inte heller 11.10. Vanliga uppdateringar hittar den, datorn har inte varit igång på ett halvår så jag tog precis hem 500 Mb uppdateringar men jag hittade ingen ny version.
-
Det går bara att uppgradera en version i taget, alltså inte hoppa över versioner, såvida man inte uppgraderar från en LTS-version till nästa LTS-version för det går att göra direkt.
Om ni trots detta har problem att få upp den nya versionen så kan ni kolla följande:
Kolla under System -> Administration -> Programkällor under fliken Uppdateringar att det efter "Visa nya distributionsutgåvor:" är valt "Vanliga utgåvor" ifall ni inte bara vill kunna uppgradera mellan LTS-versioner (länken jag precis skrev är för 10.04, jag är inte säker på om det ligger på samma ställe i nyare versioner).
Om den nya versionen ändå inte dyker upp så prova att skriva "update-manager -d" i ett Terminalfönster. Av någon okänd anledning var jag tvungen att göra detta när jag uppgraderade från 8.04 LTS till 10.04 LTS för att 10.04 skulle dyka upp trots att jag ställt in ovan att bara LTS-utgåvor skulle visas. Optionen "-d" ska annars egentligen bara behövas för att uppgradera till alfa-/beta-versioner av utgåvor som inte är släppta ännu.
Om ni trots detta har problem att få upp den nya versionen så kan ni kolla följande:
Kolla under System -> Administration -> Programkällor under fliken Uppdateringar att det efter "Visa nya distributionsutgåvor:" är valt "Vanliga utgåvor" ifall ni inte bara vill kunna uppgradera mellan LTS-versioner (länken jag precis skrev är för 10.04, jag är inte säker på om det ligger på samma ställe i nyare versioner).
Om den nya versionen ändå inte dyker upp så prova att skriva "update-manager -d" i ett Terminalfönster. Av någon okänd anledning var jag tvungen att göra detta när jag uppgraderade från 8.04 LTS till 10.04 LTS för att 10.04 skulle dyka upp trots att jag ställt in ovan att bara LTS-utgåvor skulle visas. Optionen "-d" ska annars egentligen bara behövas för att uppgradera till alfa-/beta-versioner av utgåvor som inte är släppta ännu.
-
Tack Christian! "update-manager -d" gjorde susen.
-
Ingen orsak, det var ju bra att det fungeradeStarkmania skrev:Tack Christian! "update-manager -d" gjorde susen.