Skärmen dimmas ner vid uppstart

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
idgforum
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Skärmen dimmas ner vid uppstart

Inlägg av idgforum »

Har en Stylnotes Laptop jag köpte för några år sedan av GGS-data med Windows Vista och Ubuntu 8..04 LS förinstallerat. Sedan jag köpte Windows 7 har jag kört på bara det men nu installerad jag Ubuntu 11.10 64 bit när jag bytte till en SDD-disk.

Grafikkortet är ett Nvidia m8800 och precis när Ubuntu ska laddas dimmas skärmen ner till 50%. Går att fixa med "FN F9" men är ändå irriterande. Någon som stött på problemet. Jag har av-bockat att skärmen ljusstyrka ska sänkas men det hjälper inte. Vad finns det för fler inställningar?

BildPS- vart har Ubuntu-teamet gömt valet att starta om datorn. Finns bara "stäng av", viloläge mm.
Senast redigerad av 6 idgforum, redigerad totalt 8 gång.
I5 4690K Server med 1 SSD 3 2TB Mekaniska och diverse överblivna 2,5 tummare
Antec

Re: Skärmen dimmas ner vid uppstart

Inlägg av Antec »

idgforum skrev: PS- vart har Ubuntu-teamet gömt valet att starta om datorn. Finns bara "stäng av", viloläge mm.
Valet att starta om dator är samma som valet att stänga av, dialogrutan som kommer upp då man tryckt på Stänga av där finns även en knapp Starta om
Sessionsknappen (det runda kugghjulet) till höger i panelen tillhör indicator-session så se till att du har följande paket installerade:
- indicator-session
- indicator-session-gtk2
Det ska räcka med att bara ha indicator-session vad jag förstår, prova installera om det.

Om du inte har några av dessa installerade längre så kolla i loggen /var/log/apt/history.log vilka av dem som blivit avinstallerade.
idgforum

Inlägg av idgforum »

Det här med att Skärmen dimmas ner vid uppstart är ju enormt irriterande.
I Windows 7 fungerar det men inte i Ubuntu. Som sagt, har jag har av-bockat att skärmen ljusstyrka ska sänks. Måste vara något vid uppstart, eftersom skärmen dimmas ner under tiden Ubuntu laddas.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Skärmen dimmas ner vid uppstart (Inte löst)

Inlägg av Pavel »

Testa att ändra denna inställning. Öppna en terminal och ge kommandot:

Kod: Markera allt

sudo gedit /etc/default/grub
Ett textdokument öppnas. Nu är det viktigt att du gör rätt. Leta reda på denna rad:

GRUB_CMDLINE_LINUX=""
byt den antingen till (kopiera och klistra in):

GRUB_CMDLINE_LINUX="acpi_osi=linux"
eller:

GRUB_CMDLINE_LINUX="acpi_osi="
De kan fungera olika och du kan behöva testa dig fram ett åt gången. Därefter sparar du och stänger textdokumentet. Ge därefter detta kommando i terminalen:

sudo update-grub
Starta om och se vad som händer. Du kan som sagt behöva testa båda raderna, en åt gången.
idgforum

Inlägg av idgforum »

#GRUB_CMDLINE_LINUX=""
#GRUB_CMDLINE_LINUX="acpi_osi=linux"
GRUB_CMDLINE_LINUX="acpi_osi="
Hjälpte, och som du ser var det, det andra alternativet som gjorde susen.
idgforum

Inlägg av idgforum »

Skulle installera GNome Shell och desktop... Ubuntus nya är inget för mig, och fick upp att paketet inte installerades rätt, vill du ta bort eller avbryta? Enda val man hade var avbryta. Klickade man på det fick man upp rutan igen, igen, igen och igen. Kall omstart och sedan en svart skärm med meddelandet Batterystate OK och en blinkande markör. Nja back to Windows 7. Får se om jag installerar Ubununtu igen och får då spara denna tråd för framtida användning.

Vi kanske ses!
idgforum

Inlägg av idgforum »

Fungerade även med Linux Mint som jag nu har.
idgforum

Inlägg av idgforum »

Nöjd med Linux MInt. Betaversionen 12 och påminner med om en riktig dator och inte som en surfplatta = Ubuntu 11. De kör med en omgjord version av Gnome 3. Vad jag förstår är det Ubuntu i botten och det passar att fråga om i denna version i detta forum.
Antec

Inlägg av Antec »

Hej, det här kanske kan vare en grej för dej i framtiden om du inte gillar Unity eller gnome3 gränssnitt, jag tycker det verkar väldigt intressant själv även om jag gillar Unity. Jag tycker det är bra att gnome2 gränssnitt ska finnas som ett alternativ i framtiden också så att alla får som dom vill så att säga.. :)

Interestingly, the development of Linux Mint! MATE is a fork of Gnome 2 which is compatible with Gnome 3. Thanks to MATE, you can run both versions of Gnome on the same system.
MATE is present on the DVD edition of Linux Mint 12. Users of the CD edition can install it via the mint-meta-mate package.
MATE is brand new, it's not completely stable yet, and it's missing a few parts. It's being actively maintained and with close collaboration between the MATE developers and Linux Mint. With time the project will gain maturity and provide users with a traditional and solid desktop experience.
Eventually, MATE will be in every way identical to Gnome 2 and represent the future of traditional desktops within Linux.
In Linux Mint 12, both mintDesktop (in the RC) and mintMenu (in the stable release) are adapted and receive full support to work with MATE.
idgforum

Inlägg av idgforum »

Japp, det är den jag har.

Vet självklart att Linux, som Microsoft med Win 8, måste försöka fånga in de yngre men en gammal goding som jag vill ju sitta kvar med det man känner igen och kan hantera. Det är inte många som gillar rota i startmenyer och dylikt utan vill ha det viktigaste lättåtkomligt framme på skrivbordet. Därför tror jag Ubuntu och Microsofts utvecklare tänker smart även om jag själv inte gillar det.
idgforum

Inlägg av idgforum »

Nu efter några dagar måste jag säga mig vara mycket nöjd med Linux Mint Beta 12. Lättare att hantera än Ubuntus nya gränssnitt och smidigare än gamla Gnome 2.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"