språk på 11.10

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
tractrix

språk på 11.10

Inlägg av tractrix »

hej
jag vill addera några språk till, ska fungera även på libreOffice.
Hur gör man?
Mvh
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: språk på 11.10

Inlägg av Pavel »

I LibreOffice installerar du språkpaket:

sudo apt-get install libreoffice-l10n-xx

xx står för språket du vill installera. Du får söka i Programcentralen så hittar du dem nog.

Sedan bör man även installera rättstavningsordlistor. Du kan läsa en del om detta på min blogg här: http://pavel.frimix.se/2010/09/30/byta- ... penoffice/

Det är en skillnad i LibO om man vill kunna skriva på ett visst språk och ha menyer etc på ett annat.
tractrix

Inlägg av tractrix »

var nånstans finns programcentralen?
det som beskrivs är på open office, är det samma sak?
Pavel

Inlägg av Pavel »

Du kan söka i Synaptic istället.
Samma sak gäller för OOo och LibO.
tractrix

Inlägg av tractrix »

eftersom jag kan noll på Linux, kan du beskriva lite närmare hur man gör?
Pavel

Inlägg av Pavel »

Vad kör du för version av Ubuntu?
Om du kör någon av de senaste ska du ha en knapp till vänster som heter Programcentralen. Klicka på den och sök vidare på filer enligt ovan.
tractrix

Inlägg av tractrix »

11.10 men jag ser ingen sån knapp
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

tractrix skrev:jag vill addera några språk till, ska fungera även på libreOffice.
Enklast är väl att du i menyn under avstängningsknappen längst till höger uppe i panelen väljer Systeminställningar och sedan Språkstöd och installerar språket/språken ifråga på samma sätt som i tidigare Ubuntu-versioner. Då kommer bl.a motsvarande paket libreoffice-l10n-... för de språken att installeras automatiskt.

Skillnaden jämfört med Pavels förslag är att du då får med alla språkpaket för språk du installerar och inte bara det för LibreOffice.

Sen kolla Pavels guide hur du ändrar språkstödet i LibreOffice (samma som för OpenOffice).
tractrix

Inlägg av tractrix »

jag har gjort de 2 första steg men sen jag vet inte om det är gjort. Jag ser ingenstans iaf att jag kan ändra språk, som det gjordes på gamla ubuntu. Nåt sätt att veta vad är det som är gjort?(mina kunskaper på datorer är noll)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Här en bild på vad du får upp efter Systeminställningar > Språkstöd
Språkstöd.png
Språkstöd.png (40 KiB) Visad 6639 gånger
Här kan du installera språk och också välja vilket språk du vill ha i Ubuntu generellt. Det senare gör du genom att dra upp ett av de installerade språken överst i listan.

Vill du ha ett annat installerat språk i LO så ändrar du i LO enligt Pavels guide.
tractrix skrev:Jag ser ingenstans iaf att jag kan ändra språk, som det gjordes på gamla ubuntu.
Du får gärna förklara mer exakt vad det är du menar här.
tractrix

Inlägg av tractrix »

innan hade jag en lite skylt som genom att trycka på den ändrades språket, nu finns ingen skylt. Jag har klickat på Install/Remove languages och jag valde språk. Efter att datorn visade att gjorde nånting jag kan tyvärr inte se att språket har installeras. Det finns under languages for menus and windows men skuggat.Hur drar man ett språk i listan? Varifrån drar man det?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

tractrix skrev:innan hade jag en lite skylt som genom att trycka på den ändrades språket, nu finns ingen skylt.
När det gällde en indikator i panelen så var väl det för val av tangentbordslayout?
tractrix skrev:Jag har klickat på Install/Remove languages och jag valde språk. Efter att datorn visade att gjorde nånting jag kan tyvärr inte se att språket har installeras.
Finns språket med i listan så är det installerat. Är texten svart (inte skuggad) är språket installerat och aktivt, om grå text (skuggad) så är det installerat men inte aktivt.

Oberoende av detta så kan du välja mellan alla installerade språk i t.ex LibreOffice. Så om det bara är det du vill så behöver du inte stuva om i listan.
tractrix skrev:Hur drar man ett språk i listan? Varifrån drar man det?
Men musen. Vänsterklicka på ett språk du vill flytta i listan och dra det till önskad plats i listan. Om du lägger det överst så blir det språket default för skrivbord, fönster och menyer vid nästa inloggning.
tractrix

Inlägg av tractrix »

hur aktiverar man ett språk? Det finns inte alls Svenska i listan! Ändå jag kan skriva med Svenska bokstäver. Alltså, för att ändra ett språk man ändrar bara på tangetlayout? Isf hur gör man det?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Du måste skilja mellan Språk och Tangentbordslayout. Har du ett svenskt tangentbord så kan du givetvis skriva bokstäverna åäö även om du inte har språket Svenska installerat.
tractrix

Inlägg av tractrix »

kan man skriva Grekiska utan att man aktivera språket? Verkar konstig för mig men jag kan noll om datorer förstås.
Hur väljer man språk in i LibreOffice? Jag ser ingenstans andra språk förutom Engelska längs ner
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

tractrix skrev:kan man skriva Grekiska utan att man aktivera språket?
Ja, genom att lägga till grekiska under Systeminställningar > Tangentbordslayout. Då ska det dyka upp en indikator i panelen där du kan växla mellan engelskt och grekiskt tangentbord.
tractrix

Inlägg av tractrix »

tack
det fungerar bra, finns ett sätt att växla utan att använda mus? Det är jobbigt
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Japp, under Systeminställningar > Tangentbordslayout > Alternativ....
Där kan du under Tangent(er) för att byta layout välja mellan ett antal kombinationer.
tractrix

Inlägg av tractrix »

jag kan inte förstå hur man gör det
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Under Keyboard Layout > Options hittar du Key(s) to change layout.
Keyboard Layout Options.png
Keyboard Layout Options.png (62.38 KiB) Visad 6617 gånger
och här kan du välja mellan ett antal tangentbordsgenvägar: Alt+Caps Lock, Alt+Ctrl, osv. Bara att bocka i det alternativ du vill ha.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"