1) Varför borde man lära sig att programmera? Jag menar, vad har man för nytta av det?
Som jag har förstått tar det en väldigt lång tid innan man blir så pass duktig på programmering att man kan göra vettiga program. Tänker inte på småprogram som tex räknar ut bmi etc, utan mer på olika program som kan spela upp musik, kanske webbläsare mm.
2) Det sägs att Linux koden är mycket bättre skriven än Microsofts Windows. Menar man att det är färre rader kod (hur många i så fall?) eller vad är det egentligen man syftar på?
3) Om man har många fria rader i koden (hoppat över rader för att göra det bättre strukturerat) använder programmet då mer resurser av datorn?
Längre kod = Mer dator resurser. eller?
4)En liten python fråga. Nu när jag skrivit ett finurligt litet program som räknar ut BMI vill jag gärna dela med mig av det. Hur ska jag göra för att mina vänner som använder windows ska kunna ta del av programmet.
Ett alternativ är ju att be dem att installera python på datorn och sedan köra det, men det känns lite för maffigt. Kan man inte bara på ett enkelt sätt göra python filen till en kanske .exe fil?
Kommer säkert komma många fler sådana här frågor. Men till dess är nöjer jag mig med att få svar på dessa.
Tack för mig