Ny dator!? mm

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
imem
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Ny dator!? mm

Inlägg av imem »

Vad tror ni om den här för surf dator epost och lite gimp mm

Lenovo ThinkPad T60 T2300

http://www.reuseit.se/sv/baerbara/lenov ... p-s1%2F129

Såg den och tyckte det var ett bra pris...

Andra idéer är av intresse!
Senast redigerad av 2 imem, redigerad totalt 15 gång.
m!rage

Re: Ny dator!?

Inlägg av m!rage »

Något dyr kanske, annars är det nog en bra dator. Jag köpte nyligen en begagnad Thinkpad T61 på Tradera för 1600 kr. Den har ungefär samma specifikationer som T60 förutom att processorn är snabbare (2.4 GHz) och hårddisken är större (200 GB). Funkar kanonbra i Debian men hur Unity skulle fungera på den vet jag inte.
imem

Inlägg av imem »

m!rage skrev:Något dyr kanske, annars är det nog en bra dator. Jag köpte nyligen en begagnad Thinkpad T61 på Tradera för 1600 kr. Den har ungefär samma specifikationer som T60 förutom att processorn är snabbare (2.4 GHz) och hårddisken är större (200 GB). Funkar kanonbra i Debian men hur Unity skulle fungera på den vet jag inte.
Hej!
Har varit borta på kurs...
Jag har en Lenovo Thinkpad T61p på gång
(Intel Core 2 Duo T7500 2.2GHz, 2048MB, 100GB, USB, IR,15.4" TFT, Ljudkort, Nätverkskort, Modem,
CD-RW/DVD) "om säljarens info stämmer"

Skulle tro jag hamnar på samma pengar 1700-2000

Vad behöver jag tänka på?
Som jag ser det så kör jag väl då Debian som du!
En net install bör väl funka?
Och är det 64bitars jag ska köra eller 32bitars?

I installationen går det att göra om pationerna och behålla en del för windows (tror det är win7 i den) har för mig det finns ett program som gör det?
Eller måste jag göra en ghost?

Skulle tro det kommer fler frågor när jag har hårdvaran framför mig :-)

Imem
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

C2D är 64-bitars processorer, men du kan installera 32-bitarsversionen också, du kommer troligen inte märka en särskilt stor skillnad..

Netinstall lär absolut fungera om du har bredband och en nätverkskabel till datorn, annars är det bara att testa CD1 som innehåller allt som behövs för en normal GNOME-installation av Debian..

Det GÅR att partionera om för Windows, vet ej hur det fungerar i Debians grafiska installation, men den text-baserade skulle jag inte ge mig på utan tidigare erfarenhet av att partionera för dual-boot, har du det?

+1 för ThinkPad ^_^
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
imem

Inlägg av imem »

SakJur skrev:C2D är 64-bitars processorer, men du kan installera 32-bitarsversionen också, du kommer troligen inte märka en särskilt stor skillnad..

Netinstall lär absolut fungera om du har bredband och en nätverkskabel till datorn, annars är det bara att testa CD1 som innehåller allt som behövs för en normal GNOME-installation av Debian..

Det GÅR att partionera om för Windows, vet ej hur det fungerar i Debians grafiska installation, men den text-baserade skulle jag inte ge mig på utan tidigare erfarenhet av att partionera för dual-boot, har du det?

+1 för ThinkPad ^_^
Allt är nytt känns det som var in och pilla med SuSE linux 6.X- 8.0 slack? och RH -7.1 men känner jag glömt bort allt :-)

Så jag får väll ta en Ghost först innan jag pillar :-)
jag har ett bra bredband frågan är om man kanske kan få wifi att funka eller om slad är att föredra?
hittade en lapp med lite ned skrivena saker från för undrar över om det fortfarande är okej...
/boot 64mb
/swap 2x minne
/home 10gig
/ ca 30gig
detta var på en 40gigs HD

Jag kommer ihåg ett snygg grafisk X (enlightenment tror jag den hette) någon som testat den?

Finns det någon bra sida där jag kan friska upp minnet över komandon och andra nödvändiga info's

Im
SakJur
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

imem skrev: ...
jag har ett bra bredband frågan är om man kanske kan få wifi att funka eller om slad är att föredra?
hittade en lapp med lite ned skrivena saker från för undrar över om det fortfarande är okej...
/boot 64mb
/swap 2x minne
/home 10gig
/ ca 30gig

Jag kommer ihåg ett snygg grafisk X (enlightenment tror jag den hette) någon som testat den?

Finns det någon bra sida där jag kan friska upp minnet över komandon och andra nödvändiga info's

Im
Netinstall = Gör det trådbundet, efter installationen kan du använda WiFi, men jag skulle aldrig installera ett OS över WiFi.

Din partitionstabell ser helt okej ut.. jag skulle väl göra /boot till 256 MB lr ngt, bara för att... annars är det efter tycke. /boot måste vara en riktig partition bara - se till att den inte är logisk.

Googla på Linux Cheat Sheet ^_^

[EDIT] BTW - Enlightenment ska finnas i Debians/Ubuntus repositories.. använder sj. Unity/GNOME3 men har för mig att jag har testat den..
sakjur@launchpad
imem

Inlägg av imem »

SakJur skrev:
imem skrev: ...
/boot 64mb
/swap 2x minne
/home 10gig
/ ca 30gig

Im
Netinstall = Gör det trådbundet, efter installationen kan du använda WiFi, men jag skulle aldrig installera ett OS över WiFi.

Din partitionstabell ser helt okej ut.. jag skulle väl göra /boot till 256 MB lr ngt, bara för att... annars är det efter tycke. /boot måste vara en riktig partition bara - se till att den inte är logisk.

Googla på Linux Cheat Sheet ^_^

[EDIT] BTW - Enlightenment ska finnas i Debians/Ubuntus repositories.. använder sj. Unity/GNOME3 men har för mig att jag har testat den..
Coolt
Tog mig en titt på Gnome3 gilla det rena snygga utseendet
http://www.youtube.com/watch?v=NIQIuYhs ... re=related

Kommer ha den som första/huvud X

HD är på 100gig
Så Win7 och Rdisk får sammanlagt 33gig
67 gig kvar
/boot 256mb
/swap 2x minne 6gig
Frågan är vart jag ska lägga resterande gig...
/home 10gig öka dena till 25gig?
/ ca 30gig öka till 35

Hur är det nu om jag installerar program som användare då hamnar de i /home ?
Men om jag installerar program som root så hamnar de i / ?
Så jag kan utanvidare installera saker som root och då är det bättre med större / disk?

Om ni /du skulle confa 100gigs HD och ha kvar Rdisk och Win7
Hur skulle det se ut?

Im
SakJur
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Min uppsättning av Ubuntu 11.10 ser ut såhär:

Kod: Markera allt

Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda1             205G  3.5G  191G   2% / (FYSISK)
/dev/sda6             231G  9.3G  210G   5% /home (LOGISK)
/dev/sda8              29G  1.6G   26G   6% /var (LOGISK)
Alla partitioner är ext4.
Skulle jag har 100GB och vilja ha kvar Windows 7 skulle jag dedikera ca. 50G till Windows, 30G till /home, 24G till / och 6G till swap.

Rent generellt sett: Alla program du installerar installeras på / och inte i /home (undantaget är om du kompilerar något själv, kör i Wine eller laddar ner binärer i tgz-format som du bara behöver extrahera) - däremot ligger t.ex. Spotifys (enorma) filcache i /home och det är även där tung data brukar droppas.. (eller i /tmp)

Program i Linux brukar inte vara så diskutrymmeskrävande, därav mer till /home än till /
sakjur@launchpad
imem

Inlägg av imem »

SakJur skrev:Min uppsättning av Ubuntu 11.10 ser ut såhär:

Skulle jag har 100GB och vilja ha kvar Windows 7 skulle jag dedikera ca. 50G till Windows, 30G till /home, 24G till / och 6G till swap.

Rent generellt sett: Alla program du installerar installeras på / och inte i /home (undantaget är om du kompilerar något själv, kör i Wine eller laddar ner binärer i tgz-format som du bara behöver extrahera) - däremot ligger t.ex. Spotifys (enorma) filcache i /home och det är även där tung data brukar droppas.. (eller i /tmp)

Program i Linux brukar inte vara så diskutrymmeskrävande, därav mer till /home än till /
Okey jag gör så
såg den här videon så snyggt och fränt man kan gör nu för tiden :-)
http://www.youtube.com/watch?v=AwbMnKpB ... re=related

Men ett sådant skrivbord drar väl mycket resurser..

Android telefoner borde va enkla att få att funka?
Som tillexempel surfa genom telefonen som är kopplad med usb
Bra på hotell där det inte är gratis wifi :-)

Im
m!rage

Inlägg av m!rage »

imem skrev: Vad behöver jag tänka på?

I installationen går det att göra om pationerna och behålla en del för windows (tror det är win7 i den) har för mig det finns ett program som gör det?

Imem
Jag skrev några rader om hur jag gjorde när jag installerade på Thinkwiki: http://www.thinkwiki.org/wiki/Installin ... inkPad_T61. Jag valde att installera Debian Testing, det har varit alldeles lagom stabilt för mig. Proceduren bör dock vara liknande även för Stable och Unstable. Det finns även en gammal guide för Debian Lenny (oldstable) här: http://www.thinkwiki.org/wiki/Installin ... inkPad_T61 som inte verkar så aktuell längre men det var den jag kopierade sidans struktur från.
imem skrev: Finns det någon bra sida där jag kan friska upp minnet över komandon och andra nödvändiga info's

Im
Vi har ju exempelvis Terminalskolan och så har Urban Anjar skrivit ett par inlägg om terminalen i sin blogg: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/c ... kommandon/
SakJur skrev:Netinstall = Gör det trådbundet, efter installationen kan du använda WiFi, men jag skulle aldrig installera ett OS över WiFi.
WiFi funkar inte rakt-ut-ur-lådan på den datorn i Debian, så det är sladd som gäller under installation.
imem skrev: Coolt

HD är på 100gig
67 gig kvar
/boot 256mb
/swap 2x minne 6gig
/ ca 30gig öka till 35

Så jag kan utanvidare installera saker som root och då är det bättre med större / disk?

Hur skulle det se ut?

Im
Jag skulle skippa separat /boot. Finns egentligen ingen anledning om man inte har väldigt speciella behov. Och det är numera inga problem att ha /boot i / som ligger i en logisk partition. Det kanske var Grub som var problemet tidigare men numera har vi ju Grub 2 som är lite bättre. Själv har jag följande partitionstabell:
sda1 - 2 GB swap. Lika stor som mängden RAM i datorn för att ha möjlighet till viloläge. Tiden är sedan länge förbi när man rekommenderades att ha 1,5x eller 2x mängden RAM. Jag brukar aldrig använda viloläge så egentligen skulle det räcka med en swap på 500 MB eller så. Hamnar mer information i växlingsfilen än så har du förlorat kontrollen över din dator och kan lika gärna starta om och fundera på vart minnet tog vägen och hur man undviker det nästa gång :)
sda2 - 198 GB utökad:
  • sda5 - 15 GB ext4 till /. Med ganska mycket bråte installerat har jag 6 GB ledigt. Program som installeras som root (dvs de allra flesta) hamnar här men de flesta Linuxprogram är små. Ska du kompilera mycket grejer själv eller är säker på att du kommer att använda utrymmet kanske du kan utöka den till 20-25 GB men mer än så tror jag inte du kommer att använda. Spel tar också upp mycket plats men det blir inget problem på denna dator eftersom drivrutinen till Intel-grafikkortet inte stödjer 3D-acceleration :)
    sda6 - 183 GB ext4 till /home. Separat /home förenklar livet avsevärt den dagen man vill göra en reninstallation eller byta distribution. Här kommer nästan alla dina filer hamna så den ska alltså få största utrymmet på hårddisken.
Om du ska ha kvar Windows så ge mest utrymme åt det OS du planerar att använda mest. Behöver du komma åt exempelvis film och musik från båda så lägg sådana filer i Windowspartitionen - Linux är bättre på att använda NTFS än Windows är på att använda EXT4.
För övrigt trillade Gnome 3-paketen ner i Debian Testing för bara några dagar sedan. Jag är personligen inte så förtjust i Gnome-shell och kör därför i fallback-läget som har kvar panelerna men drar nytta av alla andra bra komponenter i Gnome 3. Får se hur länge den glädjen varar...

Du kommer aldrig att använda de 205 GB som du partitionerat till / så det är bara slöseri. Kompilerar man program själv kan man lägga dem var man vill men det traditionella stället är /usr/local. Numera bygger man dock gärna Debian-paket som integreras i den vanliga pakethanteringen och därmed hamnar direkt under /usr. Program som körs under Wine brukar man ha i sin hemmapp. /tmp brukar man dock inte lagra så stora mängder data i. Anledningen är väl egentligen att det som läggs där förväntas försvinna efter omstart. Läs mer här: http://proton.pathname.com/fhs/pub/fhs- ... ORARYFILES
På min ena dator ligger där just nu 14 MB och på den andra 9 MB.
imem

Inlägg av imem »

m!rage skrev:
imem skrev: Vad behöver jag tänka på?

Imem
Jag skrev några rader om hur jag gjorde när jag installerade på Thinkwiki: http://www.thinkwiki.org/wiki/Installin ... inkPad_T61. Jag valde att installera Debian Testing, det har varit alldeles lagom stabilt för mig. Proceduren bör dock vara liknande även för Stable och Unstable. Det finns även en gammal guide för Debian Lenny (oldstable) här: http://www.thinkwiki.org/wiki/Installin ... inkPad_T61 som inte verkar så aktuell längre men det var den jag kopierade sidans struktur från.
imem skrev: Finns det någon bra sida där jag kan friska upp minnet över komandon och andra nödvändiga info's

Im
Vi har ju exempelvis Terminalskolan och så har Urban Anjar skrivit ett par inlägg om terminalen i sin blogg: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/c ... kommandon/
SakJur skrev:Netinstall = Gör det trådbundet, efter installationen kan du använda WiFi, men jag skulle aldrig installera ett OS över WiFi.
WiFi funkar inte rakt-ut-ur-lådan på den datorn i Debian, så det är sladd som gäller under installation.
imem skrev: Coolt

HD är på 100gig
67 gig kvar
/boot 256mb
/swap 2x minne 6gig
/ ca 30gig öka till 35

Hur skulle det se ut?

Im
Jag skulle skippa separat /boot. Finns egentligen ingen anledning om man inte har väldigt speciella behov. Och det är numera inga problem att ha /boot i / som ligger i en logisk partition. Det kanske var Grub som var problemet tidigare men numera har vi ju Grub 2 som är lite bättre. Själv har jag följande partitionstabell:
sda1 - 2 GB swap. Lika stor som mängden RAM i datorn för att ha möjlighet till viloläge. Tiden är sedan länge förbi när man rekommenderades att ha 1,5x eller 2x mängden RAM. Jag brukar aldrig använda viloläge så egentligen skulle det räcka med en swap på 500 MB eller så. Hamnar mer information i växlingsfilen än så har du förlorat kontrollen över din dator och kan lika gärna starta om och fundera på vart minnet tog vägen och hur man undviker det nästa gång :)
sda2 - 198 GB utökad:
  • sda5 - 15 GB ext4 till /. Med ganska mycket bråte installerat har jag 6 GB ledigt. Program som installeras som root (dvs de allra flesta) hamnar här men de flesta Linuxprogram är små. Ska du kompilera mycket grejer själv eller är säker på att du kommer att använda utrymmet kanske du kan utöka den till 20-25 GB men mer än så tror jag inte du kommer att använda. Spel tar också upp mycket plats men det blir inget problem på denna dator eftersom drivrutinen till Intel-grafikkortet inte stödjer 3D-acceleration :)
    sda6 - 183 GB ext4 till /home. Separat /home förenklar livet avsevärt den dagen man vill göra en reninstallation eller byta distribution. Här kommer nästan alla dina filer hamna så den ska alltså få största utrymmet på hårddisken.
Om du ska ha kvar Windows så ge mest utrymme åt det OS du planerar att använda mest. Behöver du komma åt exempelvis film och musik från båda så lägg sådana filer i Windowspartitionen - Linux är bättre på att använda NTFS än Windows är på att använda EXT4.
För övrigt trillade Gnome 3-paketen ner i Debian Testing för bara några dagar sedan. Jag är personligen inte så förtjust i Gnome-shell och kör därför i fallback-läget som har kvar panelerna men drar nytta av alla andra bra komponenter i Gnome 3. Får se hur länge den glädjen varar...

Du kommer aldrig att använda de 205 GB som du partitionerat till / så det är bara slöseri. Kompilerar man program själv kan man lägga dem var man vill men det traditionella stället är /usr/local. Numera bygger man dock gärna Debian-paket som integreras i den vanliga pakethanteringen och därmed hamnar direkt under /usr. Program som körs under Wine brukar man ha i sin hemmapp. /tmp brukar man dock inte lagra så stora mängder data i. Anledningen är väl egentligen att det som läggs där förväntas försvinna efter omstart. Läs mer här: http://proton.pathname.com/fhs/pub/fhs- ... ORARYFILES
På min ena dator ligger där just nu 14 MB och på den andra 9 MB.
Så här ser specen ut
Intel Core 2 Duo T7500 2.2GHz
Minne: 3072MB
Grafikkort: Nvidia quadro fx 570m 256 mb
HD: 100GB s-ata 2,5"
Skärm: 15.4" wsxga+ tft 1680x1050
WLAN: 54 mbit
Övrigt:
Ljudkort, Nätverkskort, Modem,
Cdrw/dvd slim, 3 USB och 1 IR

Så din recomendation blir då!
Jag har ju 100gig ska ha kvar win7 som lite säkerhet bara.
40gig till Win7 och Recovery
22gig.. /
3gig.... /swap
35gig.. /home

Min tanke är att få en bruks/surf/lek dator
Kommer användas flitigt varje dag
Spotify kommer rulla
Kanske testa Next life bara på kul mm (inte nödvändigt)

För att va säker frågar jag igen bör jag använda Partition Magic? (och göra en Ghost)
Eller finns det något liknande program som man kan använder under installationen?

Im
m!rage

Inlägg av m!rage »

Du kan partitionera hårddisken under installationen av Debian. Detaljer hittar du här: http://d-i.alioth.debian.org/manual/en. ... -partition
Prova guidad partitionering med separat /home och se om det passar dig, annars kan du ställa in det manuellt också. Allt går dock att ändra efter installation också, det är bara lite pilligare. Kom bara ihåg att göra backup av Windows först om du råkar klicka fel ;)
imem

Inlägg av imem »

m!rage skrev:Du kan partitionera hårddisken under installationen av Debian. Detaljer hittar du här: http://d-i.alioth.debian.org/manual/en. ... -partition
Prova guidad partitionering med separat /home och se om det passar dig, annars kan du ställa in det manuellt också. Allt går dock att ändra efter installation också, det är bara lite pilligare. Kom bara ihåg att göra backup av Windows först om du råkar klicka fel ;)
Japp det ska jag komma ihåg :-)

Surfa runt lite på Ebay hitta den här saken
Hard Drive Caddy US $13.99 + 5 =18.99 (ca130 kr)
Undrar om den kan funka att använda?
Har en större disk liggande 160gig ifrån frugans gamla laptop (har haft den i en popcorn) WD1600BEVT

Ska på onsdag åka och hämta laptopen vill vara förberedd så jag har det mesta klart till den kommer hem!
Kommer köra memtest ifrån CD innan jag köper...
http://www.memtest.org/
imem

Inlägg av imem »

Vet någon om det finns något mer man kan testa begagnad laptop med förutom memtest?
Pavel

Inlägg av Pavel »

Tanka hem och bränn en skiva/USB-minne med Parted Magic: http://partedmagic.com/doku.php. Det kan testa en hel del.
imem

Inlägg av imem »

Pavel skrev:Tanka hem och bränn en skiva/USB-minne med Parted Magic: http://partedmagic.com/doku.php. Det kan testa en hel del.
Coolt
Den kan jag använda för att ändra partitioner med också
m!rage

Inlägg av m!rage »

imem skrev: Surfa runt lite på Ebay hitta den här saken
Har en större disk liggande 160gig ifrån frugans gamla laptop (har haft den i en popcorn) WD1600BEVT
Jag tror det. Har själv varit inne på att pimpa min med en SSD som får ersätta systemdisken och sedan sätta denna i Ultrabayen där DVD-läsaren är nu. Det jag kommit fram till efter en halvtimmes efterforskning är att den vanliga hårddisken är ansluten till moderkortets sydbrygga (kretsen som har hand om kommunikationen med diverse enheter i datorn som inte sitter direkt på moderkortet) via SATA. Ultrabayen däremot är ansluten via IDE/PATA (av någon konstig anledning när moderkortet faktiskt internt har tre SATA-portar) och klarar därför teoretiskt lägre överföringshastighet. Den adapter du länkat till innehåller därför en krets som omvandlar hårddiskens SATA-signaler till PATA som ansluts till moderkortet. Allt detta innebär att man vill sätta den snabbaste lagringsenheten i den vanliga hårddiskhållaren.
Källor medan jag kommer ihåg dem:
http://ark.intel.com/products/29824/Int ... Controller
http://www.thinkwiki.org/wiki/How_to_ho ... _driver.3F
lshw och Gnomes diskverktyg antyder dock att hårddisken och DVD-läsaren har samma gränssnitt och sitter på olika portar på samma I/O-kontroller. Får kika mer på det en annan dag.
imem

Inlägg av imem »

m!rage skrev:
imem skrev: Surfa runt lite på Ebay hitta den här saken
Jag tror det. Har själv varit inne på att pimpa min med en SSD som får ersätta systemdisken och sedan sätta denna i Ultrabayen där DVD-läsaren är nu. Det jag kommit fram till efter en halvtimmes efterforskning är att den vanliga hårddisken är ansluten till moderkortets sydbrygga (kretsen som har hand om kommunikationen med diverse enheter i datorn som inte sitter direkt på moderkortet) via SATA. Ultrabayen däremot är ansluten via IDE/PATA (av någon konstig anledning när moderkortet faktiskt internt har tre SATA-portar) och klarar därför teoretiskt lägre överföringshastighet. Den adapter du länkat till innehåller därför en krets som omvandlar hårddiskens SATA-signaler till PATA som ansluts till moderkortet. Allt detta innebär att man vill sätta den snabbaste lagringsenheten i den vanliga hårddiskhållaren.
Källor medan jag kommer ihåg dem:
http://ark.intel.com/products/29824/Int ... Controller
http://www.thinkwiki.org/wiki/How_to_ho ... _driver.3F
lshw och Gnomes diskverktyg antyder dock att hårddisken och DVD-läsaren har samma gränssnitt och sitter på olika portar på samma I/O-kontroller. Får kika mer på det en annan dag.
Aha så vad jag ser är att det kan bli lite strul att få dem att funka tillsammans!
Men det är ganska lätt att bytta disk så kanske ska stoppa i den stora i laptopen
och ha den lilla som reserv! och eller som Win7 disk
Borde gå att bota emot den om man fixar en Hard Drive Caddy?
Här är bilagor ifrån service manualen
Har den på Svenska om någon vill ha (*.pdf)
T61p-sid1.jpg
T61p-sid2.jpg
T61p-sid2.jpg (48.12 KiB) Visad 3871 gånger
imem

Inlägg av imem »

Jag kommer att inhandla en HD till min Laptop
Classe har en WD 320gig sata disk
Se den här tråden
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=96&t=55381

Bara tänkte det kan va suveränt till en Laptop 499:- är ju helt okej...

Im
imem

Inlägg av imem »

Okej jag har nu en 320gig disk :-)

Ge mig ett förslag på partitionering !
/boot ?
/
/swap
/home

Im