Efter installationen av 11.10 så bootar inte datorn upp

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Fredrikh
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Efter installationen av 11.10 så bootar inte datorn upp

Inlägg av Fredrikh »

Hej, är ny medlem på forumet. Har aldrig kört Ubuntu tidigare men blev nyfiken på det efter att ha läst om den senaste versionen.
Installerade min Dell Precision M6300 med hjälp av ett USB minne där hela installationen gick bra. När installationen är klar blir jag ombedd att starta om datorn. Jag tar ut USB stickan och startar om datorn, men datorn lyckas aldrig ta sig in i operativsystemet.
Om jag däremot väljer att boota från USB stickan och därefter väljer att köra Ubuntu utan att installera det, så är det inga problem att komma in i operativsystemet.

Har testat att installera Ubuntu 11.10 32bit pånytt men samma fel inträffar. Misstänker således att det kan vara nåt fel på någon drivrutin/inställning?
Det som visas på skärmen när datorn försöker att starta upp är följande:

Starting bluetooth (OK)
PulseAudio configured for per-user sessions
saned disabled; edit /etc/default/saned
fsck from util-linux 2.19.1
/dev/sda1: clean, 153111/4628480 files, 1051470/10489344 blocks
Skipping Profile in etc/apparmor.d/disable: usr.bin.firefox
Starting AppArmor profiles (OK)
speech-dispatcher disabled; edit /etc/default/speech-dispatcher
Checking for running unattended-uppgrades: (OK)

Någon som kan sparka mig i rätt riktning ???
Användarvisningsbild
Kaherdin
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Efter installationen av 11.10 så bootar inte datorn upp

Inlägg av Kaherdin »

Förutsättningar
Jag har en Dell XPS M1530 laptop som tidigare kört Windows Vista under tre år. Frun har nu donerat M1530:an till mig och jag avser att göra en Ubuntomaskin av den.

Tidigare har jag installerat Ubuntu 11:10 på en sex (!) år gammal Dell latitude laptop som fungerar klockrent. Det enda bekymret med den är nu att jag inte vet vad jag ska göra med den, kanske anpassa den som en NAS-server eller Apacheserver för en hemsida...?

Problem
Dell XPS M1530-maskinen installerar jag från en CD-platta, samma platta som jag installerat Latitudemaskinen med (och den fungerar klockers). Installationen går superbra. Under installationen kan man klicka på "nätverksikonen" uppe i högra hörnet och under själva installationen fungerar till och med det trådlösa nätverkskortet som hitta alla nätverk i området fint.

Jag formaterar hela datorn ren under installationen samt väljer att via TP-tråd till routern ladda ner uppdateringar under installationen samt installera 3-partsprogramvara (checkbox).

Nu j@vlârr
- Efter installationen är klar promptar Ubuntu för omstart.
Datorn startar om, CD-plattan skjuts ut och allt ser fint ut.
Skärmen blir sådär "lätt lila-färgad" och jag väntar på texten "Ubuntu" och de små prickarna under texten ska komma upp.
Då skiter det sig, skärmen byter till text-läget och visar processerna som genomgörs med tillhörande [ok] eller [fail] till höger om.

Allt rullar på (ca 1 sekund) tills processen blablabla "Bootsplash image" kommer upp. NU stannar allt.

- Vad rekommenderar ni att jag skall göra nu?
Jag har redan ominstallerat systemet en gång.
Att betänka; min sex år gamla (!!) laptop som står bredvid denna XPS-en rullar på samma version som jag försöker trycka in i XPS-en så det kan inte handla om hårdvaran tycker jag (att den skulle vara för gammal dvs.)
To brake stuff is to know more afterwards
Lennie

Inlägg av Lennie »

Vad står det som [fail]? Det borde finnas sparat i /var/log/boot.
Loggar kan ge en del användbar information. Den mest intressanta är /var/log/Xorg.0.log.

Vad har du för grafikkort? Att du såg text istället för splash-imagen tyder på att det är nåt med grafiken.
Användarvisningsbild
Kaherdin

Inlägg av Kaherdin »

Lennie skrev:Vad står det som [fail]? Det borde finnas sparat i /var/log/boot.
Loggar kan ge en del användbar information. Den mest intressanta är /var/log/Xorg.0.log.

Vad har du för grafikkort? Att du såg text istället för splash-imagen tyder på att det är nåt med grafiken.
Jag tar lite bilder ikväll & lägger upp.
Tror det är ett nVidia grafkort, standard med Dell XPS M1530, inköpt år 2008.
Användarvisningsbild
Kaherdin

Inlägg av Kaherdin »

Lennie skrev:Vad står det som [fail]? Det borde finnas sparat i /var/log/boot.

Jag döööör
har kört sudo update och upgrade utan resultat
även följt denna guid för nvidia uppdateringen utan resultat
linuxhub.net/2011/07/install-nvidia-275-21-on-ubuntu-11-04-and-11-10/

detta e tredje gången jag skriver detta inlägg för min SGT 10.1 jävlas m mig och tar bort all min text så jag är mycket upprörd just nu.
Bilagor
Xorg.0_2.log
(8.02 KiB) Nerladdad 96 gånger
Användarvisningsbild
Kaherdin

Inlägg av Kaherdin »

Jag har "löst" mitt skärmrelaterade problem efter nyinstallation...

Problemet cirkulerar kring Nvidias drivrutiner, hur man installerar systemet och sedan vidare kring saker jag ännu inte lärt mig (lightdm).

Lösning
Jag gjorde såhär (sjukt high tech);
1 Stängde av wireless (finns hard ware button på min dator för det).
2 Ominstallerade hela systemet
3 Startade (taaadaaaa, det funkar)

Nu fick jag psykodeliska mönster över skärmen under 5-10 sekunder vid uppstart men sen när login skärmen kom så bidde det bra igen.

4 Satte i en tcp/ip sladd från routern till datorn
5 Systemet säger då "Oh, du har ju förtusan ett wireless kort. Wanna install drivers for that?"
...yup.
6 Systemet säger sen efter omstart att nu ser jag att du har ett Nvidia-kort, vill du installera drivrutinerna för det?
....yup.

7 Problem löst och jag kör Ubuntu 11.10 på wifi med Nvidia drivrutiner installerade och även uppdaterade (de rekommenderade uppdateringarna alltså).

Slutsats
(Harkel, jag är en noobis av rang, så lita inte på detta nu bara)
- Om jag nyinstallerar från CD/DVD platta och väljer att "ladda ner uppdateringar" medans datorn nyinstallerar Ubuntu så krockar Nvidias uppdaterade drivrutiner med något i installationen. Dessa "uppdaterade drivrutiner" finns INTE med på DVD-plattan från början.

När jag väljer att INTE uppdatera under installationen (samt over kill'a genom att förvägra datorn internetaccess) så installeras någon form av standarddrivrutin vilken datorn kan köra på.

EFTER att ha startat upp systemet, fixat internetaccess, startat om, så kan jag uppdatera i lugn och ro för att få nyare Nvidia drivrutiner.

Men "hey", detta är bara min noobiga hypotes.
- Det funkade för mig.

//Kaherdin
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"