Bra ramminne?

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
karljansson88
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Bra ramminne?

Inlägg av karljansson88 »

Ska uppgradera mitt ram på datorn nu. Har fått rabatt på denna sidan http://www.proshop.se/RAM.htm och undrar på vad man ska tänka när man köper ram minne. Hur mycket minne är bra att ha? VIlket märke är bra? Vilken är snabbast? Tack för svar :D
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Bra ramminne?

Inlägg av ubot »

Du ska först och främst köpa ett RAM-minne som passar i din dator, d.v.s. som ditt moderkort har stöd för. Om du redan har ett RAM-minne som du ska komplettera med ett utökat RAM-minne så bär du helt klart köpa ett RAM-minne som har samma klockfrekvens och modell (SDRAM, DDR2, DDR3) som ditt gamla och helst med likadant CL också.

Corsair och Kingston är kända märken. Jag vet inte så mycket om Kingstons RAM-minnen men jag använder Corsairs DDR2 och dom har fungerat felfritt i flera år nu. Jag tror inte märket spelar så stor roll men det kanske finns andra i forumet som är av en annan åsikt?

Du bör ha minst 2GB RAM-minne i datorn totalt. Ubuntu ligger väl på några hundra MB i minnesförbrukning och sedan brukar webbläsaren dra en hel del RAM-minne särskilt om du brukar ha många flikar uppe samtidigt.
Det är viktigt med rejält med RAM-minne om du ska virtualisera ett annat operativsystem i Ubuntu, t.ex. genom VirtualBox eller WMware. Se till att ha minst 4GB om du har tänkt att använda virtualisering.

DDR3 är snabbast, DDR2 näst snabbast och SDRAM är långsamast. Ju högre klockfrekvens och ju lägre CL ju snabbare är minnena inom resp. kategori minnen. Dock är det väldigt viktigt att ditt moderkort har stöd för minnestypen som du ska köpa. Du kan inte använda ett DDR3-minne i en dator som bara har stöd för DDR2-minnen. Och även om DDR3-minnena skulle vara bakåtkompatibla (är dom det?) så kommer du aldrig kunna använda ett DDR3-minne fullt ut i ett moderkort som bara har stöd för DDR2-minne.

Ta reda på vad du har för moderkort (eller dator om det är en laptop) och kontrollera med tillverkarens specifikationer för produkten vilka minnens som stöds. Dessutom bör du kontrollera vilken typ av minnen som sitter i datorn nu. Detta avgör vilka minnen du behöver köpa till datorn.
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Nu när minnena blivit billigare så är det bra att veta Moderkortets maxgräns i Gb.
Mitt hade gränsen endast 8Gb upptäckte jag när jag skulle uppgradera datorn,
vilket var exakt vad jag redan hade :o Alla skriver bara om operativens gränser.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

gruble skrev:Nu när minnena blivit billigare så är det bra att veta Moderkortets maxgräns i Gb.
Mitt hade gränsen endast 8Gb upptäckte jag när jag skulle uppgradera datorn,
vilket var exakt vad jag redan hade :o Alla skriver bara om operativens gränser.
Ja. Det är viktigt att kontrollera med moderkortets specifikationer hur mycket och vilka RAM-minnen som stöds av moderkortet. Dessutom bör man ju överväga att köpa ett likadant RAM-minne som man redan har om man utökar minnet i en dator. Så att klockfrekvenser och timings stämmer med det gamla minnet i datorn.

Frågan till trådskaparen är alltså:

1. Vad har du för RAM-minne i datorn idag?
2. Vad är det för moderkort du har (tillverkare och modellnr.)?

Utan den informationen är det omöjligt att svara på vilka RAM-minnen som han/hon ska köpa. Så här får man information om moderkortet i Terminalen:

Kod: Markera allt

sudo lshw -c system
Skriv svar

Återgå till "Lagring"