Totalt kaos nu
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Totalt kaos nu
Till att börja med: Jag kan inte installera om systemet för cd-spelaren fungerar inte. Hade jag pengar skulle jag självklart skaffa en ny dator, men det har jag inte.
För några veckor sen så slutade datorn fungera, på så vis att jag fick besked om att /home inte kunde monteras och så försvann en massa inställningar. Jag lämnade in datorn, men det enda dom kunde göra var att visa hur jag skulle logga in som root och skriva startx. En massa inställningar som fanns i /home är borta. Mappen med det namnet var tom och innehållet fanns i en annan som om jag minns rätt hade den partitionens UUID-kod. Nu har jag flyttat innehållet därifrån till den tomma mappen, men den enda förändringen är att Thunderbird fungerar.
Det är ju inte bra att hela tiden vara inloggad som root heller...
Vad kan det vara som har hänt?
För några veckor sen så slutade datorn fungera, på så vis att jag fick besked om att /home inte kunde monteras och så försvann en massa inställningar. Jag lämnade in datorn, men det enda dom kunde göra var att visa hur jag skulle logga in som root och skriva startx. En massa inställningar som fanns i /home är borta. Mappen med det namnet var tom och innehållet fanns i en annan som om jag minns rätt hade den partitionens UUID-kod. Nu har jag flyttat innehållet därifrån till den tomma mappen, men den enda förändringen är att Thunderbird fungerar.
Det är ju inte bra att hela tiden vara inloggad som root heller...
Vad kan det vara som har hänt?
Re: Totalt kaos nu
Jag havde ett liknande problem pa Bodhi Linux.
Losningen var att forst skriva i terminal:
groups <din id>
Output viser vilka groups du tilhor.
For att faa tillbake dina groups kjor du
sudo addgroup oddvar adm dialout cdrom plugdev lpadmin sambashare admin
OBS! en addgroup kommando for varje group efter min id (oddvar)
Jag korde addgroup 7 gongar
Losningen var att forst skriva i terminal:
groups <din id>
Output viser vilka groups du tilhor.
For att faa tillbake dina groups kjor du
sudo addgroup oddvar adm dialout cdrom plugdev lpadmin sambashare admin
OBS! en addgroup kommando for varje group efter min id (oddvar)
Jag korde addgroup 7 gongar
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Svento; kan du starta ett terminalfönster och skriva:
och
Kod: Markera allt
ls -l /home
grep `ls /home/` /etc/passwd
- Svento
root@jhwh:~# ls -l /homejohanre skrev:Svento; kan du starta ett terminalfönster och skriva:Kod: Markera allt
ls -l /home
totalt 4
drwxr-xr-x 96 root root 4096 2011-02-06 15:28 jhwh
root@jhwh:~# grep `ls /home/` /etc/passwdjohanre skrev:Svento; kan du starta ett terminalfönster och skriva:Kod: Markera allt
grep `ls /home/` /etc/passwd
jhwh
- Svento
Jag vet inte om beskeden jag får vid uppstart kan vara till nån vägledning.
Först får man alternativen M och S, d v s att försöka fixa problemen manuellt eller att ignorera problemen. Väljer man M pratar datorn om att Filesystem check or mount failed och sen att mountall-shell main process (815) blir terminated with status 127.
Väljer man S får man beskedet Could not update ICEauthority file /home/jhwh/ICEauthority. There is a problem with the connection server (/usr/lib/libconf2-4/gconf-sanity-check exited with status 256).
Efter att man kommer fram till ett tomt skrivbord utan paneler eller ikoner, så vill systemet göra några uppdateringar. Dom misslyckas och så kommer lite svammel om fsck from util-linux-ng 2.172.2
udevd [349]: SYSFS {}= will be removed in a future udev version, please use ATTR= to match the event device or ATTR {}= to match a parent device, in /etc/udev/rules.d/56- hpmud_support.rules: 10
udevd [349]: can not read '/etc/udev/rules.d/Z80_user.rules'
Först får man alternativen M och S, d v s att försöka fixa problemen manuellt eller att ignorera problemen. Väljer man M pratar datorn om att Filesystem check or mount failed och sen att mountall-shell main process (815) blir terminated with status 127.
Väljer man S får man beskedet Could not update ICEauthority file /home/jhwh/ICEauthority. There is a problem with the connection server (/usr/lib/libconf2-4/gconf-sanity-check exited with status 256).
Efter att man kommer fram till ett tomt skrivbord utan paneler eller ikoner, så vill systemet göra några uppdateringar. Dom misslyckas och så kommer lite svammel om fsck from util-linux-ng 2.172.2
udevd [349]: SYSFS {}= will be removed in a future udev version, please use ATTR= to match the event device or ATTR {}= to match a parent device, in /etc/udev/rules.d/56- hpmud_support.rules: 10
udevd [349]: can not read '/etc/udev/rules.d/Z80_user.rules'
- Svento
Jag har fått veta att man ska kunna använda det där UNetbootin för att ominstallera systemet från hårddisken, men det fungerar inte. Först går det bra, men sen kommer det nåt om proxy-grejer som jag inte fattar. Jag antar att det fältet ska lämnas tomt, men när jag klickar vidare efter det händer inget mer. Skärmen blir blå utan text.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ursäkta sent svar men om du fortfarande försöker lösa detta när du är inloggad som root kör:
Starta sedan om datorn och logga in som dig själv.
chown -R jhwh:jhwh /home/jhwh
- Svento
Jag kan inte logga in som root heller.
Med hjälp av UNetbootin ominstallerade jag systemet och fick det att fungera hjälpligt, även om det var många av mina vanliga program som inte gick att installera. Så helt plötsligt gick det inte längre. Jag kommer till en inloggningsskärm och får ett felmeddelande som handlar om inställningarna för strömförsörjningen eller nåt. Sen händer inget mer, det enda jag kan göra är att stänga av genom att hålla av-/påknappen intryckt tills strömmen bryts.
Jag har ingenstans att skriva nånting över huvud taget. Tar jag mig in via återställningsläge kan jag i bästa fall få en helsvart skärm. Det går inte att få fram nån terminal.
Med hjälp av UNetbootin ominstallerade jag systemet och fick det att fungera hjälpligt, även om det var många av mina vanliga program som inte gick att installera. Så helt plötsligt gick det inte längre. Jag kommer till en inloggningsskärm och får ett felmeddelande som handlar om inställningarna för strömförsörjningen eller nåt. Sen händer inget mer, det enda jag kan göra är att stänga av genom att hålla av-/påknappen intryckt tills strömmen bryts.
Jag har ingenstans att skriva nånting över huvud taget. Tar jag mig in via återställningsläge kan jag i bästa fall få en helsvart skärm. Det går inte att få fram nån terminal.