ClamAV Antivirus på min server.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Forcevision
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

ClamAV Antivirus på min server.

Inlägg av Forcevision »

Tja !

Har installerat ClamAV Antivirus rak upp och ner bara. Skulle vilja att ClamAV Antivirus söker igenom mailen som kommer till min server samt filer som laddas upp till servern via ftp. Behöver man göra några speciella inställningar eller räcker det att bara installera det på servern ?

ClamAV Antivirus den skyddar mot virus förstår jag men både från linux mac och windows eller vad känner ClamAV Antivirus igen för några virus ?

Om ClamAV Antivirus hittar virus i ett mail eller filer som laddas upp på servern vad händer då ?

Om man vill skydda sin server mot maskar trojaner m.m vad bör man installera på server då ?

Mvh Force
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Antec

Re: ClamAV Antivirus på min server.

Inlägg av Antec »

Du ville inte ha ett gui till programmet, jag menar att ClamTk finns ju också och där ingår ClamAv som själva motorn typ, men du kanske inte har någon skrivbordshanterare alls på din server? Det går att ställa in scheman när programmet ska söka vad jag vet.. Prova skriv "man clamav" direkt i terminalen då får du fram manualen.. Visst skriker ClamAv till om den hittar ett windows virus.. Jag använder ClamTk och om man får virus där så visar ClamTk vilken sökväg filen finns på så det är bara att klampa dit och delete filen, man får också innan man valt hur man vill göra om man vill ta bort den eller vill lägga den i karantän. ClamAv vad jag vet är inget program som ligger i bakgrunden och söker utan man slår på det då man vill scanna, så har jag uppfattat det, men jag är inte säker..

Finns mer info här: http://www.clamav.net/doc/latest/html/
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"