F-fox och T-bird startar väldigt långsamt

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

F-fox och T-bird startar väldigt långsamt

Inlägg av viper »

Efter uppgradering från 10.04 till 11.10 (via 10.10 och 11.04) har jag fått problem med att både Firefox och Thunderbird startar väldigt långsamt.

För Firefox innebär det att ett antal sekunder går innan fönstret visar sig och förblir vitt under ytterligare ett par sekunder innan det gråar till sig för att sedan öppnas.

Jag har systemet på SSD så det borde gå blixtsnabbt (som det gjorde förut).

Avinstallerade och städade bort allt som rör tor, vidalia, privoxy etc, men ingen skillnad.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Antec

Re: F-fox och T-bird startar väldigt långsamt

Inlägg av Antec »

viper skrev:Efter uppgradering från 10.04 till 11.10 (via 10.10 och 11.04) har jag fått problem med att både Firefox och Thunderbird startar väldigt långsamt.

För Firefox innebär det att ett antal sekunder går innan fönstret visar sig och förblir vitt under ytterligare ett par sekunder innan det gråar till sig för att sedan öppnas.

Jag har systemet på SSD så det borde gå blixtsnabbt (som det gjorde förut).

Avinstallerade och städade bort allt som rör tor, vidalia, privoxy etc, men ingen skillnad.
Då man gör uppgraderingar direkt i systemet kan det ibland gå fel och speciellt om man uppgraderar i så många steg då finns det större risk, men egentligen är det sällan det blir fel men som sagt det händer.. Firefox ska vara vad jag märkt betydligt snabbare i 11.10 än den var både i 10.04 och 10.10, därimot kan jag inte uttala mig om Thunderbird eftersom den kom alldeles nyss till Ubuntu som standard..
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: F-fox och T-bird startar väldigt långsamt

Inlägg av viper »

Löste det genom att radera mappen .mozilla/Firefox/xxxxxxxx.default och starta om Firefox.
Eftersom jag ville ha kvar bokmärkena, flyttade jag mappen .mozilla/Firefox/xxxxxxxx.default/bookmarkbackups till skrivbordet innan och la in den efter att ha startat om Firefox och en ny .mozilla/Firefox/xxxxxxxx.default skapats.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Skriv svar

Återgå till "Internet"