Ubuntu segt, grafikkorts problem?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Agorazo

Ubuntu segt, grafikkorts problem?

Inlägg av Agorazo »

Ja precis som rubriken säger är min dator väldigt seg, menyer och tryck släpar efter. Kan det vara att grafikkortet inte är rätt installerat?

Sitter på en Compaq 6715s med ett radeon x1200. När jag sökte här på forumet sa någon att man kunde skriva in

Kod: Markera allt

sudo lshw -c display
vilket jag gjorde, då står det följande:

*-display
description: VGA compatible controller
product: RS690M [Radeon X1200 Series]
vendor: ATI Technologies Inc
physical id: 5
bus info: pci@0000:01:05.0
version: 00
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm msi vga_controller bus_master cap_list rom
configuration: driver=radeon latency=64
resources: irq:19 memory:c0000000-c7ffffff memory:d0200000-d020ffff ioport:4000(size=256) memory:d0300000-d03fffff

vilket inte säger mig mer än att kortet i alla fall känns igen men är det installerat? När jag går in i systeminformation står det att grafikkortet är okänt.
Antec

Re: Ubuntu segt, grafikkorts problem?

Inlägg av Antec »

Jag tror att ditt grafikkort är för gammalt för externa drivrutiner, jag vill minnas att jag har kollat det för ett halvår sen. Själv har jag en dator som har ett sånt kort som sitter i en stationär burk och jag använder Ubuntus egen standard drivrutin bara i 10.04 och där går inte kortet långsamt alls.. Kortet fungerar faktiskt perfekt anser jag.. Jag undrar om det verkligen är grafikkortet som är boven?
Agorazo

Inlägg av Agorazo »

ok. När jag letade runt så var det en annan som fick tipset att stänga av några av de grafiska effekterna, jag brydde mig inte om det förrän jag visste om det gick att göra något med drivrutinerna. Att de inte syns i systeminfon behöver inte betyda att det är något problem eller?

Ska prova och se om det går att stänga av lite "eyecandy"
Antec

Inlägg av Antec »

Agorazo skrev:ok. När jag letade runt så var det en annan som fick tipset att stänga av några av de grafiska effekterna, jag brydde mig inte om det förrän jag visste om det gick att göra något med drivrutinerna. Att de inte syns i systeminfon behöver inte betyda att det är något problem eller?

Ska prova och se om det går att stänga av lite "eyecandy"
Var sparsam med hur mycket du sätter på i Compiz, vissa effekter går inte att använda ihop med andra effekter osv (Men i 11.10 bör du inte ändra så mycket utanför Unity-pluginen egentligen). Skulle tro att det är nått sånt.. Att inte kortet syns i systeminformationen spelar ingen roll alls vad jag kan se, jag använder 12.04 och har här ett Radeon 9800pro ett jättegammalt kort men grafiken flyter snabbt utan att det står annat än Drivrutin: Okänd, upplevelse: Standard under valet Grafik.
Agorazo

Inlägg av Agorazo »

Compiz - är det något jag ska installera? Hittade det på programcentralen nämligen. Jag lyckas inte hitta så mycket inställningar I uBUNTU, är compiz programmet jag bör använda?

Unity-pluginen som du nämner är det själva shellet (om det nu är vad det kallas, typ att gnome är ett annat shell?)?

9800pro är en klassiker, det hade jag i min gamla stationära dator som jag bytte ut i början av detta året:-)
Antec

Inlägg av Antec »

Agorazo skrev:Compiz - är det något jag ska installera? Hittade det på programcentralen nämligen. Jag lyckas inte hitta så mycket inställningar I uBUNTU, är compiz programmet jag bör använda?

Unity-pluginen som du nämner är det själva shellet (om det nu är vad det kallas, typ att gnome är ett annat shell?)?

9800pro är en klassiker, det hade jag i min gamla stationära dator som jag bytte ut i början av detta året:-)
Jag trodde du använde det redan? Om du installerar Compiz så är det "Inställningshanteraren CompizConfig" du ska installera..
Unity-pluginen finns i Compiz om du loggar in i Ubuntu med Unity i 3D, 2D. Pluggen fungerar vad jag vet därimot inte i Unity 2D.
Unity är en plugin-skrivbordshanterare som Ubuntu har sen 11.04, den är ett shell..
Agorazo

Inlägg av Agorazo »

Ledsen för segt svar, tröttnade lite på det samt att jag inte haft tid. Det hjälper tyvärr inte om jag stänger av några effekter, det finns fortfarande en fördröjning när jag använder systemet. Kan det vara så att datorn är för långsam för Ubuntu 11.10?
CPU: AMD Turion 64 x2 2.0ghz
RAM: 1 GB
Grafik: ATI Radeon X1250
Ska jag kanske byta dist? Är nybörjare på Linux (dock inte på PC i allmänhet) och vill mestadels ha datorn till skolan (ordbehandling, surf, lite bildbehandling, film och liknande)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"