Var hittar jag avinstallerade drivrutiner?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
edfast
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Var hittar jag avinstallerade drivrutiner?

Inlägg av edfast »

...som jag inte kan namnet på... -För att installera ett nytt grafikkort och nya drivers avinstallerade jag glad i hågen de gamla driverna (enligt instruktion). Det borde jag inte ha gjort, för jag fick inte de nya att fungera. Efter att ha slitit ut och lämnat tillbaka grafikkortet klarar jag mig med processorns egen grafikdel (Intel i5 661 3,3GHz), men jag har inte längre något 3D-stöd. Förmodar att de drivers som fungerade bra innan jag avinstallerade dem :evil: ligger kvar någonstans i synaptic. Jag har letat förstås, men vet ju inte vad de heter, så det sker på måfå, liksom. Inte särskilt effektivt. Någon som förstår sig på detta? Tacksam för all hjälp! Kör fn. 10.10.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Var hittar jag avinstallerade drivrutiner?

Inlägg av ubot »

Har du tittat i programmet Hårdvarudrivrutiner om där finns några rekommenderade drivrutiner till din grafikkrets?

Hur installerade du drivrutinerna som inte fungerar och hur försökte du avinstallera drivrutinerna?
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Använder inga proprietära drivrutiner, inget kommer upp när jag går via system->administration->hårdvarudrivrutiner. Jag installerade via nVidias egen hemsida, tror jag, och fick då en dialogbox som meddelade att jag måste avinstallera rutiner som jag nu inte kommer ihåg namnet på. När detta var gjort, förmodar jag att det nya installerades, men jag fick det ju aldrig att fungera. Ville då tillbaka till tidigare rutiner, som jag förmodar ligger kvar och kan hittas via Synaptic, men det blir ju snårigt när jag inte vet vad de heter och på måfå kan jag ju inte söka. Så vad råder forumet mig till? Det jag är ute efter är ju nu inte nVidia utan intel, förstås. I system->administrationsmenyn ligger "NVIDIA X Server Settings", och med den följer meddelandet:
You do not appear to be using the NVIDIA X driver. Please edit your X configuration file (just run `nvidia-xconfig` as root), and restart the X server.
Men jag kan inte se att det rör mig? Och om jag ändå skulle få för mig att försöka, så returnerar terminalen:

Kod: Markera allt

WARNING: Unable to locate/open X configuration file.

ERROR: Unable to write to directory '/etc/X11'.
Och så var det med den saken...
Lennie

Inlägg av Lennie »

Här är en lista på alla grafikdrivrutinerna. Bara att kolla i synaptic vilken som fattas.

Kod: Markera allt

ii  xserver-xorg-video-ati                 1:6.14.99~git20110811.g93fc084-0ubuntu1 X.Org X server -- AMD/ATI display driver wrapper
ii  xserver-xorg-video-cirrus              1:1.3.2-2ubuntu7                        X.Org X server -- Cirrus display driver
ii  xserver-xorg-video-fbdev               1:0.4.2-3ubuntu6                        X.Org X server -- fbdev display driver
ii  xserver-xorg-video-intel               2:2.15.901-1ubuntu2                     X.Org X server -- Intel i8xx, i9xx display driver
ii  xserver-xorg-video-mach64              6.9.0-1                                 X.Org X server -- ATI Mach64 display driver
ii  xserver-xorg-video-mga                 1:1.4.13.dfsg-3build1                   X.Org X server -- MGA display driver
ii  xserver-xorg-video-neomagic            1:1.2.5-2                               X.Org X server -- Neomagic display driver
ii  xserver-xorg-video-nouveau             1:0.0.16+git20110411+8378443-1          X.Org X server -- Nouveau display driver (experimental)
ii  xserver-xorg-video-openchrome          1:0.2.904+svn920-1                      X.Org X server -- VIA display driver
ii  xserver-xorg-video-qxl                 0.0.14-1                                X.Org X server -- QXL display driver
ii  xserver-xorg-video-r128                6.8.1-5                                 X.Org X server -- ATI r128 display driver
ii  xserver-xorg-video-radeon              1:6.14.99~git20110811.g93fc084-0ubuntu1 X.Org X server -- AMD/ATI Radeon display driver
ii  xserver-xorg-video-s3                  1:0.6.3-4                               X.Org X server -- legacy S3 display driver
ii  xserver-xorg-video-savage              1:2.3.2-3ubuntu2                        X.Org X server -- Savage display driver
ii  xserver-xorg-video-siliconmotion       1:1.7.5-1                               X.Org X server -- SiliconMotion display driver
ii  xserver-xorg-video-sis                 1:0.10.3-3                              X.Org X server -- SiS display driver
ii  xserver-xorg-video-sisusb              1:0.9.4-2                               X.Org X server -- SiS USB display driver
ii  xserver-xorg-video-tdfx                1:1.4.3-4                               X.Org X server -- tdfx display driver
ii  xserver-xorg-video-trident             1:1.3.4-2                               X.Org X server -- Trident display driver
ii  xserver-xorg-video-vesa                1:2.3.0-7                               X.Org X server -- VESA display driver
ii  xserver-xorg-video-vmware              1:11.0.3-2                              X.Org X server -- VMware display driver
Se till att du avinstallerar nvidiadrivrutinen och alla konfigurationsfiler. Om xorg.conf ligger kvar och skräpar kan den orsaka problem, när jag bytte från Nvidias proprietära drivare till den öppna nouveau-drivaren fick jag inte igång grafiken förrän jag manuellt raderade xorg.conf.

Vad kör du förresten på nu? Om du inte har nån drivrutin till grafikkortet kan du inte logga in grafiskt...
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Ser ju ut som en bra idé. Kollade, fann att alla drivers var på plats utom xserver-xorg-video-qxl. Installerade denna och ominstallerade resten. Omstart. Oförändrat. Kan inte använda över nivån "inga skrivbordseffekter", inga spel som kräver 3d-stöd. xorg-config finns inte kvar. På frågan om vad jag kör på nu får jag svara: -vet inte. Men jag loggar på "som vanligt" och all grundläggande grafik fungerar helt OK, men som sagt, inga fyrverkerier vid fönsterförflyttningar o dyl, inga spel bortom minor, mahjongg osv. Har förresten provat att köra från 10.10 live-CDn. Från den fungerar allt som det ska! Finns det något sätt att lyfta alla rutiner från CDn och "reparera" installationen?

<---------------------->

Inaktuell tråd. Bytte till 12.04, därefter fungerade allt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"