Välja mellan 10.4 och 11.10

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
harholm
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Välja mellan 10.4 och 11.10

Inlägg av harholm »

Jag trodde som det stod när jag instalerade 11.10 att jag skulle kunna välja vad jag ville starta. Så var det nu inte. 10.04 lts startar utan att jag kan välja.
Vad gör jag åt det?
Har varit skeptisk åt 11.11 men tänkte testa dei iaf.
Senast redigerad av 2 harholm, redigerad totalt 27 gång.
Antec

Re: Välja mellan 10.4 och 11.11

Inlägg av Antec »

harholm skrev:Jag trodde som det stod när jag instalerade 11.11 att jag skulle kunna välja vad jag ville starta. Så var det nu inte. 10.04 lts startar utan att jag kan välja.
Vad gör jag åt det?
Har varit skeptisk åt 11.11 men tänkte testa dei iaf.
11.10 är ju en mellanversion som är rätt mycket bättre än den förra, Att börja använda Unity istället för gnome2 är en viss skillnad, men om du ger det lite tid kommer du att uppskatta det! Dom som inte gillar Unity är ofta så inne i gnome2 att det spelar ingen roll vad man säger, mitt förslag är att prova och använda Ubuntu 11.10 och se hur du själv känner för det! För min egen del jobbar jag snabbare med Unity än gnome-shell som är alternativet i Ubuntu..Det är dålig ide att försöka göra om 10.04 till 11.10
EDIT då du ska installera måste du lägga upp den nya versionen i en egen patrison, men smart att använda samma parison för swap, om du bara har 2 system så räcker det , det går att dela på home också men det är inget jag rekomenderar...
harholm

Inlägg av harholm »

Vad jag har problem med att vid uppstart välja om jag ska köra 11.10 eller 10.04.
Båda är instalerade på samma disk men olika partitioner.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Jag gissar att Antec missuppfattade dig.

Förhoppningsvis kommer han, eller andra medlemmar in och hjälper dig tillrätta. I avvaktan på det, vill jag ge dig ett tips på hur du tillfälligt kan lösa det hela.

(Förutsatt att din installation av 11.10 blev rätt genomförd. Jag är litet tveksam till det, dock).

Nu tvingas du in i 10.04 (som är en mycket bra version) och får inte ens valmöjlighet till att välja något annat. Det är det, som gör mig tveksam till installationen. Men, allt kan vara möjligt.

Låt 10.04 starta upp helt och fullt. Väl inne i 10.04, installera programmet startupmanager från programkällor, eller via Synaptic. När programmet är installerat och kan köras, då startar du upp det.

Har din installation blivit korrekt installerad, så kommer startupmanager att ge dig de alternativ som datorn har, på att starta upp olika versioner, olika operativ, etc.. Där kan du då välja 11.10 om det finns och att installationen av den versionen blev korrekt.

Förmodligen kommer du då också att fr.o.m detta, få en lista på skärmen och inför uppstarten, där du kan välja vilken Linux du vill ha.

Det blev en lösning för att finna ut a) är det något fel med installationen, b) om inte, så har du nu en direktstart av 11.10 som startar upp, om du själv inte väljer något annat presenterat alternativ.

"Fullösning" må hända, men du får svar på a), iofs och du får till ett alternativ som du söker.

Måhända att det finns bättre alternativ och de alternativen hoppas jag, kommer att erbjudas dig i kommande svar.

Haver som hur och hur som haver,
så önskar jag dig Lycka Till. ;D

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Starta upp 10.04 och uppdatera sen grub2 i terminalen med kommandot:

Kod: Markera allt

sudo update-grub
Sen borde du hitta 11.10 i grubmenyn förutsatt att installationen av 11.10 gick bra och grub2 är installerat där.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Re: Välja mellan 10.4 och 11.10

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Som Bowmore skriver, så är det detta kommando som är det mest väsentliga.

Kod: Markera allt

sudo update-grub
Snabbaste vägen fram, det är, att göra som Bowmore skriver.

Även i det som jag föreslog dessförinnan, ligger det kommandot i uppdateringen efter installationen av startupmanager.

Är installationen OK, så fixar kommandot det. Är installationen inte OK, så skulle du ha sett det under a) i mitt svar dessförinnan. I avsaknaden av alternativ visavi 10.04 ;D

Lycka tll!

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
harholm

Inlägg av harholm »

Tack!

Vad skulle jag göra utan er gedigna kunskap och unika vilja att hjälpa till!
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

harholm skrev:Tack!

Vad skulle jag göra utan er gedigna kunskap och unika vilja att hjälpa till!
;D TACK! :)

Vi har alla, varit där.
Där du uppfattar dig att vara just nu.

Det som förenar oss som gillar opensource, Linux o. liknande, det är, att vi vill välkomna alla dem som söker och finner oss här och vi vill försöka att hjälpa dem tillrätta, utan att de skall behöva stranda på samma skär där vi själva en gång, strandade.

Strandar de ändå, någonstans, så vill vi förmedla våra kunskaper så, att fortsatt färd blir mer gemytlig. Vi vill hjälpa dem som kommer till oss, att finna friheten och glädjen i, ett fritt datoroperativ.

Ju mer var och en av oss kan hjälpa någon nytillkommen, ju mer kan vi själva ge tillbaks till det som är öppen källkod, Linux, fria val, etc.. Ju fler kan vi komma att bli, framledes.

Det,
är ingen börda.
Det.
Är ett privilegium,
som vi alla,
var och en,

bär vidare,
till dem som kommer efter oss. :kram:

P.S. För dem som har följt tråden kan det vara intressant att veta vad som hjälpte just dig, i ditt problem.
Det är opensource, att föra det vidare, det, som hjälpte just dig.

Det är det, som bär oss framåt, mig, Antec, Bowmore, m.fl..

Nu kan du bli en av oss, genom att förmedla dina kunskaper vidare.
Till dem som kommer efter dig.

Välkommen in i gemenskapen i opensource! ;D

tukken
harholm

Inlägg av harholm »

Hej!

Först körde jag "sudo update-grub".
Då såg jag att 11.10an fanns med och var frisk.
Sedan startupmanager och sedan omstart och vips kunde jag välja mellan ca 10 olika varianter. Resten är historia.
Tack än en gång!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"