Hittar inte bootmanager för ubuntu vid uppstart

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
dekem
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Hittar inte bootmanager för ubuntu vid uppstart

Inlägg av dekem »

Hej,
Nu efter mycket googlande och trixande måste jag erkänna mig besegrad av mitt problem :(

Jag vill dualboota ubuntu och windows 7 men när jag följt diverse olika guider uppstår alltid samma problem, vilket är att endast windows bootloader kommer upp vid start. Har prövat att ominstallera grub2 från en liveCD utan framgång. Jag måste ha missat något i installationen av ubuntu, men jag vet inte vad.

Jag är ute efter följande setup, jag har två st SSD-diskar och jag vill ha Windows på den ena och Ubuntu på den andra. Windows för spel och Ubuntu för allt annat.

Jag har alltså installerat Windows på den ena och på den andra disken partitionerade jag upp som följer,

20gb -> "/"
100mb -> "/boot"
40gb -> "/home"
2gb -> "swap"

Så vad är det jag har missat? :(

Tack på förhand ;)

Ps. Detta är min första post som riktig medlem, men jag har använt mig av forumet otaliga gånger förrut! Tack alla er förståsigpåare som hjälpt mig förrut :)
ubot

Re: Hittar inte bootmanager för ubuntu vid uppstart

Inlägg av ubot »

Du säger att du har försökt att ominstallera Grub. Här är en guide som visar hur du gör om du skulle ha gjort något misstag på vägen: https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... ling_GRUB2
Jag tycker att det borde gå att installera Grub över Windows MBR. Har du installerat Windows EFTER att du har installerat Ubuntu eller hur kommer det sig att Windows MBR finns kvar ö.h.t.? Normalt skriver Ubuntu över Windows MBR med Grub när man installerar Ubuntu på en dator som har Windows installerat.
rokk

Inlägg av rokk »

Jag har haft liknande problem, och trots att det går att installera en ny bootloader i efterhand så brukar det alltid strula för mig.

Jag skulle rekommendera att du startar om från början och installerar Windows först och sedan Ubuntu. Om du gör installationerna i den ordningen ska allting gå bra.
Antec

Inlägg av Antec »

rokk skrev:Jag har haft liknande problem, och trots att det går att installera en ny bootloader i efterhand så brukar det alltid strula för mig.

Jag skulle rekommendera att du startar om från början och installerar Windows först och sedan Ubuntu. Om du gör installationerna i den ordningen ska allting gå bra.
Det kan jag absolut hålla med dej om..Men varför ska man välja den enkla vägen då det finns svåra utmaningar hehe ::) lite ironi skadar aldrig. :glad:
dekem

Inlägg av dekem »

ubot skrev:Du säger att du har försökt att ominstallera Grub. Här är en guide som visar hur du gör om du skulle ha gjort något misstag på vägen: https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... ling_GRUB2
Jag tycker att det borde gå att installera Grub över Windows MBR. Har du installerat Windows EFTER att du har installerat Ubuntu eller hur kommer det sig att Windows MBR finns kvar ö.h.t.? Normalt skriver Ubuntu över Windows MBR med Grub när man installerar Ubuntu på en dator som har Windows installerat.
Jag har installerat Ubuntu både efter och före Windows. Jag vet inte varför Ubuntu inte skriver över Windows MBR. Windows installer verkar göra en bootpartition på en helt annan disk än den jag valde att installera på :p Windows vägar äro outgrundliga!

Men vart exakt ska jag lägga Grub? Kan jag ta bort Windows bootpartition helt? Det prövade jag en annan gång när mina ssd'er var raidade och det var inte helt lätt att reparera :p

Jag ska göra ett nytt försök imorgon med hjälp av guiden du länkade :)
Antec

Inlägg av Antec »

dekem skrev:
ubot skrev:Du säger att du har försökt att ominstallera Grub. Här är en guide som visar hur du gör om du skulle ha gjort något misstag på vägen: https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... ling_GRUB2
Jag har installerat Ubuntu både efter och före Windows. Jag vet inte varför Ubuntu inte skriver över Windows MBR. Windows installer verkar göra en bootpartition på en helt annan disk än den jag valde att installera på :p Windows vägar äro outgrundliga!

Men vart exakt ska jag lägga Grub? Kan jag ta bort Windows bootpartition helt? Det prövade jag en annan gång när mina ssd'er var raidade och det var inte helt lätt att reparera :p

Om du har 2 olika system på 2 olika diskar blir det så,, du måste ha en annan bootkontroller.. Vad den heter kan jag inte i dag, har just kontrollerat! just för att jag glömt det! Men i morron kanske jag kan svara bättre!
dekem

Inlägg av dekem »

Antec skrev:
dekem skrev:

Om du har 2 olika system på 2 olika diskar blir det så,, du måste ha en annan bootkontroller.. Vad den heter kan jag inte i dag, har just kontrollerat! just för att jag glömt det! Men i morron kanske jag kan svara bättre!
Nu har jag kommit halvvägs. Nu har jag fått Ubuntu att dyka upp, men Windows försvann :P Jag startade ubuntu med LiveCD och tog bort Windows bootpartition och flaggade Ubuntus bootpartition som "Boot" och sedan ominstallerade jag grub2. Detta gjorde att jag åtminstone kunde starta Ubuntu, nu fattas bara Windows.
dekem

Inlägg av dekem »

Har nu lyckats med det omöjliga! Löste det med hjälp av diverse guider plus en hel del tur!

Gjorde massa olika saker så jag vet inte riktigt vilken som gjorde susen :)

När jag väl hade fått Ubuntu att funka genom att ta bort Windows egna bootpartition återskapade jag en ny tänkt bootpartion och flaggade den som "boot". Jag editerade också grub.cfg med hjälp av den här guiden. Efter detta bootade jag med min WindowsCD och reparerade Windows bootmgr. Efter allt detta har jag nu fått allt att funka! \o/
rokk

Inlägg av rokk »

dekem skrev:Har nu lyckats med det omöjliga! Löste det med hjälp av diverse guider plus en hel del tur!
Bra jobbat! :D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"