Problem med trådlös uppkoppling med Compaq 6715s
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Problem med trådlös uppkoppling med Compaq 6715s
Hej
Har precis installerat Ubuntu 11.04 (tror jag det är) och det verkar riktigt schysst! Men tyvärr kommer jag inte ut på nätet, står något felmeddelande med firmware när jag går in på trådlös uppkoppling.
När jag kollade en annan post här på forumet så ville ni att man skulle skriva något i terminalen, är det "dash" ni menar?
Tack på förhand!
Har precis installerat Ubuntu 11.04 (tror jag det är) och det verkar riktigt schysst! Men tyvärr kommer jag inte ut på nätet, står något felmeddelande med firmware när jag går in på trådlös uppkoppling.
När jag kollade en annan post här på forumet så ville ni att man skulle skriva något i terminalen, är det "dash" ni menar?
Tack på förhand!
Re: Problem med trådlös uppkoppling med Compaq 6715s
Har du testat att köra igång Hårdvarudrivrutiner för att se om det inte finns några där för ditt trådlösa?
Nej det har jag inte. Hur gör jag det?
Du kör 11.04, med vertygs/programpanelen till höger?
I så fall klickar du på Ubuntuloggan, du får fram en sökruta. Skriv hårdvaru. Klicka igång programmet.
Om du kör vanliga Gnomeskrivbordet, med paneler uppe och nere, så hittar du programmet under "System" -> "Administration".
I så fall klickar du på Ubuntuloggan, du får fram en sökruta. Skriv hårdvaru. Klicka igång programmet.
Om du kör vanliga Gnomeskrivbordet, med paneler uppe och nere, så hittar du programmet under "System" -> "Administration".
Jag blandade visst ihop versionerna. Jag kör 11.10 unity. Sorry. Men det kanske är samma som i 11.04?
En annan fråga: är det dumt att köra 11.10. Såg att 11.04 har långsupport och har mer dokumenterat här på ubuntu sverige.
En annan fråga: är det dumt att köra 11.10. Såg att 11.04 har långsupport och har mer dokumenterat här på ubuntu sverige.
Det ska vara samma som i 11.04. Skillnaden är att du vid inloggning i 11.04 kan välja att köra med Gnomeskrivbord. Har du 11.10 kan du inte det utan det kör med Unity.
Har du inte gjort några ändringar i utseendet så har du panelen i vänstersidan av skärmen, inte höger som jag skrev innan.
11.04 har inte LongTermSupport utan det är 10.04 Lucid Lynx som har det. Vad jag har förstått kommer versionen 12.04 att också ha det.
När det gäller support så är versionerna 11.04 och 11.10 ganska lika så det ska vara jämnt skägg där.
Har du inte gjort några ändringar i utseendet så har du panelen i vänstersidan av skärmen, inte höger som jag skrev innan.

11.04 har inte LongTermSupport utan det är 10.04 Lucid Lynx som har det. Vad jag har förstått kommer versionen 12.04 att också ha det.
När det gäller support så är versionerna 11.04 och 11.10 ganska lika så det ska vara jämnt skägg där.
Jag har försökt att skriva in "hårdvaru" i sökfunktionen men det funkar inte. Kan det ha något att göra med att när jag startar upp Ubuntu så klagar den på att jag inte är online och att det svenska språkstödet inte är helt installerat?
Jag har med hjälp av hjälpfunktionen försökt att få det trådlösa nätverkskortet att fungera, bla med hjälp av programmet "sudo" i terminalen. Och så vitt jag förstår så verkar det finnas en drivrutin installerad (tror den hette b43). Men längst uppe i högra hörnet när jag klickar på nätverksikonen så står det "firmware missing" under det trådlösa nätverket och inga nätverk finns att ansluta till.
Jag har med hjälp av hjälpfunktionen försökt att få det trådlösa nätverkskortet att fungera, bla med hjälp av programmet "sudo" i terminalen. Och så vitt jag förstår så verkar det finnas en drivrutin installerad (tror den hette b43). Men längst uppe i högra hörnet när jag klickar på nätverksikonen så står det "firmware missing" under det trådlösa nätverket och inga nätverk finns att ansluta till.
Prova att starta datorn med en trådbunden internet och sen kolla om det dyker upp nått i hårvarudrivrutiner.. Jag skulle tro att där kommer du att finna ditt trådlösa kort!!!
Precis. Och passa då också på att gå till systeminställningar -> språkstöd (languagesupport) för att få fullt stöd för svenska.
edit
Passa också på att se till så att du har gjort alla uppdateringar.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1738722
edit
Passa också på att se till så att du har gjort alla uppdateringar.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1738722
Tyvärr så har jag inte möjlighet att koppla in datorn trådbundet:-(
Är det möjligt att ladda ner uppdateringarna som skulle ha laddats ner från "update manager" manuellt och installera dessa? Anledningen till detta är att jag inte kan koppla upp mig via sladd utan endast trådlöst:-(
Efter många om och men lyckades jag koppla in datorn med hjälp av kabel (jag bor för tillfället i Kambodja så det är inte så enkelt) och det löste problemet! Det gick väldigt smidigt!
Så nu funkar Wifi - ibland. Jag har generellt svag uppkoppling men med ubuntu nu går det inte att surfa för den kopplar upp och ner hela tiden. Finns det något att göra för att kunna öka styrkan eller stabiliteten?
Så nu funkar Wifi - ibland. Jag har generellt svag uppkoppling men med ubuntu nu går det inte att surfa för den kopplar upp och ner hela tiden. Finns det något att göra för att kunna öka styrkan eller stabiliteten?
Det sitter i den internet motpart du har förmodar jag, men om du tycker att din fråga är besvarad och att det fungerar så kan du sätta tråden löst..Agorazo skrev:Efter många om och men lyckades jag koppla in datorn med hjälp av kabel (jag bor för tillfället i Kambodja så det är inte så enkelt) och det löste problemet! Det gick väldigt smidigt!

Det funkar när jag använder Vista (som jag gör just nu) och är obrukbart med Ubuntu så något konstigt är det med Ubuntu. Även om det brukar pendla mellan 0 "staplar" och 1 i Vista...
Men absolut, problemet med att jag inte lyckades installera drivrutinerna är löst. Tack så mycket för hjälpen med det!
Men absolut, problemet med att jag inte lyckades installera drivrutinerna är löst. Tack så mycket för hjälpen med det!