bör jag köra Ubuntu igen?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
behedwin

bör jag köra Ubuntu igen?

Inlägg av behedwin »

Hej

Jag har en gång för länge sedan gjort ett försök att använda Ubuntu. Men jag gav upp då jag tyckte det blev för struligt att köra de dagliga progam som jag behövde.

Idag funderar jag på om det är värt att ge Ubuntu ett nytt försök.

Jag är 110% nybörjare. Jag är en gedigen windows användare.
I mitt huvud är det en fördel att köra Ubuntu då det inte belastar datorn så mycket med ett onödigt tungt OS. Att jag får en snabb dator och ett snabbt OS.

Jag använder datorn till mycket film och surf.
Jag surfar med firefox och älskar dess plugin
Jag använder photoshop dagligen och jag spelar spel som minecraft och eve online.
Jag har behov att kunna använda Steam och program för att prata med kompisar, då använder jag teamspeak och ventrilio samt mumble.

Så med denna korta infon om mig och min datavana, dataanvändning...
är det klokt att ge mig på Ubuntu igen?
Antec

Re: bör jag köra Ubuntu igen?

Inlägg av Antec »

Hej du behöver ju inte överge Windows alls du kan ju installera Ubuntu som ett program i windows med Wubi eller också kan du installera Ubuntu sida vid sida med Windows. Då får du ju liksom båda världarna och kan själv utforska vad och hur Ubuntu passar dej utan att ge avkall på dom beroende program du använder i windows..

Ubuntu har Firefox som standard, film och surf och musik fungerar likvärdigt med Windows med viss tvekan då från Voddler?
Men många använder tjänsten som Headweb har och dom flesta filmer där fungerar med linux sist jag använde den tjänsten i varjefall.

Spotify fungerar bra i linux.. Photoshop får man kolla att den version du har går att köra igång under Wine, annars finns ju gimp som är ett rätt bra program för bildhantering.. Spel i Ubuntu är den stora nackdelen jämfört med Windows, om Spel är jätte viktigt så bör du ha kvar Windows som en del i ditt system..
behedwin

Inlägg av behedwin »

Tack

Vad tjänar jag på att köra ubuntu i windows med wubi? Förutom att jag får tid att testa och utvärdera... Jag menar, windos körs ju fortfarande och segar ned systemet.
Antec

Inlägg av Antec »

behedwin skrev:Tack

Vad tjänar jag på att köra ubuntu i windows med wubi? Förutom att jag får tid att testa och utvärdera... Jag menar, windos körs ju fortfarande och segar ned systemet.
Du tjänar att det går snabbt att växla från Ubuntu till windows och inte behöver starta om datorn för att byta operativ.. Själv skulle jag välja sida vid sida installation, tar längre tid att byta operativ men då kör man båda systemet avskilda från varandra, alltså hårvaran bryr sig bara om ett system i taget..
Senast redigerad av 2 Antec, redigerad totalt 26 gång.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Antec skrev:

Du tjänar att det går snabbt att växla från Ubuntu till windows och inte behöver starta om datorn för att byta operativ.. Själv skulle jag välja sida vid sida installation, tar längre tid att byta operativ men då kör man båda systemet avskilda från varandra, alltså hårvaran bryr sig bara om ett system i taget..
Det här "inte behöver starta om datorn för att byta operativ" stämmer inte alls!
Det här stämmer inte heller " windos körs ju fortfarande och segar ned systemet"

Ubuntu körs direkt på hårdvaran, enda skillnaden mot en vanlig installation är att Ubuntus hela filsystem lagras i en stor NTFS-fil.

För information om hur en wubi-installation fungerar se > http://ubuntu.se/content.php/432-How-to ... -With-Wubi

Den största fördelen med att göra en wubi-installation är att du inte behöver tänka på partitioner eller att återställa MBR om du inte vill ha kvar Ubuntu.
Du behöver inte ens bränna en CD eller skapa ett bootbart USB-minne.
Tröttnar du på Ubuntu eller vill prova en annan wubi-installation så avinstallerar du i Windows "Lägg till Ta bort Program".
Antec

Inlägg av Antec »

Rune.K skrev:
Antec skrev:

Det här "inte behöver starta om datorn för att byta operativ" stämmer inte alls!
Det här stämmer inte heller " windos körs ju fortfarande och segar ned systemet"

Ubuntu körs direkt på hårdvaran, enda skillnaden mot en vanlig installation är att Ubuntus hela filsystem lagras i en stor NTFS-fil.

För information om hur en wubi-installation fungerar se > http://ubuntu.se/content.php/432-How-to ... -With-Wubi

Den största fördelen med att göra en wubi-installation är att du inte behöver tänka på partitioner eller att återställa MBR om du inte vill ha kvar Ubuntu.
Du behöver inte ens bränna en CD eller skapa ett bootbart USB-minne.
Tröttnar du på Ubuntu eller vill prova en annan wubi-installation så avinstallerar du i Windows "Lägg till Ta bort Program".
Det var fel av mig, jag har aldrig kört Wubi egentligen så jag antog det bara dumt nog :-\ .. Men i vilket fall som helst så tycker jag det borde vara enklare att använda sida vid sida.. Så jag får be om ursäkt där, bra att jag fick veta hur det ligger till med Wubi.. Sist jag använde Windows är 6 år sen så det är klart man missat en hel del där, Wubi är nog enklare också om man vill prova bara..
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Antec skrev: ...
Det var fel av mig, jag har aldrig kört Wubi egentligen så jag antog det bara dumt nog :-\ .. Men i vilket fall som helst så tycker jag det borde vara enklare att använda sida vid sida.. Så jag får be om ursäkt där, bra att jag fick veta hur det ligger till med Wubi.. Sist jag använde Windows är 6 år sen så det är klart man missat en hel del där, Wubi är nog enklare också om man vill prova bara..
Ingen fara. :)

Jag tycker bara det är tråkigt att okunskapen om wubi-installation är så hög, här på det nästan Officiella Svenska Ubuntuforumet. ;)
Speciellt när man tänker på att ubuntu-se.org har i uppdrag att sprida och marknadsföra Ubuntu här i Sverige.

En wubi-installation är helt klart det enklaste att göra om någon vill prova på Ubuntu!

Jag har även skrivet en guide om hur man räddar sina filer på en kraschad wubi-installation, om olyckan skulle vara framme.
Se > http://ubuntu.se/threads/18574-R%C3%A4d ... stallation
behedwin

Inlägg av behedwin »

finns det någon snäll guide att köra efter för att snabbt testa lite ubuntu med en wubi installation?

låter som det är rätt väg att ta och sedan övergå till sida vid sida om jag väljer att va kvar och verkligen använda ubuntu.

för övrigt
är ubuntu en bra plattform att köra ha som OS på en server dator?
Antec

Inlägg av Antec »

behedwin skrev:finns det någon snäll guide att köra efter för att snabbt testa lite ubuntu med en wubi installation?

låter som det är rätt väg att ta och sedan övergå till sida vid sida om jag väljer att va kvar och verkligen använda ubuntu.

för övrigt
Ubuntu är bra som användar dator, på Server sida använder vi Debian.. Men jag antar att Ubuntu är bra där med!!! Stabiliteteten och långsiktigheten finns i Debian..
Lennie

Inlägg av Lennie »

behedwin skrev:finns det någon snäll guide att köra efter för att snabbt testa lite ubuntu med en wubi installation?
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Rune.K skrev:Jag tycker bara det är tråkigt att okunskapen om wubi-installation är så hög, här på det nästan Officiella Svenska Ubuntuforumet. ;)
Speciellt när man tänker på att ubuntu-se.org har i uppdrag att sprida och marknadsföra Ubuntu här i Sverige.
Kunskapen finns, däremot inte så många som väljer Wubi.

Wubi är ett mycket bra första prova på alternativ och kanske borde promotas mer här för nya användare. Problemet är dock att de flesta redan installerat t.ex Ubuntu på hårddisken när de kommer hit för att få hjälp. Kanske en blänkare om att Wubi finns som alternativ t.ex på nedladdningssidan vore en lösning.

Funktionsmässigt så skiljer sig Wubi från en normalinstallation med att den jobbar med virtuella diskar (root.disk och swap.disk) som normalt ligger under C:\ubuntu\disks. En begränsning, bra att veta, är också att man bara kan ha en Wubi-installation samtidigt.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Ett wubi-installerat Ubuntu fungerar likadant som ett så kallat riktigt Ubuntu.

Det finns dock några få skillnader, den ena är att man inte kommer åt sina Windowsfiler på samma sätt.
Hur man gör:
Det går bra att komma åt sina filer i Windows XP ifrån Ubuntu, som är installerat i Windows.

I filhanteraren hittar du alla dina windowsfiler i "File System" i mappen "host".
Dvs /host och du har fulla rättigheter...
Man bör nog undvika mappen /host/ubuntu, där ligger hela ubuntusystemet.

Har du som jag en Data-partition i Windows så dyker den upp på vanligt vis i Ubuntu.
Källa > http://ubuntu.se/content.php/432-How-to ... -With-Wubi

Den andra är hur man kommer åt sina filer i en kraschad wubi-installation.
Hur man gör det, finns att läsa här > http://ubuntu.se/threads/18574-R%C3%A4d ... light=wubi

För det tredje så bör man naturligtvis undvika alla verktyg som har med partitionering att göra, men det är nog sällan en nybörjare är intresserad av det, eller hur?

Likaså bör man kanske inte jiddra med verktygen för Grub heller...

Men för övrigt lär det inte finnas några skillnader vad det gäller användandet, så alla vanliga frågor kan besvaras exakt likadant som i ett så kallat riktigt Ubuntu.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

för övrigt
Här finns nedladdningssidan > http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/windows-installer

I stora drag:
Du hämtar hem wubi.exe och kör igång den.
Du fyller i några uppgifter och väljer Ubuntu eller någon variant, själv kör jag helst Kubuntu.
Därefter hämtas installationsfilerna, tar några minuter om du har en snabb lina.
Datorn startar om och installerar Ubuntu...

När allt är klart så har du 2 alternativ att välja på när du startar datorn.

Lycka till!
/Rune
oddvar
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av oddvar »

Hej, om du er Windows anvendare torde jag foresla for dig att se paa
Linux Mint ?
http://www.linuxmint.com
For mig var det som Windows men bestamde mig til sist
for bodhilinux.com med Enlightenment (E17)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Linux Mint 11 (Kataya) är väldigt bra, och är betydligt enklare än Ubuntu 11.10 att använda.

För att installera Linux Mint inuti Windows, så laddar man ner ISO-filen och bränner till CD.
CDen startar man sedan i Windows, då går wubi.exe igång.
Sedan är det bara att följa instruktionerna.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"