Problem att återställa lösenord

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Hannibal
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Problem att återställa lösenord

Inlägg av Hannibal »

Hej,
Efter att jag uppdaterat till Ubuntu 11.10 (där jag inte kan minnas att jag skulle ha bytt lösenord, och i vilket fall som helst hittar jag inte mitt lösenord), kan jag inte längre använda mitt lösenord. Jag har googlat problemet, fått tips om hur man återställer lösenordet (https://wiki.ubuntu.com/RecoveryMode, http://www.ubuntu-se.org/wiki/Howtos/recovery-mode, http://www.lathund.nu/2010/01/20/aterst ... -i-ubuntu/, http://www.psychocats.net/ubuntu/resetpassword, etc), men när jag kommer till recovery mode och väljer root-funktionen, så uppstår två problem:
1. när jag skriver text (såväl "passwd <mitt användarnamn> dyker det upp rätt märklig text med koder och tecken omber mig att byta teckenuppsättning. De här uppmaningarna kommer mitt när jag skriver en rad, men verkar inte påverka själva texten jag skriver, så oavsett om det ser konstigt ut, reagerar den inte på den text som dyker upp.
2. den vill inte byta lösenord trots att jag skriver exakt likadant på första och andra gången jag blir ombedd att skriva in det nya lösenordet, utan returnerar texten "Manipuleringsfel för autentiseringelement". Jag sökte på frasen (org "Authentication token manipulation error") och upptäckte att rätt många har liknande problem, men ingen verkar ha problem både med att sakna lösenord och GRUB inte godtar de försök man gör att återställa lösenordet (plus den där märkliga koden).
Finns det någon hyfsat enkel lösning på det här, eller är lösningen så omständlig som att installera om Ubuntu?
Tacksam för svar.
Med vänliga hälsningar,

Lennart
Antec

Re: Problem att återställa lösenord

Inlägg av Antec »

Hannibal

Inlägg av Hannibal »

Om jag förstår Antecs kommentar, så går det inte, eller?
Antec

Inlägg av Antec »

Hannibal skrev:Om jag förstår Antecs kommentar, så går det inte, eller?
Det kommer inte att gå med dom försök vi gjort!!! men det är ju bara mina försök, det kan ju finnas andra som har en annan lösning!
Antec

Inlägg av Antec »

Hittar du en lösning var vänlig att meddela det här!
Hannibal

Inlägg av Hannibal »

Än så länge: inga svar.
Användarvisningsbild
itmannen_online

Inlägg av itmannen_online »

Har du provat detta ?
Först vid boot:
I menyn väljer du det andra alternativet som slutar med texten recovery mode.
Sen väljer du:
root Drop to root shell prompt.

Så detta till sist:
passwd <din användare>

Behöver du skapa ett root-lösenord ?

Kod: Markera allt

sudo passwd root
Antec

Inlägg av Antec »

itmannen_online skrev:Har du provat detta ?
Först vid boot:
I menyn väljer du det andra alternativet som slutar med texten recovery mode.
Sen väljer du:
root Drop to root shell prompt.

Så detta till sist:
passwd <din användare>

Behöver du skapa ett root-lösenord ?

Kod: Markera allt

sudo passwd root
Det är precis så här jag gjorde förra veckan och får det inte att fungera i 11.10.
"manipoleringsfel för autentiseringselement lösenorden är oförändrat"
Lennie

Inlägg av Lennie »

Jag har försökt att googla lite på felmeddelandet du fick, och det verkar kunna ha många helt olika orsaker. En orsak kan vara att det saknas en tom rad efter sista raden i nån konfigurationsfil. Filer som kan vara relevanta är /etc/passwd och /etc/shadow. Men jag tror inte det är så enkelt pga detta:
Hannibal skrev:1. när jag skriver text (såväl "passwd <mitt användarnamn> dyker det upp rätt märklig text med koder och tecken omber mig att byta teckenuppsättning. De här uppmaningarna kommer mitt när jag skriver en rad, men verkar inte påverka själva texten jag skriver, så oavsett om det ser konstigt ut, reagerar den inte på den text som dyker upp.
Hade du bara fått fel tangentbordslayout skulle den inte klaga, utan det enda som skulle hänt är att specialtecknen är felplacerade. Jag misstänker att det blivit nåt fel på nån drivrutin, eller vad det nu kan vara, till tangentbordet... Men jag har ingen aning om hur man kan lösa problemet...

Du kan ju kika lite på loggarna ( /var/log/ ) och se om det ger nåt, tex /var/log/Xorg.0.log.
Hannibal

Inlägg av Hannibal »

Tack för vidare hjälp, men än så länge har jag inte lyckats lösa det.
Du kan ju kika lite på loggarna ( /var/log/ ) och se om det ger nåt, tex /var/log/Xorg.0.log.
Det här kanske fungerar, men hur gör man det?
Likadant:
En orsak kan vara att det saknas en tom rad efter sista raden i nån konfigurationsfil. Filer som kan vara relevanta är /etc/passwd och /etc/shadow.
Hur vet man vad man ska göra åt det? D.v.s. finns det något facit man kan kolla i och jämföra med det som står i mina filer?
Tack på förhand.
Med vänliga hälsningar,
Lennart
Antec

Inlägg av Antec »

Har också googlat på det här fenomenet och det är som du säger Lennie och det verkar riktigt att själva felsträngen jag gav genererar många andra olika problem, hittar inget just specifikt om det vi pratar om här. :'(
Någon kanske vill lägga in den frågan här: http://askubuntu.com/
kanske svarar dom?
Antec

Inlägg av Antec »

Det är ändrat fr.om 11.10 hur felsäkert läge (recovery mode) fungerar.
Tryck upprepade gånger på Esc-tangenten under starten av datorn för att komma åt Grub-menyn.

Välj felsäkert läge:

Välj remount:

Välj netroot:

Då ska du se en prompt som ser ut så ungefär så här
root@k1110:~#
det viktiga är # i slutet.
Nu är du root och kan utföra det du behöver göra, observera att här behövs inget sudo framför kommandona.
Kontrollera om du är uppkopplad med
ping svt.se eller någon annan sajt du vet är online.
avbryt pingandet med
Ctrl-C
Om inte, så skriv
dhclient eth0
Det förutsätter att du ansluter med DHCP och har kabeln inkopplad.
Avsluta med
halt
eller
reboot

Kom ihåg, att om du har en normal installation så behöver du aldrig ange något lösenord för att bli root i felsäkert läge.
Ovanstående fungerar i Ubuntu och Kubuntu 11.10, jag antar att det fungerar likadant med Xubuntu och Lubuntu 11.10

Sen är det som vanligt passwd <användarnamn> eller passwd <root> som kommandon som man använder.. Jag har testat och det fungerar faktiskt, fick det här tipset av Rune.

http://ubuntu.se/threads/18906-Fels%E4k ... #post75428
Senast redigerad av 2 Antec, redigerad totalt 26 gång.
Hannibal

Inlägg av Hannibal »

Ska testa det i morgon bitti. Återkommer efter det. Tack för hjälpen så länge!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"