Har precis formaterat om hårddisken (mekanisk) och var sugen på att prova btrfs då man hört mycket bra om det.
Min spontana reaktion är dock att det känns slöare än ext4? Vad tycker ni? Kan det behöva tweakas?
Journalföring ska man väl bara stänga av om man kör SSD?
btrfs vs ext4
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Re: btrfs vs ext4
Phoronix brukar ha bra koll på det senaste angående filsystem. Det korta svaret är väl att, ja, Btrfs är slöare än EXT4.
Problemet med Btrfs är att det är dåligt på att hantera små filer vilket framför allt gör att uppdateringar tar lång tid. Det finns ett par buggar som tar upp detta. I övrigt så ska det inte vara någon större skillnad i hastighet.svartis skrev:Min spontana reaktion är dock att det känns slöare än ext4?
DPKG is very slow when using BTRFS
Btrfs is extremely slow
Har själv testat Btrfs till och från de senaste 1-2 åren men då jag mest kör utvecklingsversioner så har jag medvetet valt att inte använda Btrfs, då mest pga just slöheten vid uppdateringar.
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Inte mycket slöare, men även slöare på stora filer. När jag återställde en backup så skiljde det ca 5mbyte/sekund vid överföring på en mekanisk hårddisk. Kring 18mbyte/sec med btfrs och kring 23mbyte/sec med ext4, så btrfs känns absolut inte läge för desktop än.