Inställningar i Unity?

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Metalmaid
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inställningar i Unity?

Inlägg av Metalmaid »

Har uppgraderat från 11.04 till 11.10 och använder jag classic så är allt frid och fröjd om man bortser från att jag stör mig på att systemprogrammen hoppat över till kategorierna övrigt och tillbehör i programmenyn.

Just nu försöker jag ge Unity en chans, två eller tre saker jag stör mig på lite.

Jag lyckas inte ändra ikonstorleken på program i launcern, i compiz config står att jag satt dem till storlek 32 men de håller nog 48. (Jämför med storleken i AWN.)

Inte heller kan jag flytta ordningen på programstartarna, tar jag tag i en knapp så scrollar det bara upp och ner...typ.

Och fast jag valt att launchern aldrig ska döljas så döljs den när en del program öppnas.
Antec

Re: Inställningar i Unity?

Inlägg av Antec »

Metalmaid skrev:Har uppgraderat från 11.04 till 11.10 och använder jag classic så är allt frid och fröjd om man bortser från att jag stör mig på att systemprogrammen hoppat över till kategorierna övrigt och tillbehör i programmenyn.

Just nu försöker jag ge Unity en chans, två eller tre saker jag stör mig på lite.

Jag lyckas inte ändra ikonstorleken på program i launcern, i compiz config står att jag satt dem till storlek 32 men de håller nog 48. (Jämför med storleken i AWN.)

Inte heller kan jag flytta ordningen på programstartarna, tar jag tag i en knapp så scrollar det bara upp och ner...typ.

Och fast jag valt att launchern aldrig ska döljas så döljs den när en del program öppnas.
Använder du verkligen Unity i 3D och inte i 2D? Ubuntu classic kan du frångå hädanefter!
Metalmaid

Inlägg av Metalmaid »

Antec skrev:
Metalmaid skrev:Har uppgraderat från 11.04 till 11.10 och använder jag classic så är allt frid och fröjd om man bortser från att jag stör mig på att systemprogrammen hoppat över till kategorierna övrigt och tillbehör i programmenyn.

Använder du verkligen Unity i 3D och inte i 2D? Ubuntu classic kan du frångå hädanefter!
Det hoppas jag, eeh kan man med något kommando kolla det?

Vid uppstart har jag alternativen
* Gnome (funkar inte just alls)
* Gnome classic
* Gnome classic (No effects)
* Recovery console
* Ubuntu
* Ubuntu 2D
* User defined session

När jag installerade 11.04 så hade jag inte stöd för 3D och hade då alternativen:
* Gnome classic
* Gnome classic (No effects)
* Recovery console
* Ubuntu 2D
* User defined session

Gnome som kom till installerade jag själv (tror jag nog), men Ubuntu kom till av sig själv i samband med uppgradering. Det är det uppstartsalternativet jag valt nu vid testning. Och i 2D gick det att flytta om "ikonerna", därför jag reagerade.
Antec

Inlägg av Antec »

För att se om din dator kan hantera Unity i 3D skicka den raden till terminalen:

Kod: Markera allt

/usr/lib/nux/unity_support_test -p
Antec

Inlägg av Antec »

Jag sitter på 12.04 och har valt att bara ha Ubuntu 3D och Ubuntu 2D, jag har inte installerat program som är beroende av gnome-shell det roliga är att Linux Spotify fungerar fint än så länga ;D
Metalmaid

Inlägg av Metalmaid »

Antec skrev:För att se om din dator kan hantera Unity i 3D skicka den raden till terminalen:

Kod: Markera allt

/usr/lib/nux/unity_support_test -p
Svaret lyder:
OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation
OpenGL renderer string: GeForce FX 5200/AGP/SSE/3DNOW!
OpenGL version string: 2.1.2 NVIDIA 173.14.30

Not software rendered: yes
Not blacklisted: no
GLX fbconfig: yes
GLX texture from pixmap: yes
GL npot or rect textures: yes
GL vertex program: yes
GL fragment program: yes
GL vertex buffer object: yes
GL framebuffer object: yes
GL version is 1.4+: yes

Unity 3D supported: no

Så systemet driver lite med mig?
Antec

Inlägg av Antec »

Då är det kört för dej att använda Unity med 3D tyvärr!
Metalmaid

Inlägg av Metalmaid »

Antec skrev:Då är det kört för dej att använda Unity med 3D tyvärr!
Ingen katastrof, vet man att det är så är det ju bara att acceptera. För byter dator gör jag ju inte, arbetslös som jag är.

Får glädja mig åt att systemet påstår att det accepterar nVidia-drivrutinerna, fast jag överväger å gå tillbaka till default (noveau) faktiskt. Det får jag klura på...
Antec

Inlägg av Antec »

Metalmaid skrev:
Ingen katastrof, vet man att det är så är det ju bara att acceptera. För byter dator gör jag ju inte, arbetslös som jag är.

Får glädja mig åt att systemet påstår att det accepterar nVidia-drivrutinerna, fast jag överväger å gå tillbaka till default (noveau) faktiskt. Det får jag klura på...
Att använda Unity i 2D är inte heller fel!
EDIT Skrivbordet Unity som introducerades i förra versionen har fått en uppryckning och kravet på 3d-grafik finns där inte längre. Ubuntu blir därmed återigen en distribution du kan installera på äldre datorer utan kraftfull grafik.
Metalmaid

Inlägg av Metalmaid »

Antec skrev:
Metalmaid skrev:

Att använda Unity i 2D är inte heller fel!
EDIT Skrivbordet Unity som introducerades i förra versionen har fått en uppryckning och kravet på 3d-grafik finns där inte längre. Ubuntu blir därmed återigen en distribution du kan installera på äldre datorer utan kraftfull grafik.
Jag klagar inte, inte jättemycket iaf. Bara anmärker på sådant som kunde varit bättre.

Oavsett så känns detta väldigt modernt om jag jämför med min datorkarriär. Space Invaders på en Oric 1, tv:n som skärm, program inläst från kasetteband, knappa kommandon för att läsa in från kassettebandet. Storebror lärde mig ;D
Antec

Inlägg av Antec »

Gammal it älskar jag ;D Man behöver inte ha det nyaste fär att ha kul med en dator! så tycker jag i allafall :glad:
Metalmaid

Inlägg av Metalmaid »

Antec skrev:Gammal it älskar jag ;D Man behöver inte ha det nyaste fär att ha kul med en dator! så tycker jag i allafall :glad:
Helt klart, i mitt läge får man ta vad man har. Semi-gammaldator som semifungerar, det betyder datorn startar felfritt men funkar inte felfritt i förhållande till vad opertivet säger att det behöver kontra vad som finns och vice versa. Skitbra beskrivet eller hur? Skulle jag bara surfa och nyttja libre office, var det frid å fröjd med andra ord, men jag är ju semianvändare. Kan inte mycket, men mer än många fler, så då klickar jag å kikar å på den vägen blir det. ;D

Söker tweakprogram, så jag kan trixa med det jag har om man säger så.
Antec

Inlägg av Antec »

Helt klart, i mitt läge får man ta vad man har. Semi-gammaldator som semifungerar, det betyder datorn startar felfritt men funkar inte felfritt i förhållande till vad opertivet säger att det behöver kontra vad som finns och vice versa. Skitbra beskrivet eller hur? Skulle jag bara surfa och nyttja libre office, var det frid å fröjd med andra ord, men jag är ju semianvändare. Kan inte mycket, men mer än många fler, så då klickar jag å kikar å på den vägen blir det. ;D

Ubuntu tweek tools är inte riktigt klart än för 11.10 men det finns en bra variant jag använder själv kolla här,

För ni som vill redan nu använda Ubuntu tweeks i Ubuntu 11.10 testa det här versionen https://launchpad.net/~tualatrix/+archive/next
Jag använder den och det fungerar bra!
Metalmaid

Inlägg av Metalmaid »

Antec skrev:

Ubuntu tweek tools är inte riktigt klart än för 11.10 men det finns en bra variant jag använder själv kolla här,

För ni som vill redan nu använda Ubuntu tweeks i Ubuntu 11.10 testa det här versionen https://launchpad.net/~tualatrix/+archive/next
Jag använder den och det fungerar bra!
Tack för tipset, men jag väntar tills det kommer en officiell release. Jag har ju bara varit med ubuntu några veckor så det är nytt, blir det fel får jag börja om fån noll å då blir det trök igen, med skrivare, bankid osv.
Antec

Inlägg av Antec »

BankID är ett eget kapitel hehe, Tweek-vertygen är på väg, så det bör inte vara många dagar bort!
Användarvisningsbild
matza55
Kontakt:

Inlägg av matza55 »

Antec skrev:BankID är ett eget kapitel hehe, Tweek-vertygen är på väg, så det bör inte vara många dagar bort!
Jag har lyckats att få det "otrevliga" Bankid att funka! Ubuntu är på G!
Metalmaid

Inlägg av Metalmaid »

matza55 skrev:
Antec skrev:BankID är ett eget kapitel hehe, Tweek-vertygen är på väg, så det bör inte vara många dagar bort!
Jag har lyckats att få det "otrevliga" Bankid att funka! Ubuntu är på G!
Jag fick BANK-id å funka före skrivaren.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"