Unity och Compiz i Ubuntu 11.10

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
jonze168
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Unity och Compiz i Ubuntu 11.10

Inlägg av jonze168 »

Hej! Är väldigt ny med Ubuntu, installerade 11.10 igår och har aldrig använt Linux innan över huvud taget. Då vet ni det

Jag har problem med att konfigurera Unity (visst är det namnet på skrivbordsmiljön?) med CompizConfig Settings Manager. Jag ändrar på en massa reglage men ingenting händer.

Var borde jag börja leta efter problem?

grafikkort: nVidia GF GT540M 2GB
med proprietary drivers för att kunna köra just unity-desktopen

edit: det verkar också som att alla inställningar återgår till default varje gång jag stänger ccsm. kan det ha med användarrättigheter att göra? hur ställer jag in det i ubuntu?

editar lite eftersom nu:
testade att köra från terminalen och fick felmeddelandet:

Kod: Markera allt

jonas@jonas-PC:~$ compiz --replace
Checking if settings need to be migrated ...no
Checking if internal files need to be migrated ...no
Backend     : gconf
Integration : true
Profile     : default
Adding plugins
Skipping upgrade com.canonical.unity.unity.01.upgrade
Skipping upgrade com.canonical.unity.unity.02.upgrade
Initializing core options...done
Initializing bailer options...done
Initializing detection options...done
Initializing composite options...done
Xlib:  extension "GLX" missing on display ":0.0".
Compiz (opengl) - Fatal: glXCreateContext failed
Compiz (bailer) - Info: Ensuring a shell for your session
jonas@jonas-PC:~$ 
(metacity:4813): Gtk-WARNING **: Unable to locate theme engine in module_path: "pixmap",

(metacity:4813): Gtk-WARNING **: Unable to locate theme engine in module_path: "pixmap",

fixade det med:

sudo apt-get install gtk2-engines-pixbuf
får se om det funkar nu
ubot

Re: Unity och Compiz i Ubuntu 11.10

Inlägg av ubot »

Du ska logga in i Unity om du väljer det när du loggar in med ditt användarnamn och lösenord. När du är inne i Ubuntu med Unity så konfigurerar du Unity med CompizConfig Settings Manager. Skriv det här i Terminalen så ska CompizConfig Settings Manager starta:

ccsm &
I CCSM finns det ett alternativ som heter Unity. Där hittar du lite inställningar för Unity. Detta förutsätter att CCSM är installerat på ditt system. Om det inte är det så installerar du det med kommandot:

sudo apt-get install compizconfig-settings-manager
jonze168

Inlägg av jonze168 »

Yes, ccsm är installerat och jag loggar in på "unity" och inte "unity2D" men det verkar som att det blir 2D ändå har jag upptäckt. När jag tabbar mellan panelerna (med ctrl+alt+tab) så står det "unity-2d-launcher" och "unity-2d-panel". Heter panelerna så även i unity3d?
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

jonze168 skrev:Yes, ccsm är installerat och jag loggar in på "unity" och inte "unity2D" men det verkar som att det blir 2D ändå har jag upptäckt. När jag tabbar mellan panelerna (med ctrl+alt+tab) så står det "unity-2d-launcher" och "unity-2d-panel". Heter panelerna så även i unity3d?
Kopiera/klistra in följande kommandon:

lspci -nn | grep VGA
samt:

/usr/lib/nux/unity_support_test -p

Kom tillbaks med båda svaren. Exakta svar (kopiera/klistra in här).
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
ubot

Inlägg av ubot »

Yes, ccsm är installerat och jag loggar in på "unity" och inte "unity2D" men det verkar som att det blir 2D ändå har jag upptäckt. När jag tabbar mellan panelerna (med ctrl+alt+tab) så står det "unity-2d-launcher" och "unity-2d-panel". Heter panelerna så även i unity3d?
Det är nog så att ditt Skrivbord faller tillbaka på Unity 2d trots att du loggar in med Unity 3d eftersom det är något som gör att Ubuntu inte fungerar med grafikkortet. Kurdistan misstänker att du har ett hybrikort. Är det så att du har en dator som det går att växla mellan olika grafikkort på? I.s.f. är det mycket möjligt att din dator använder grafikkortet utan stöd för 3d-effekter vilket gör att Skrivbordet faller tillbaka på Unity 2d.
jonze168

Inlägg av jonze168 »

Ja, jag tänkte på det. Har sandybridge-processor (syns ju även nedan). Har märkt att datorn blåser ut en massa mer varmluft än med windows men jag tolkade det som att geforcen var igång snarare än att intel-kortet jobbade stenhårt.

@kurdistan: så här ser det ut:

jonas@jonas-PC:~$ lspci -nn | grep VGA
00:02.0 VGA compatible controller [0300]: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller [8086:0116] (rev 09)
01:00.0 VGA compatible controller [0300]: nVidia Corporation GF106 [GeForce GT 555M] [10de:0df4] (rev a1)

jonas@jonas-PC:~$ /usr/lib/nux/unity_support_test -p
Error: unable to create the OpenGL context
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

jonze168 skrev:Ja, jag tänkte på det. Har sandybridge-processor (syns ju även nedan). Har märkt att datorn blåser ut en massa mer varmluft än med windows men jag tolkade det som att geforcen var igång snarare än att intel-kortet jobbade stenhårt.

@kurdistan: så här ser det ut:

jonas@jonas-PC:~$ lspci -nn | grep VGA
00:02.0 VGA compatible controller [0300]: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller [8086:0116] (rev 09)
01:00.0 VGA compatible controller [0300]: nVidia Corporation GF106 [GeForce GT 555M] [10de:0df4] (rev a1)

jonas@jonas-PC:~$ /usr/lib/nux/unity_support_test -p
Error: unable to create the OpenGL context
Du har hybrid kort. Jag misstänkte det när du skrev om din grafikkort. Läs mer om:
http://linux-hybrid-graphics.blogspot.com/
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
ubot

Inlägg av ubot »

Du måste ställa in vilket kort Ubuntu ska använda. Läs i Kursdistans länk så får du mer information om hybrid-kort i Linux.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"