Unity återskapa/installera
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Unity återskapa/installera
genom ett misstag så har Unity försvunnit hur återskapar jag det eller installerar det på nytt??
har ubuntu 11.10 med classic som fungerar delvis vissa saker i övre panelen är borta.
har ubuntu 11.10 med classic som fungerar delvis vissa saker i övre panelen är borta.
Re: Unity återskapa/installera
När du klickar på kugghjulet i inloggningsrutan, har du bara ett startalternativ kvar?
-
Nej jag har allt kvar och kan logga in i unity men panelen till vänster finns inte och övre panelen saknas allt till höger så man kommer inte till några program eller logga eller stänga av.
Kan man misstänka att du varit in i CompizConfig och ändrat någon inställning som gjort att launchern dolts?
Oavsett så bör du kunna nå alla program genom att trycka Alt+F2.
Antingen kan du ju köra kommandon i fönstret för att återställa unity till default, hur man gör det vet jag inte däremot.
Alternativet är annars att trycka på hussymbolen i fönstret och sedan leta dig fram till compizconfig, för att där ställa om inställningarna för det som dolts.
Oavsett så bör du kunna nå alla program genom att trycka Alt+F2.
Antingen kan du ju köra kommandon i fönstret för att återställa unity till default, hur man gör det vet jag inte däremot.
Alternativet är annars att trycka på hussymbolen i fönstret och sedan leta dig fram till compizconfig, för att där ställa om inställningarna för det som dolts.
-
när jag aktiverar unity plugin så säger den att den är i konflikt med gnome
Starta Ubuntu 2D, sen till vänster i compiz-config finns en knapp som heter "inställningar" gå in dit tryck på knappen "återställ standard inställningar" sen startar du om och gå in från Ubuntu 2D igen och startar compiz-config men nu aktiverar du "Ubuntu Unity Plugin" starta sen om direkt och prova logga in i Ubuntu 3D, Det kommer att finnas vissa beroende/konflikter som ska lösas men tryck bara på den högra knappen av dom tre som kommer att komma upp då du ska aktivera Unity-Pluggen i Compiz, det är om jag minns rätt 3 olika beroende/konflikter som du måste lösa med att trycka 3 gånger på frågorna..
-
gnome blir inte förstörd då??
Nej det tror jag inte, du ställer ju bara på Unity-pluggen så att den fungerar i 3D och så fort man har installerat compiz så måste pluggen vara i bockat under compiz för att du ska få igång unity i 3D, tips rör så lite som möjligt utanför unity-pluggen i compiz för bästa stabilitet.. Om du sitter i gnome.shell så finns inte knappen unity-plugin alls under compiz vad jag vet? Varför kraschade Compiz för dej egentligen minns du vad du gjorde då det kraschade?Starta Ubuntu 2D, sen till vänster i compiz-config finns en knapp som heter "inställningar" gå in dit tryck på knappen "återställ standard inställningar" sen startar du om och gå in från Ubuntu 2D igen och startar compiz-config men nu aktiverar du "Ubuntu Unity Plugin" starta sen om direkt och prova logga in i Ubuntu 3D, Det kommer att finnas vissa beroende/konflikter som ska lösas men tryck bara på den högra knappen av dom tre som kommer att komma upp då du ska aktivera Unity-Pluggen i Compiz, det är om jag minns rätt 3 olika beroende/konflikter som du måste lösa med att trycka 3 gånger på frågorna..
-
gjorde en uppdatering som kom.
har gjort som du skrev och nu fungerar det.
Tusen tack för hjälpen.
har gjort som du skrev och nu fungerar det.
Tusen tack för hjälpen.
Vad bra att du fick till det!