Tangentbordsproblem i 11.10

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
kallekn
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Tangentbordsproblem i 11.10

Inlägg av kallekn »

Hej,

jag uppdaterade precis till 11.10 och fick några felmeddelanden på vägen, men det mesta verkar funka ändå. Fast inte riktigt. Ett tangentbordsproblem har dykt upp. Dels kan jag inte skriva svenska tecken (eller andra icke-ascii-tecken) på många ställen, exempelvis i Gedit eller i addressfältet i Chrome, dels får jag inte Ibus att fungera rätt när jag vill använda den inmatningsmetoden. Ibus startar som den ska, men den meddelar hela tiden att det inte finns något inmatningsfönster, trots att det gör det.

Vad är fel, och hur ska det åtgärdas, undrar vän av ordning...?
Bowmore

Re: Tangentbordsproblem i 11.10

Inlägg av Bowmore »

Om du inte redan klurat ut det så:
kallekn skrev:Ett tangentbordsproblem har dykt upp. Dels kan jag inte skriva svenska tecken (eller andra icke-ascii-tecken) på många ställen, exempelvis i Gedit eller i addressfältet i Chrome
Systeminställningar > Tangentbordslayout, välj Svensk
kallekn skrev:dels får jag inte Ibus att fungera rätt när jag vill använda den inmatningsmetoden. Ibus startar som den ska, men den meddelar hela tiden att det inte finns något inmatningsfönster, trots att det gör det.
Systeminställningar > Språkstöd > fliken Språk
Inmatningsmetod för tangentbord , välj ibus
kallekn

Inlägg av kallekn »

Bowmore skrev:Systeminställningar > Tangentbordslayout, välj Svensk
Nix. Jag har svenskt tangentbord, och det funkar utmärkt exempelvis i LibreOffice. Men om jag trycker på åäö i Gedit eller i adressfältet för Chrome så händer inget alls.
Bowmore skrev:Systeminställningar > Språkstöd > fliken Språk
Inmatningsmetod för tangentbord , välj ibus
Jo tack, det har jag försökt, fast det går inte, för där finns bara en pil, det går inte att trycka på den för att välja någon inmatningsmetod. :-(
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hmm, vad ger kommandot

Kod: Markera allt

locale
Kan du välja ibus i menyn du får upp med kommandot

Kod: Markera allt

im-switch -c
kallekn

Inlägg av kallekn »

locale ger följande:

kallekn@kalle-portebla:~$ locale
LANG=eo.utf8
LANGUAGE=eo:fi:sv:ru:en
LC_CTYPE="eo.utf8"
LC_NUMERIC="eo.utf8"
LC_TIME="eo.utf8"
LC_COLLATE="eo.utf8"
LC_MONETARY="eo.utf8"
LC_MESSAGES=eo.UTF-8
LC_PAPER="eo.utf8"
LC_NAME="eo.utf8"
LC_ADDRESS="eo.utf8"
LC_TELEPHONE="eo.utf8"
LC_MEASUREMENT="eo.utf8"
LC_IDENTIFICATION="eo.utf8"
LC_ALL=
kallekn@kalle-portebla:~$ ^C
kallekn@kalle-portebla:~$

im-switch -c

säger att paketet inte är installerat. efter att jag installerat det får jag möjlighet att välja ibus, men jag kan inte se att det ändrar något.

PS: Jodå, efter att jag loggat ut och in igen så fungerar nu plötsligt allt precis som det ska! Märkligt! Varför behövdes detta?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

kallekn skrev:PS: Jodå, efter att jag loggat ut och in igen så fungerar nu plötsligt allt precis som det ska! Märkligt! Varför behövdes detta?
Vissa förändringar kräver att man loggar in igen andra t.o.m att man startar om datorn. Det beror på i vilket skede saker och ting startas upp. I det här fallet startas ibus upp per session vilket innebär att du behövde logga in igen.
kallekn

Inlägg av kallekn »

Bowmore skrev:
kallekn skrev:PS: Jodå, efter att jag loggat ut och in igen så fungerar nu plötsligt allt precis som det ska! Märkligt! Varför behövdes detta?
Vissa förändringar kräver att man loggar in igen andra t.o.m att man startar om datorn. Det beror på i vilket skede saker och ting startas upp. I det här fallet startas ibus upp per session vilket innebär att du behövde logga in igen.
Förlåt, jag var otydlig. Jag menade: varför måste man starta Ibus på detta konstiga sätt? Och varför fungerade icke-asciitecken inte ordentligt innan detta var gjort?

Inte för att det spelar någon roll, jag är jättenöjd nu! Och gilla nya Gnome och Gwibber starkt. :-)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

kallekn skrev:Förlåt, jag var otydlig. Jag menade: varför måste man starta Ibus på detta konstiga sätt? Och varför fungerade icke-asciitecken inte ordentligt innan detta var gjort?
Vid uppgraderingar är det inte självklart att allt fungerar fullt ut som innan. Har själv jobbat med planering av uppgraderingar i nåtverk och har insett komplexiteten. Oftast fungerar det smärtfritt men i vissa fall skapar det problem. Exakt vad ditt problem berodde på mer specifikt är svårt att säga, men gissningsvis hamnade inmatningsmeroden i ett delvis odefinierat läge.
kallekn

Tappat tangentbordsinställningarna ;-(

Inlägg av kallekn »

Hm, märkligt nog kan jag inte längre öppna tangentbordsinställningarna. Jag byter tangentbord med windowsknappen, men skulle vilja ändra det, eftersom knappen fått en ny funktion i Gnome. Men det går inte, eftersom det inte går att öppna inställningarna.

PS: Ännu märkligare: loggar jag ut från Gnome och in i Ubuntu (Unity?) så finns inställningarna där. Och när jag väl ändrat inställningen där så fungerar nya snabbkommandot även i Gnome. Intressant. :unerd:
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"