Månadens insändare i Datormagazin

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
pcfixaren
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Månadens insändare i Datormagazin

Inlägg av pcfixaren »

Nu är min insändare till Datormagazin som jag  skrev i början av februari blivit publicerad och den blev utsänd till månadens insändare. ;D
insändaren löd så här

"Hej Datormagazin

Jag har ett tips på vad ni skulle kunna skriva om i eran tidning.
Ni skriver ju redan om Linux och det är mycket bra, men det finns ett område som ni inte har skrivit om såvitt jag vet, nämligen att det faktiskt går att köpa vanliga pc datorer, både bärbara och stationära med Linux förinstallerat i Sverige. Men hur bra är dessa datorer och vad får man för pengarna? Vad ingår det för support osv ?
Hur skulle det vara med ett jämförande test av några av dessa maskiner?
Jag har sett att ni har fått frågor om detta tidigare och jag är säker på att det är ett område som intresserar många nu när Linux växer sig allt starkare och vi konsumenter mer eller mindre kommer drunknar i Vista-reklam i TV och tidningar i och med att Microsoft sparkar igång sina reklamkampanjer.
Det är ju faktiskt långtifrån alla som vill ha Vista när de köper en ny dator, vi har faktiskt ett val som konsumenter, men det kan ibland vara svårt att välja om man inte vet om att man har ett val, utan tror att det bara finns ett alternativ"

Deras kommentar lyder:
"Visst har du rätt i att det behövs en motvikt till den förkrossande dominans som Microsoft Vista har i media just nu. Stort tack för et bra artikelförslag, vi ska se om vi kan få ihop tillräckligt många produkter för att kunna göra ett vettigit test. Det är långt ifrån omöjligt"

Jag hoppas att det blir något av detta
Om Ni som läser detta har en firma som säljer linuxdatorer så kan ni ju höra av er till Datormagazin så de får tillräckligt många produkter att testa.

http://ggsdata.se , http://Ubox.se
http://compless.se, http://www.effbe.se
http://www.ferni.se, http://www.unode.se
Användarvisningsbild
Faie
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

SV: Månadens insändare i Datormagazin

Inlägg av Faie »

nice nice...

Hoppas verkligen att dom skriver ngt..
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

kalasbra insändare... mer sånt :)
Kerath

Inlägg av Kerath »

Datormagazin damp ner i brevlådan idag och jag läste din insändare. Jag håller med helt och hållet. Dessutom tycker jag att stora datortillverkare som dell, hp och compaq borde skärpa sig och ha fler datorer med förinstallerat linux eller i alla fall låta konsumenten välja. Detta är särskilt viktigt på bärbara eftersom man inte kan bygga dem själv.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Mycket bra insändare, jag satt och gottade mej åt den när jag öppnade DMZ
:D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
dlundh
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av dlundh »

Kerath skrev:datortillverkare som dell, hp och compaq
hp och compaq är samma sen några år tillbaka.

dell och lenovo erbjuder väl vissa system med linux? Vet inte hur det är i Sverige dock.

IBM har dels Intellistations man kan få med Linux och dels Open Power med Linux. Fast det kostar skjortan, byxorna, skorna och resten av garderoben.
--
dlundh
Min IT-blogg
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

dlundh skrev:
hp och compaq är samma sen några år tillbaka.

dell och lenovo erbjuder väl vissa system med linux? Vet inte hur det är i Sverige dock.

IBM har dels Intellistations man kan få med Linux och dels Open Power med Linux. Fast det kostar skjortan, byxorna, skorna och resten av garderoben.
Visst jag glömde att de slagit sig ihop.

Visst har de några datorer med linux i även i Sverige men de går nästan att räkna på en hands fingrar. Vad är problemet med att kunden får välja vilket OS som ska vara installerat? Alltså, gör så att _alla_ bärbara datorer kan fås med linux förinstallerat, när det gäller stationära kan de skicka med en skiva bara.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Jag tycker också att det var en väldigt bra insändare. Själv har jag inte läst Datormagazin på några år. Där jag jobbade för några år sedan prenumererade vi på den och där läste jag den och tyckte att det var en väldigt bra tidning så kanske jag skulle börja prenumerera på den. (Jag prenumererade på den gamla Commodore-tidningen Datormagazin på 80-talet och början av 90-talet men det var ju en annan tidning, dock med samma namn.)
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av ninetwozero »

linuxpower :D
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"