Började med att installera in Ubuntu 9.10 och uppgraderade sedan till 10.10. behöver ha xp på datorn för ett par program och funktioner som inte alls vill fungera med ubuntu, tex "videofångst" Därför installerade jag in xp pro (så segt) och sen använde jag mig av ubuntu 9.10 skivan jag hade liggande.
Installerade ubuntu brevis då man skulle kunna välja vid uppstart, men får inte till det, Xp startar automatiskt, internet fungerade inte med ubuntu som det brukat.
Vill köra med senaste ubuntu 11.10 alternativt 10.10, men vet inte hur jag går vidare.
När jag hade instalerat ubuntu 9.10 från cd´n så fanns en fil på skrivbordet som hette installera ubuntu 9.10, tyckte det var märkligt då jag nyss gjort detta.
Nån som vet hur jag trasslar upp detta och går vidare, hade hoppats på att bara behöva uppgradera ubuntu 9.10 för att få de båda operativsystemen.
mvh Dennis
från ubuntu 10.10 till xp+ubuntu 9.10 hur går jag vidare.
Re: från ubuntu 10.10 till xp+ubuntu 9.10 hur går jag vidare
Hur ser dina partitioner ut?
I regel tror jag det gäller så att du installerar windows först. Sen kör du din ubuntu skiva och installerar ubuntu på den partition du önskar. Då skapas en "boot-meny" av ubuntu där du kan välja mellan vilken partition du vill köra.
Förstår inte riktigt ditt problem? Startar XP utan att du har möjlighet att välja något annat?
I regel tror jag det gäller så att du installerar windows först. Sen kör du din ubuntu skiva och installerar ubuntu på den partition du önskar. Då skapas en "boot-meny" av ubuntu där du kan välja mellan vilken partition du vill köra.
Förstår inte riktigt ditt problem? Startar XP utan att du har möjlighet att välja något annat?
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: från ubuntu 10.10 till xp+ubuntu 9.10 hur går jag vidare
Hittade problemet.
När jag installerade xp (gjorde det först) så skapade jag två partitioner. so far so good.
Men tydligen så avbröts installeringen av ubuntu och datorn hade startat ubuntu från skivan, därför det verkade så konstigt.
Funkar det bra att installera ubuntu 10.10 eller 11.10 på den andra partitionen jag skapade.
När jag installerade xp (gjorde det först) så skapade jag två partitioner. so far so good.
Men tydligen så avbröts installeringen av ubuntu och datorn hade startat ubuntu från skivan, därför det verkade så konstigt.
Funkar det bra att installera ubuntu 10.10 eller 11.10 på den andra partitionen jag skapade.