Jag skapade partitionerna via Gparted från Live-skivan av 11.04 som opartitionerade. Där 50GiB (512 000MiB), 10GiB (10 240MiB) och resten till home, 1,76TiB. Sedan bootar jag på Alternative-skivan för att skapa RAID. md0, md1 och md2.
Det får bra att installera men när GRUB skall installera i MBR så skiter det sig.
(Notis: Om jag bootar på Live-skivan mountas /dev/sda som en vanlig partition men inte /dev/sdb)Unable to install GRUB in /dev/sdb
Executing 'grub-install /dev/sdb/ failed.
This is a fatal error.
Jag sökte på nätet och fann att man fick köra en manuell grub-install via terminal.
http://ubuntuforums.org/archive/index.p ... 59762.html
Jag installerar klart, startar om för att boota i rescue mode från alternative-skivan och knappar in blkid. Jag får inte upp någon adress till /dev/mapper/isw_XXXX utan mina sex partitioner på diskarna och dom tre /dev/md0 /dev/md1 och /dev/md2
Jag testade att köra en grub-install på md0. Jag valde i recuse mode att den skulle mountas som root:
grub-install --root-directory=/ /dev/md0
Svaret jag fick löd:
Här är jag nu som ett frågetecken. Jag har ingen aning om vart jag skall ta vägen med detta. Någon som kan ge en liten hint åt vilket håll lösningen på mitt problem kan gömma sig?/usr/sbin/grub-setup: warn: Attemptinh to install GRUB to a partitionless disk or to a partition. This is a BAD idea..
/usr/sbin/grub-setup: error: embedding is not possible, but this is requierd when the root device is on a RAID array or LLVM volume.