BankID under Kubuntu 10.04 64-bitars

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
timmy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

BankID under Kubuntu 10.04 64-bitars

Inlägg av timmy »

Hejsan!

Jag verkar inte få mitt BankID att fungera under Kubuntu 10.04, 64-bitars...
Har tidigare fått det att fungera I Ubuntu 10.04, både 32 och 64 bitars, med hjälp av den här guiden: http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal vilken jag självklart använt denna gång också. Det som händer när jag försöker logga in på min bank (Sparbanken Öresund) är att jag får ett felmeddelande (efter att jag skrivit in lösenord) om ett "Fel i underliggande säkerhetssystem, rv = 0x20. Referens: 10034.".

Jag har också kollat in dessa trådar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=49532 och http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 00&t=49496 utan resultat (har också försökt googla felmeddelandet). Jag avstår ifrån att posta output från en massa kommando för tillfället. Vill ni ha reda på något om mitt system får ni säga vilka kommando jag ska skriva.

Tack på förhand!
timmy

Re: BankID under Kubuntu 10.04 64-bitars

Inlägg av timmy »

UPDATE (och BUMP):

BankID har uppdaterat programmet till version 4.17.0.11, det fungerar inte för mig alls nu.
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Oj då, jag kör fortfarande 4.15.0.14 och har också Sparbanken Öresund (jag bor också i Eslöv för övrigt). Då kanske det är bäst att avvakta med att uppdatera. Jag har kvar den uppackade katalogen från arkivfilen jag laddade ner för version 4.15.0.14 så jag skulle kunna zippa ihop den och maila om det finns intresse av att installera version 4.15.0.14.

Jag har fått bankid att fungera med både 32-bitars- och 64-bitars Ubuntu (och 32-bitars Xubuntu) men har inte provat Kubuntu. Av någon okänd anledning så måste jag dock använda nspluginwrapper nu för tiden för att få Firefox att känna av att pluginen finns. Vet inte riktigt varför eftersom guider på nätet säger att det bara ska behövas för 64-bitars Ubuntu. Det är tydligen fler som har samma problem för när jag föreslog för en person som inte fick det att fungera att använda nspluginwrapper så löste det hans problem.
timmy

Inlägg av timmy »

Jag har själv 4.15 sparad, men tack ändå!

Jo, Det fungerade i vanliga Ubuntu 10.04 (32- och 64-bitars). Använder nspluginwrapper också. Output från nspluginwrapper -l är:

Kod: Markera allt

$ nspluginwrapper -l
/usr/lib/mozilla/plugins/npwrapper.libplugins.so
  Original plugin: /usr/local/lib/personal/libplugins.so
  Wrapper version string: 1.2.2
/usr/lib64/mozilla/plugins/npwrapper.libplugins.so
/usr/lib/firefox/plugins/npwrapper.libplugins.so
/usr/lib64/firefox/plugins/npwrapper.libplugins.so
about:plugins i Firefox:

Kod: Markera allt

Nexus Personal

Fil: npwrapper.libplugins.so
    Version: 
    Nexus Personal Plug-Ins

MIME-typ 	Beskrivning 	Filändelse 	Aktiverad
application/x-personal-regutil 	Regutil 		Ja
application/x-personal-signer 	Signer 		Ja
application/x-personal-signer2 	Signer2 		Ja
application/x-personal-version 	Version 		Ja
application/x-personal-authentication 	Authentication 		Ja
application/x-personal-webadmin 	Webadmin 		Ja
application/x-personal-logout 	Logout 		Ja
Den finns även under Verktyg > Tillägg > Insticksmoduler. Väldigt konstigt att det inte fungerar tycker jag...
Christian Johansson

Ja, den outputen ser likadan ut för mig så det är ju konstigt att det inte fungerar. Det enda problemet jag har är att om jag inte knappar in mitt lösenord väldigt snabbt under 64-bitars Ubuntu när jag ska logga in på Internetbanken så får jag ett meddelande om att scriptet har hängt sig och en fråga om jag vill fortsätta eller avbryta. Väljer jag då att fortsätta så går inloggningen bra.
timmy

Inlägg av timmy »

Okej, jag hade något liknande problem innan...
Folket på Sparbanken Öresund (Då Finn) sa åt mig att gå in i about:config i Firefox och ändra variablen dom.max_script_run_time till ett värde över 70. På BankIDs hemsida under tekniska frågor står det däremot att den borde vara över 80. Gå till http://support.bankid.com/sv/supportban ... ka-fragor/ och tryck på "Hur hanteras scriptvarning i Firefox?"

Ingen som har några förslag på vad man kan göra?
Jag har provat att installera om programmet, och varit i kontakt med banken, men sen de fick reda på att jag använder 64-bitars OS verkar det som om de droppat caset.
Christian Johansson

Tack för tipset om dom.max_script_run_time :) .

Jag tycker det är dåligt av dem att droppa caset för att du kör 64-bitars-OS. 64-bitars-OS har ju funnits under flera år nu. Jag kör själv 64-bitars Ubuntu.
timmy

Inlägg av timmy »

Du är inte ensam om att tycka att det är dåligt! ;-)

Billigaste och enklaste lösningen blir väl att säga "Vi stödjer bara 32-bitars Ubuntu, kom tillbaka när du använder det".
Christian Johansson

Christian Johansson skrev:Oj då, jag kör fortfarande 4.15.0.14 och har också Sparbanken Öresund (jag bor också i Eslöv för övrigt). Då kanske det är bäst att avvakta med att uppdatera.
...
Jag kan nämna att jag precis installerade version 4.17.0.11 under 64-bitars Ubuntu och det fungerar fortfarande bra för mig :) .
timmy

Inlägg av timmy »

Christian Johansson skrev: Jag kan nämna att jag precis installerade version 4.17.0.11 under 64-bitars Ubuntu och det fungerar fortfarande bra för mig :) .
Okej! Underligt...
Det borde ju inte vara någon större skillnad på Ubuntu och Kubuntu... Nåväl, jag klarar mig utan BankID på denna datorn, kör på en annan Ubuntu-burk nämligen. (:
Får väl prove igen när Kubuntu 11.04 kommer ;-)
raamal
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av raamal »

Hej Timmy!
Vet inte om denna tråd lever fortf, men jag svarar iaf.
Kan det vara så att ditt cert. på fil var skapad på Windows och du importerar det till Linux.

Jag fick nämligen ett sånt problem förut, Linux cert. går att importera till nexus på Windows men inte tvärtom. Så certifikatet måste ha skapats på Linux.

Hoppas det hjälper.
timmy

Inlägg av timmy »

raamal:

Nejdå, jag har använt certifikatet på ett antal olika Linux installationer, så det är ingen fara.
(Jag fick ganska snabbt reda på att Windows filen inte frungerar under Linux, så varje gång jag hämtar ett nytt certifikat gör jag det för båda miljöerna.)

Tack ändå!
BjHstad

Inlägg av BjHstad »

Varför använder du inte säkerhetsdosa i kontakterna med Swedbank/sparbankerna.. det funkar alltid i Ubuntu. Bankid behövs väl inte då
timmy

Inlägg av timmy »

BjHstad skrev:Varför använder du inte säkerhetsdosa i kontakterna med Swedbank/sparbankerna.. det funkar alltid i Ubuntu. Bankid behövs väl inte då
Okej, så du påstår att felet inte har med Nexus Personal utan med certifikat-filen eller kommunikationen med den att göra?

On a different note så tror jag inte att min bank tillhandahåller säkerhetsdosor, men det är väl något jag får kolla upp i så fall. Det rör sig som sagt om Sparbanken Öresund (Tidigare Sparbanken Finn/Sparbanken Gripen).
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Fick du någonsin rätt på detta, timmy? Jag testade idag med en annan dator än den jag brukar använda och fick samma fel som i ditt ursprungliga inlägg. Det visade sig att jag inbillade mig att det skulle fungera att enbart kopiera över filerna ( ~/.personal & ~/cbt mellan de två datorerna, men det var för enkelt...

Jag fick med hjälp av "persadm" kommandot exportera och importera mitt personliga bankid-certifikat. När det väl var gjort var det bara att logga in på banken igen.
timmy

Inlägg av timmy »

Hej johanre!

Tyvärr hag jag inte lagt ner mer tid på detta problem då jag inte använder Kubuntu längre. Nu för tiden kan jag däremot inte exportera mina cert från Ubuntu 10.04 datorn jag har som "-stable". Jag har öppnat ett ärende hos nexus tekniker, men de verkar inte lägga ner så mycket tid på mitt ärende.

Jag vill i vilket fall tacka dig för informationen som kanske hjälper andra perosner i framtiden. :)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"