Jag är helt ny med allt vad Linux heter, men jag gillar skarpt allt jag har läst och testat än så länge.

Jag köpte nyligen en HP Pavilion dv6 och har nu installerat Ubuntu 10.04 LTS på den.
Ett dilemma jag har nu är att jag inte lyckas koppla upp mig mot wifi:t här hemma. Det är som om den inte ens förstår att den har trådlöst nätverkskort, för när jag trycker på ikonen för nätverk i systemfältet(?) står det endast ""Wired Netork" och under det "disconnected".
Högerklickar jag istället så får jag upp en lista där jag bland annat kan trycka på "Edit Connections..." och där har jag försökt skriva in SSID till routern och lösenord osv, men det har inte fungerat.
Jag har googlat rätt mycket nu men jag har inte hittat nån information som har stämt överens med min situation, förutom denna tråden: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... fi#p409231 och jag testade att göra det som står i slutet men det blev inte bättre för det.
Jag har funderat på om jag kanske har råkat installera fel version av Ubuntu så att denna inte är kompatibel med laptops. Kan det vara så?
Jag laddade ner och brände ut den på skiva från laptopen så det borde ha blivit rätt tänkte jag, eftersom vissa sidor anpassar sej efter vad man använder för dator, plattform osv.
Jag hoppas att någon kan hjälpa mej!

Tack så mycket på förhand!
Mvh
Owel