Installera Adobe flash player?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Installera Adobe flash player?
Jag har precis installerat ubuntu 10.04 på ytterligare en dator, och testade sedan att gå in på youtube. där får jag meddelandet:
Du måste uppgradera Adobe Flash Player för att kunna se det här videoklippet.
Hämta spelaren från Adobe.
Längst upp står även att jag behöver installera insticksmoduler.
Jag har installerat adobe via pakethanteraren, men det hjälper inte.
När jag klickar på att installera insticksmoduler så står det att adobe redan är installerat.
Via adobes hemsida går det inte heller, jag kommer till en sida där jag ska välja rpm eller tar.gz, men jag ska väl inte ha nån av dom? Känns som att nåt fattas på sidan. Hur ska jag göra?
Du måste uppgradera Adobe Flash Player för att kunna se det här videoklippet.
Hämta spelaren från Adobe.
Längst upp står även att jag behöver installera insticksmoduler.
Jag har installerat adobe via pakethanteraren, men det hjälper inte.
När jag klickar på att installera insticksmoduler så står det att adobe redan är installerat.
Via adobes hemsida går det inte heller, jag kommer till en sida där jag ska välja rpm eller tar.gz, men jag ska väl inte ha nån av dom? Känns som att nåt fattas på sidan. Hur ska jag göra?
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Installera Adobe flash player?
Du har nog inte installerat rätt adobe.
Det enklaste (tycker jag) är att installera samlingspaketet ubuntu-restricted-extras. då får man Flash, Java och MS typsnitt på ett bräde. I terminalen:
Det enklaste (tycker jag) är att installera samlingspaketet ubuntu-restricted-extras. då får man Flash, Java och MS typsnitt på ett bräde. I terminalen:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
Du behöver igentligen bara installera adobe flash-instick för att youtube ska fungera.
Ibland strular det och installationen blir inte korrekt. kan bli så vid uppdatering med. Installera om Adobe Flash Player plugin.
Men som Pavel säger är det ju smart att installera "ubuntu-restricted-extras" då ingår ju så mycket annat med som är bra att ha installerat.
Ibland strular det och installationen blir inte korrekt. kan bli så vid uppdatering med. Installera om Adobe Flash Player plugin.
Men som Pavel säger är det ju smart att installera "ubuntu-restricted-extras" då ingår ju så mycket annat med som är bra att ha installerat.
Om du inte vill installera hela ubuntu-restricted-extras av någon anledning så installera bara paketet
flashplugin-nonfree. Det är egentligen ett låtsaspaket som bara tankar ner senaste Flashspelaren från Adobes hemsida och installerar den automatiskt.

-
Jag provade att installera hela det där paketet, det hjälpte inte.
Jag har också provat att installera om flera gånger både via pakethanteraren och genom att klicka på insticksmoduler i firefox. Jag har även startat om datorn efter installation. Inget hjälpte.
När jag klickade på länken flashplugin-nonfree så kommer en ruta upp där det står Kör program, apturl, och välj ett program. Där ser jag bara filsystemet.
Jag ska prova att installera flashplugin-nonfreevia pakethanteraren.
Jag har också provat att installera om flera gånger både via pakethanteraren och genom att klicka på insticksmoduler i firefox. Jag har även startat om datorn efter installation. Inget hjälpte.
När jag klickade på länken flashplugin-nonfree så kommer en ruta upp där det står Kör program, apturl, och välj ett program. Där ser jag bara filsystemet.
Jag ska prova att installera flashplugin-nonfreevia pakethanteraren.
-
Nu har jag testat att installera flashplugin-nonfree också men det hjälpte inte.
på sida som adobe skickar mig till harjag två val: ".tar.gz för annat linux" och ".rpm för annat linux"
Vad ska jag välja? Känns som att något fattas på den sidan?
på sida som adobe skickar mig till harjag två val: ".tar.gz för annat linux" och ".rpm för annat linux"
Vad ska jag välja? Känns som att något fattas på den sidan?
- vulfgar
- ung forumnörd
Du ska använda .tar.gz-filen. packa upp den och sen får du lägga in dom i avsedda mappar. Du ser vilka mappar dom ligger i, dom ligger rätt i den packade filen. jag brukar packa upp filerna i /home och sen köra gksudo nautilus och flytta dom till rätt ställe, men det finns fler sätt att göra detta på. Det är inte särskilt svårt i alla fall. 

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
ok!.. det va ett lite krångligt sätt jämfört med pakethanteraren, men nu har jag fått dit allt i usr, men var ska libflashplayer.so vara?
-
Nu har jag testat dettaockså, men det funkar fortfarande inte.vulfgar skrev:Du ska använda .tar.gz-filen. packa upp den och sen får du lägga in dom i avsedda mappar. Du ser vilka mappar dom ligger i, dom ligger rätt i den packade filen. jag brukar packa upp filerna i /home och sen köra gksudo nautilus och flytta dom till rätt ställe, men det finns fler sätt att göra detta på. Det är inte särskilt svårt i alla fall.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du råkar inte ha en flashblockerare i Firefox typ Noscript?
-
Hur vet man om man har det?
Jag installerade ubuntu 10.04 igår,har sedan bara uppdaterat och provade sen youtube.
Jag installerade ubuntu 10.04 igår,har sedan bara uppdaterat och provade sen youtube.
-
Nu funkar det!
Efter att ha provat alla tips här körde jaguppdateringshanteraren ännu en gång och då hittades 2 uppdateringar, båda för flasplayer, så nu funkar det.
Efter att ha provat alla tips här körde jaguppdateringshanteraren ännu en gång och då hittades 2 uppdateringar, båda för flasplayer, så nu funkar det.