Hej!
Jag har haft problem med min uppkoppling (beskrivs i denna tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=103&t=54369). Jag har löst problemet genom att installera om drivrutinerna från nätverkskort-tillverkarens hemsida, och så långt är allting bra...
Men varje gång det har kommit några nya uppdateringar till mitt kära ubuntu och jag väljer att installera dom (från uppdateringshanteraren) så återkommer mitt problem och jag måste installera om drivrutinerna igen. Det verkar inte spela någon roll vad det är för uppdateringar utan det händer varje gång.
Vad kan det bero på och hur löser jag det så jag slipper installera om drivisarna hela tiden? Nollställer uppdateringshanteraren drivrutinerna till default eller vad händer egentligen?
Tacksam för svar!
Uppdateringshanteraren och nätverksdrivrutiner
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Uppdateringshanteraren och nätverksdrivrutiner
Dina drivrutiner borde bara försvinna varje gång du installerar/patchar in en ny kärna. 
Kan du beskriva vad som du gör när du installerar drivrutinerna? Jag kommer inte åt att ladda ner dem själv...

Kan du beskriva vad som du gör när du installerar drivrutinerna? Jag kommer inte åt att ladda ner dem själv...
Installationsprocessen är väldigt enkel...mcNisse skrev:Dina drivrutiner borde bara försvinna varje gång du installerar/patchar in en ny kärna.
1. Laddar hem r8168-8.025.00.tar.bz2
2. Packar upp med tar vjxf r8168-8.025.00.tar.bz2
3. Kör autorun.sh
autorun.sh
Kod: Markera allt
#!/bin/sh
# invoke insmod with all arguments we got
# and use a pathname, as insmod doesn't look in . by default
TARGET_PATH=/lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net
echo
echo "Check old driver and unload it."
check=`lsmod | grep r8169`
if [ "$check" != "" ]; then
echo "rmmod r8169"
/sbin/rmmod r8169
fi
check=`lsmod | grep r8168`
if [ "$check" != "" ]; then
echo "rmmod r8168"
/sbin/rmmod r8168
fi
echo "Build the module and install"
echo "-------------------------------" >> log.txt
date 1>>log.txt
make all 1>>log.txt || exit 1
module=`ls src/*.ko`
module=${module#src/}
module=${module%.ko}
if [ "$module" == "" ]; then
echo "No driver exists!!!"
exit 1
elif [ "$module" != "r8169" ]; then
if test -e $TARGET_PATH/r8169.ko ; then
echo "Backup r8169.ko"
if test -e $TARGET_PATH/r8169.bak ; then
i=0
while test -e $TARGET_PATH/r8169.bak$i
do
i=$(($i+1))
done
echo "rename r8169.ko to r8169.bak$i"
mv $TARGET_PATH/r8169.ko $TARGET_PATH/r8169.bak$i
else
echo "rename r8169.ko to r8169.bak"
mv $TARGET_PATH/r8169.ko $TARGET_PATH/r8169.bak
fi
fi
fi
echo "Depending module. Please wait."
depmod -a
echo "load module $module"
modprobe $module
echo "Completed."
exit 0
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
OK, jag har läst på lite http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1022411
Det ser ut som om du skulle få tillbaka r8169 drivrutinen efter varje uppdatering!!!
Testa att svartlista den drivrutinen, står i länken ovan #12, då kanske du "bara" behöver fixa drivrutinen vid installation av nya kärnor.
Det ser ut som om du skulle få tillbaka r8169 drivrutinen efter varje uppdatering!!!

Tack så mycket för svaret mcNisse!
Jag har testat black-lista r8169 nu så vi får väl se om det blir lite mindre ominstallationer i framtiden
Jag har testat black-lista r8169 nu så vi får väl se om det blir lite mindre ominstallationer i framtiden

Idag kom lite nya uppdateringar (jag kollade aldrig vad det var) som jag installerade.
Det som hände denna gång var att "internet" slutade att fungera helt. Alltså inte som förut när det bara var buggigt med fel drivrutiner.
Och när jag installerade rätt drivrutin igen fick jag en varning som gör mig lite konfunderad...
sudo sh ./autorun.sh
Någon som vet vad "All config files need .conf" betyder?
Det som hände denna gång var att "internet" slutade att fungera helt. Alltså inte som förut när det bara var buggigt med fel drivrutiner.
Och när jag installerade rätt drivrutin igen fick jag en varning som gör mig lite konfunderad...
sudo sh ./autorun.sh
Kod: Markera allt
Check old driver and unload it.
Build the module and install
[: 48: r8168: unexpected operator
Backup r8169.ko
rename r8169.ko to r8169.bak
Depending module. Please wait.
load module r8168
WARNING: All config files need .conf: /etc/modprobe.d/blacklist, it will be ignored in a future release.
Completed.