Hej gruble och Kurdistan, - tack för att ni försöker hjälpa mig
Jag kan i och för sig montera och komma åt diskarna från en FreeBSD-Live-CD (eller från en USB pinne med FreeNAS som jag provat med). Det finns dock inte stöd i den platformen för att montera eller skriva till ext4 diskar som jag vill flytta över informationen till . . .
(Då det inte längre sker någon utveckling av FreeNAS 7 och de nyare versionerna inte kan erbjuda den funktionalitet som jag behöver så vill jag börja använda Ubuntu som filserver i stället . . . )
Har jag ingen backup då? Jomenvisst . . . . kopia på all data finns på två ytterligare . . hrrmmm, ufs diskar
Jag inbillade mig att det enklaste och snabbaste skulle vara att montera och sedan kopiera över data från en ufs disk till en ext4 disk internt på en Ubunto maskin . . . Har tidigare försökt kopiera mellan maskiner via nätet men med det har inte funkat något vidare när det rört sig om så pass stora volymer. Det tar 'evig' tid och något går alltid snett innan det är färdigt . . .
Nu tycker jag ändå att jag kommit ganska långt när jag lyckats montera ufs disken på Ubuntu maskinen och faktiskt kan läsa namnen på katalogerna på disken . . . skall det verkligen då inte vara möjligt att också kunna läsa dem ? ? ?
Visst måste det väl finnas någon Guru här som kan hjälpa mig . . . jag lovar att vara evigt tacksam