Hur montera FreeBSD UFS Partition?

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
Marninger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Hur montera FreeBSD UFS Partition?

Inlägg av Marninger »

Min FreeNAS har störtat (gammal hårdvara) och jag vill montera diskarna (2*2T fyllda till knappt 3T) från den på min något nyare Ubuntu maskin så att jag kan kopiera över innehållet men får då felmeddelandet:

Kod: Markera allt

Error mounting: mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on dev/sda1, 
missing codepage or helper program, or other error"
Diskarna är USF formaterad under BSD på Freenasen och verker helt OK när jag anslutit en av dem i och startar upp min Ubuntu maskin från en USB pinne med FreeNAS.

Jag är nybörjare på det här och skulle vara mycket tacksam om någon kan ge handfasta råd med exempel på hur man gör . . . .
Senast redigerad av 2 Marninger, redigerad totalt 3 gång.
Marninger

Re: Hur montera FreeBSD UFS Partition?

Inlägg av Marninger »

Hittade här http://www.linuxquestions.org/questions ... ux-191184/ en uppgift om att FreeBSD UFS är av version UFS2 och måste monteras på ett speciellt sätt som beskrivs i tråden.

Jag har följt anvisningarna så gott jag förstått och skapat en monteringspunkt med kommandot:

sudo mkdir /mnt/disk1

. . och därefter monterat en disk med kommandot

sudo mount -r -t ufs -o ufstype=ufs2 /dev/sda1 /mnt/disk1

Det verkade först fungera, dvs disken monterades och jag kan se kataloger under roten på den men . . . jag kan inte öppna eller komma ner i katalogerna. När jag försöker får jag felmeddelandet

Could not display "mnt/disk1/Photos". The file is of unknown type

När jag försöker med Open With File Browser får jag samma besked men med den ytterligare bestämningen "The location is not a folder." ???

Någon här som kan hjälpa mig vidare . . . snälla?
Marninger

Inlägg av Marninger »

I desperation har jag försökt installera VirtualBox och sedan senaste FreeNAS på en virtuell maskin där . . . men kommer ju ändå inte åt UFS diskarna :'(

Jag har inget emot att försöka läsa manualer . . . om det bara fanns någon kunnig och vänlig själ här som kan försöka peka mig i rätt riktning :kram:

Snälla nå'n . .
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Har du provat deras forum?

http://www.freebsd.se/forum/index.php

Detta är en Ubuntu forum. Chansen till god freebsd support här är nog inte så stor. Bättre fråga där kunskapen finns i större utsträckning.

Lycka till! :)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Jag har testat några Live-BSD, kan det vara en väg att komma åt filerna genom att starta upp ett sådan CD/DVD.
http://livebsd.com/
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Marninger

Inlägg av Marninger »

Hej gruble och Kurdistan, - tack för att ni försöker hjälpa mig :kram:

Jag kan i och för sig montera och komma åt diskarna från en FreeBSD-Live-CD (eller från en USB pinne med FreeNAS som jag provat med). Det finns dock inte stöd i den platformen för att montera eller skriva till ext4 diskar som jag vill flytta över informationen till . . .

(Då det inte längre sker någon utveckling av FreeNAS 7 och de nyare versionerna inte kan erbjuda den funktionalitet som jag behöver så vill jag börja använda Ubuntu som filserver i stället . . . )

Har jag ingen backup då? Jomenvisst . . . . kopia på all data finns på två ytterligare . . hrrmmm, ufs diskar :-[

Jag inbillade mig att det enklaste och snabbaste skulle vara att montera och sedan kopiera över data från en ufs disk till en ext4 disk internt på en Ubunto maskin . . . Har tidigare försökt kopiera mellan maskiner via nätet men med det har inte funkat något vidare när det rört sig om så pass stora volymer. Det tar 'evig' tid och något går alltid snett innan det är färdigt . . .

Nu tycker jag ändå att jag kommit ganska långt när jag lyckats montera ufs disken på Ubuntu maskinen och faktiskt kan läsa namnen på katalogerna på disken . . . skall det verkligen då inte vara möjligt att också kunna läsa dem ? ? ?

Visst måste det väl finnas någon Guru här som kan hjälpa mig . . . jag lovar att vara evigt tacksam O0
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Clonezilla har stöd för ufs, se > http://clonezilla.org/. det kan kanske vara en lösning.
Finns som LiveCD > http://clonezilla.org/clonezilla-live.php
Marninger

Inlägg av Marninger »

Hej Rune, - tack för att du försöker hjälpa mig!

Jag förstår inte riktigt hur det skulle funka för en clon är väl bara en kopia av disken . . . på samma format som orginalet . . . eller har jag missförstått något?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag antar att Clonezilla-skivan har en vanlig filhanterare, där man kan kopiera filer från en ufs-disk till en ext4-disk. Det borde vara så, men jag är inte säker förstås.

Tiilägg:
Klona funkar förstås inte.
Clonezilla var den första dist, jag hittade som stöder ufs.
Jag kan ju förstås inte garantera att det går att kopiera filer på vanligt sätt från ufs till ext4, men det är bara att prova.
Marninger

Inlägg av Marninger »

Hej Rune,

Då tror jag att jag förstår hur du tänker.

Vore ju super om det fungerar men så långt jag kommit verkar det "bara" vara möjligt att klona disken till en ny disk . . . eller till en stor fil som då innehåller allokationstabelll och allt . . men som jag inte kan extrahera ut några enskillda filer från.

Jag fick ett tips om ufsutils på arbetet idag som jag också skall testa men om du . . eller någon annan har någon ytterligare ide är jag bara tacksam . . jag har svårt att släppa det här med att jag faktiskt kan montera ufs diskar under Ubuntu och ser katalogerna.

Då måste det väl vara möjligt att också läsa dem på något vis . . . eller?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Vad tusan... Marninger!! Hänger du också här?!? ;D Vi får prata mer om detta imorgon.
Marninger

Inlägg av Marninger »

Hejsan johanre,

Jo, - man försöker ju hänga bland intelligent folk . . . i hopp om att det skall smitta över! 8)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Någon framgång?

Det kan vara intressant att veta hur du har löst det, isåfall.
Marninger

Inlägg av Marninger »

Hej Rune.K,

Jag har lagt åtskilliga timmar på det (även om en del annat också kommit emellan) men inte lyckats hitta någon fungerande lösning.

Är nu inne på att sätta upp FreeNas på en annan burk och sedan synka över diskarna till min Ubuntu burk . . . även om tidigare försök att göra detta inte varit helt lyckade.

Har lyckats skrapa samman en burk ur skrotet jag har liggande och fått upp en FreeNas 7.2 på den i kväll . . . men lyckas inte få access till disken i den trotts att jag satt fulla rättigheter till alla (owner, group, other) ???

Känns onekligen just nu som att det gått troll i det här . . . men jag får väl sova på saken så kanske det löser sig :-\
Skriv svar

Återgå till "Lagring"